نسخه مدرن این خودرو هم دهها سال بعد بالاخره در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد تا همان خودرو جمع و جور، کاربردی، مقرون به صرفه و خاطرهانگیز در قالبی نو و مطابق با المانهای روز به دنیای خودرو برگردانده شود.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدتی قبل از ورود محصولات فیات به ایران خبر داده بود و اکنون گزارش وبسایت اسب بخار حکایت از این دارد که اولین محموله وارداتی فیات را شرکت پارسیان موتور در چند روز آینده به ایران میرساند.
مشخصات فنی
همانطور که انتظار میرود، زیر کاپوت Fiat 500 با اندازه ناچیز و وزن 865 کیلوگرمی، پیشرانه حجیم و پرقدرتی پیدا نمیشود. این هاچ بک مجهز به پیشرانهای ۱.۲ لیتری است که میتواند حداکثر ۶۹ اسب بخار قدرت و ۱۰۲ نیوتون متر گشتاور تولید کند. در خصوص مصرف سوخت این خودرو هم باید به این نکته اشاره کرد که بهصورت ترکیبی ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند؛ رقمی کاملاً قابل انتظار با توجه به اندازه و پیشرانه کمحجم و کمقدرت آن.
یک گیربکس اتوماتیک 5 سرعته مسئولیت انتقال قدرت هاچ بک ایتالیایی فیات 500 را بر عهده دارد که از حالت P بهرهمند نیست. بههمین خاطر، در برخی از مواقع که این حالت برای ساکن نگه داشتن خودرو بهکار میآید، کمبود آن حس میشود.
فضای داخلی
اولین ویژگی کابین این هاچ بک ایتالیایی که جلب توجه میکند، فضای مناسب آن برای ۴ سرنشین با توجه به اندازه کلی آن است. همچنین طراحی اجزای آن بهخوبی به چشم میآیند؛ صفحه آمپر گرد، دنده با شکل و شمایل متفاوت و رنگبندیهای مختلف موجود بعضی از نکات مهم طراحیاند. بهصورت کلی، تناسب طراحی با ذات نوستالژیک این محصول و دوری از شلوغکاری را میتوان بهوضوح مشاهده کرد.
امکانات
سیستمهای ترمز ABS و EBD، سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، مهشکن جلو و عقب، سیستم ایزوفیکس برای صندلی کودکان، ایربگ جانبی و پردهای و نمایشگر باد تایر برخی از امکانات ایمنی موجود برای فیات 500 هستند. این هاچ بک جمع و جور از امکاناتی رفاهی نظیر تاچاسکرین رنگی 7 اینچی، آینههای بغل برقی گرمکن، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، اتصال بلوتوث و پورتهای USB و AUX بهره میبرد. بیشک نسخهای از این فیات که در بازار ایران عرضه خواهد شد، از همه امکانات نسخه جهانی برخوردار نخواهد بود. باید دید که واردکننده آن نهایتاً با چه آپشنهایی آن را به دست مشتریان ایرانی میرساند.
امروزه مدلهای کارکرده فیات ۵۰۰ در ایران با عمر چند ساله با قیمتهای تعجبآور نزدیک به ۱ میلیارد تومان بهفروش گذاشته میشوند. حتی در مواردی، قیمت از مرز ۱ میلیارد تومان هم گذشته است. نسخه پایه مدل ۲۰۲۲ این هاچ بک ایتالیایی در مقطع کنونی حدود ۲۲ هزار دلار قیمت دارد و قیمت آن به پول ایران با نرخ کنونی دلار در کشور، به ۸۸۰ میلیون تومان میرسد. با این حال، بر هیچکس پوشیده نیست که قیمت تمامشده این خودرو در ایران فاصله زیادی با قیمت خام آن خواهد داشت.