عواقب برگشت خوردن چک + ۱۰ دلیل اصلی

چک به ۱۰ دلیل ممکن است در شعب بانک‌ها برگشت بخورد.
عواقب برگشت خوردن چک + ۱۰ دلیل اصلی
کد خبر : ۶۴۴۲۵

چک یکی از ابزار‌های رایج پرداخت در معاملات است که در صورت کافی بودن موجودی حساب و رعایت شرایط قانونی، قابل وصول خواهد بود. با این حال، در برخی موارد ممکن است چک به دلیل نبود موجودی یا مشکلات قانونی برگشت بخورد.

چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.

چک وصولی به چکی گفته می‌شود که صحت آن مورد تایید بانک عهده بوده و بانک نسـبت بـه پرداخت آن اقدام کرده است. چک برگشتی به چکی گفته می‌شود که در هنگام ارائه به بانک جهـت وصول، به دلایل ذیـل غیر قابل پرداخت است.

۱. امضا مطابقت ندارد.

۲. نقص امضا داردـ

۳. مغایرت تاریخ عددی و حروفی.

۴. امضا چک مخدوش است.

۵. مندرجات چک مخدوش است.

۶. مبلغ حروفی با عددی چک مغایر است.

چک موردی، چکی است که به صورت موردی به اشخاص حقیقی فاقد حساب جاری و دسته چک ارائه می‌‎شود. با ما همراه باشید تا با شرایط صدور چک موردی آشنا شویم.


۷. حساب مورد نظر مسدود است.

۸. چک با این سری و سریال مسدود است.

۹. حساب دارای کسر موجودی است.

۱۰. حساب مورد نظر فاقد موجودی است.

برگشت چک در شعب بانکی

ثبت در سوابق بانکی: اطلاعات مربوط به چک‌های برگشتی در سوابق بانکی صادرکننده ثبت می‌شود و این امر می‌تواند در آینده برای او مشکلاتی در زمینه دریافت وام، تسهیلات بانکی، و … ایجاد کند.
محرومیت‌های اجتماعی: صادرکننده چک برگشتی ممکن است از برخی خدمات و تسهیلات اجتماعی مانند دریافت پروانه کسب، افتتاح حساب جدید، و … محروم شود.
مسئولیت کیفری: در برخی موارد، برگشت چک می‌تواند مسئولیت کیفری برای صادرکننده به دنبال داشته باشد و او به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
دلگرم
مجله زندگی
ارسال نظر