اجرای طرح «قاضی مدرسه» در مدارس/ جزئیات این طرح چیست؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: قرار است با استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و متخصصان، قضات در مدارس، دانش‌آموزان را از مسائل حقوقی مطلع کرده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود.
اجرای طرح «قاضی مدرسه» در مدارس  جزئیات این طرح چیست؟
کد خبر : ۱۳۶۱۳

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: قرار است با استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و متخصصان، قضات در مدارس، دانش‌آموزان را از مسائل حقوقی مطلع کرده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قصد دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح «قاضی مدرسه» و فراهم کردن محتوای مناسب و با حضور قضات در مدارس، این طرح را به منظور آشنایی دانش‌آموزان با موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرای بقم، آن را در سطح ملی و کشوری اجرا کند.
اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره نقش مهم آگاهی‌بخشی در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی و پیشگیری رشدمدار گفت: پیشگیری رشدمدار از زیرشاخه‌های پیشگیری اجتماعی است که متمرکز بر کودکان و نوجوانان در معرض خطر بوده و هدف از آن مداخله در دوره‌های مختلف رشد اطفال و نوجوانان در معرض بزهکاری به منظور پیشگیری از تکراری شدن بزهکاری در بزرگسالی است. یادگیری و آگاه‌سازی از سنین پایین باعث نهادینه شدن این آموزش‌ها در افکار آن‌ها شده و سبب می‌شود تا در بزرگسالی نتایج آن در اجرای بهتر قوانین و در زندگی روزمره آن‌ها دیده شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یکی از نکات مهم در اجرای این طرح را توجه به شرایط سنی و اجتماعی جامعه هدف عنوان کرد و افزود: با توجه به نسل نوجوان و متفاوتی که با آن‌ها روبه‌رو هستیم، لزوم استفاده از کارشناسان به‌روز، مطلع از آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه، جوان و باتجربه بسیار مهم است و آشنایی با مسائل و دغدغه‌های این نسل امری حیاتی در اجرای ثمربخش این طرح است.
وی تصریح کرد: آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرات بزهکاری اجتماعی و آموزش حقوقی با توجه به مقتضیات سنی و حساسیت‌های دوران بلوغ و بحران هویت در این برهه سنی و خطراتی همچون آشنایی با افراد نااهل بسیار مهم و نکته ظریف و مهمی است که در این آموزش‌ها باید مد نظر قرار گیرد.
وی عنوان کرد: هوشیاری و هدایت افراد در این سنین نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد، جرائم اینترنتی و آسیب‌های ویژه مجازی و … دارد و در کنار آن، آگاه‌سازی والدین و معلمان بسیار اثرگذار است.
جهانگیر با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان، نوجوانان و حتی کودکان عنوان کرد: به دلیل پیشرفت و گسترش علم و تکنولوژی و لزوم استفاده از وسائل الکترونیکی به ویژه موبایل در چند سال اخیر و به دلیل همه‌گیری کرونا و دسترسی آسان به فضای گسترده اینترنت، باعث ورود خرده‌فرهنگ تهاجمی کشور‌های دیگر به کشور شده است که در بسیاری از مواقع باعث بروز بی‌پروایی و بی‌خیالی شده که موجب نگرانی برای خانواده‌ها و جامعه شده است که در صورت ناشناخته ماندن و رصد نشدن و جلوگیری نکردن از آنها، اثرات مخربی بر جامعه ایرانی-اسلامی کشورمان خواهد داشت و شکاف بین نسلی بیشتری بین فرزندان و والدین ایجاد می‌کند.
وی با تاکید به هویت‌بخشی جوانان در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در کنار آگاه‌سازی و آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی، بالا بردن اعتماد به نفس، هویت‌بخشی، آشنایی با فرهنگ و قوانین حاکم بر کشور، راهکار موثری در اجرای این طرح است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در تشریح این طرح اظهار کرد: قرار است در این طرح با استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و متخصصان، قضات و سایر کارشناسان با حضور در مدارس، دانش‌آموزان را با مسائل حقوقی، مفاهیم جرم و راهکار‌های پیشگیری از آن مطلع کرده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود. استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، خیران و معتمدان در این طرح، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
جهانگیر دلیل انتخاب جامعه دانش‌آموزی برای اجرای این طرح را دربرگیری بالای این قشر و هم‌چنین اهمیت یادگیری در سنین پایین عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز در کشور، نقش مدرسه در ترویج فرهنگ قانونمداری در جامعه بیشتر نمایان می‌شود و آغاز آموزش در سنین پایین بسیار تاثیرگذار و به نوعی تضمینی است.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم کل کشور، ارائه جذاب مسائل حقوقی را در کاهش خطرات بزه‌دیدگی، افزایش مسئولیت‌پذیری آنان در مواجه با اعمال و رفتار‌های مجرمانه بسیار موثر دانست و عنوان کرد که در کنار آگاه‌سازی دانش‌آموزان، آشنایی قضات با مشکلات و آسیب‌های جدید قشر جوان و نوجوان برای صدور آرای مناسب، ترویج فرهنگ قانونمداری هم جنبه‌های دیگر این طرح است.
او استفاده از هنر و هنرمندان در اجرای این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و توضیح داد: اگر بتوانیم با کمک هنرمندان مفاهیم را در قالب نمایش، تئاتر، کلیپ، موشن، عکس، فیلم و…. به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه دهیم بی‌شک تاثیرگذاری این طرح چندین برابر خواهد بود.
جهانگیر درباره چگونگی جمع‌آوری اولویت‌های محتوایی گفت: با جمع‌آوری اطلاعات از پرونده‌های محاکم اطفال و ارتباط با کارشناسان و مشاوران آموزش و پرورش و مسئولان مدارس می‌توان به اولویت‌ها، چالش‌ها، جرایم اولویت‌دار و پرتکرار دست یافت و با برنامه‌ریزی با روشی هدفمند و موثر در اجرای این طرح گام برداشت.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر