هزار و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه گزارشی از برگزاری رویداد چهارسوق ارائه شد و در ادامه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش مسائل مختلف آموزش و پرورش را از جمله لزوم پاسخگویی به سوالات مذهبی دانش آموزان، توجه جدی به آموزش کودکان استثنایی اوتیسم و تدوین کتابهای درسی ویژه آنان، توجه به مدارس خیرساز، نظارت دقیق بر شهریه مدارس غیرانتفاعی، توجه به بحث شاداب سازی مدارس، تشکیل پرونده سلامت برای دانش آموزان و انجام مشاورههای لازم در مورد آسیبهای اجتماعی، توجه به آموزش و پرورش دانش آموزان مناطق زلزله زده و… مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ادامه این جلسه نوری وزیر آموزش و پرورش گزارشی از فعالیتهای این وزارتخانه ارائه کرد و افزود: در جشنواره فیلم فجر دو فیلم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیمرغ و نشان برتر گرفتند.
وی در ادامه تاکید کرد: اصل بر آموزش حضوری است و باید سعی کرد از تعطیل کردن مدارس جلوگیری شود مگر در موارد بحرانی و استثنایی که راه چارهای جز آموزش مجازی وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دروس دینی و تاریخ در مدارس نیازمند توجه جدی است. این دروس نقش مؤثری در شکل گیری هویت اسلامی و ایرانی دانش آموزان دارد.
نوری با اشاره بر اینکه کار آموزش و پرورش، یک کار حساس و تأثیرگذار در سرنوشت کشور است اظهار داشت: برخی از مسائل آموزشی و پرورشی را باید خوب ریشه یابی کرد و بعد اطلاع رسانی نمود تا مانعی برای کار آموزش و پرورش کشور ایجاد نکنند.
همچنین، محمود امانی با اشاره به مذاکرات و مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: ماده واحده ایجاد مدرسه مجازی پس از ارائه پیشنهادها و نظرات اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.
امانی افزود: بر اساس این ماده واحده؛ به استناد بندهای ۴ و ۷ راهبردهای کلان و راهکارهای ۳-۵، ۲-۱۷، و ۴- ۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور فراهم کردن فرصتهای مناسب برای تعلیم و تربیت، تسهیل فرایند آموزش و یادگیری، ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین و افزایش پوشش تحصیلی ایرانیان خارج از کشور که امکان دسترسی یا حضور در کلاسهای درس را ندارند، خارجیان علاقه مند به تحصیل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، اتباع خارجی داخل کشور، داوطلبان آزاد و دانش آموزان لازم التعلیم ایرانی بازمانده از تحصیل راه اندازی میشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: در این ماده واحده اصل بر آموزش حضوری است مگر در موارد استثنایی و به تشخیص شورای مدرسه از آموزش مجازی استفاده میشود. امتحان مدارس مجازی به صورت حضوری است.
امانی ابراز کرد: دانش آموزان لازم التعلیم ایرانی بازمانده از تحصیل باید در مدارس روزانه ثبت نام و به صورت حضوری تحصیل کنند اما در صورت عدم امکان تحصیل حضوری، ثبت نام آنان در مدارس مجازی منوط به اخذ مجوز از کمیسیون خاص آموزش و پرورش محل با رعایت شرایط مندرج در این مصوبه است.
وی اظهار داشت: بر اساس این ماده واحده به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود مدرسه مجازی را برای سالهای تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ به صورت آزمایشی و در چارچوب مقررات و ضوابط مدارس آموزش از راه دور و شیوه نامه مربوط که توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ میشود به صورت دولتی یا غیردولتی برای تمامی دورههای تحصیلی ایجاد و نسبت به ثبت نام و آموزش دانش آموزان و داوطلبان متقاضی اقدام کند.
متن کامل این مصوبه بعد از انجام اصلاحات لازم و تأیید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ میشود.