ماجرای فروش معاینه فنی خودرو در مراکز معاینه چیست ؟

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران درباره اخبار منتشرشده مبنی بر فروش معاینه فنی در مراکز معاینه فنی توضیحاتی ارائه کرد.
ماجرای فروش معاینه فنی خودرو در مراکز معاینه چیست ؟
کد خبر : ۱۴۸۴۶

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران گفت: در مراکز معاینه فنی از سامانه سیپا استفاده می‌کنیم که امکان دخل و تصرف در این سامانه وجود ندارد و به صورت کشوری رصد می‌شود.

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت در ۱۱ ماه سال جاری اظهار کرد: این در حالی است که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران با اشاره به توسعه خطوط و مراکز معاینه فنی در شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر شهر تهران دارای ۵۶ خط مکانیزه و ۱۷ مرکز فعال معاینه فنی در نقاط مختلف پایتخت است. همچنین ۳ مرکز نیز ویژه معاینه فنی خودرو‌ها سنگین و ۱۱ خط نیز به صورت اختصاصی برای انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: بر همین اساس در ۱۱ ماهه امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند.

مالکی یادآور شد: ۷۰ درصد خودرو‌هایی که برای بار نخست به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند موفق به اخذ برگه معاینه فنی می‌شوند و ۳۰ درصد مابقی بعد از رفع نقصی که توسط همکاران ما در مراکز معاینه فنی گزارش می‌شود، مجددا مراجعه می‌کنند که از بین این میزان مراجعه بین ۹۷ تا ۹۸ درصد موفق به دریافت برگه معاینه فنی خودرو می‌شوند.

 

او افزود: در تهران حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه موتوری وجود دارد که ۴ میلیون و ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها وسایل سبک و سنگین هستند که از این تعداد ۳ میلیون ۵۰۰ هزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی می‌شود. در حال حاضر نیز ظرفیت پذیرش خودرو در مراکز معاینه فنی و خطوط ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است که تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند. هنوز کل ظرفیت ما استفاده نمی‌شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران با اشاره به اینکه احتمالا برخی از خودرو‌های مشمول معاینه فنی شهر تهران اقدام به دریافت برگه معاینه فنی از شهر‌های اطراف می‌کنند، اما مابقی خودرو‌ها فاقد برگه معاینه فنی هستند که توسط دوربین‌های کنترلی جریمه می‌شوند، تصریح کرد: در مورد موتورسیکلت‌ها باید به این مساله اشاره کنم که در پایتخت ۴ میلیون ۴۰۰ هزار موتورسیکلت شماره‌گذاری تهران وجود دارد که از این تعداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت مشمول معاینه فنی هستند و با وجود ۱۱ خط ویژه، کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه سالیانه به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

مالکی یادآور شد: بر اساس رویکرد شهرداری تهران در سهم‌بندی منابع آلاینده شهر تهران، در بخش آلاینده‌های گازی ۸۰ درصد سهم تعیین شده اختصاص به منابع آلاینده متحرک دارد که از این بین ۳۷ درصد مربوط به خودرو‌های سبک و فرسوده بوده و ۲۱ درصد سهم موتورسیکلت‌ها است.

 

او تاکید کرد: در خصوص ذرات معلق ۶۰ درصد از آلایندگی‌ها مربوط به منابع متحرک است، سهم موتورسیکلت‌ها ۱۰ درصد بوده و کامیون‌ها و خودرو‌های دیزلی بیشتر است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: براساس نشست‌هایی که در دو ماه اخیر با پلیس راهور داشته‌ایم و طرح‌های مشترک فی‌مابین که در دست اقدام است، یکی از این طرح‌ها ساماندهی موتورسیکلت‌هاست و شیوه‌نامه‌ای در این زمینه در حال تدوین است.

او افزود: تعدادی از موتورسیکلت‌ها پلاک‌های خوانا ندارند و مشکلات زیادی وجود دارد. طرح ساماندهی در دست اقدام است که در گام نخست به صورت نمادین موتور‌های پلیس و در گام دوم موتور‌های پر پیمایش مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران ادامه داد: در بحث معاینه فنی با توجه به جایگاهی که حاکمیت به ستاد معاینه فنی در بحث پایش خودرو‌ها داده است، مراکز معاینه فنی در تهران و کلانشهر‌ها با یکسری مشکلاتی روبه‌رو هستند. یکی از این مشکلات نرخ‌گذاری مراکز معاینه فنی است.

او تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران برای انجام معاینه فنی خودرو‌ها سوبسید پرداخت می‌کند. این در حالی است که نرخ مصوب معاینه فنی خودرو‌ها ۳ سال است که ثابت بوده و پیش‌بینی می‌شود اگر این نرخ تغییر پیدا کند می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مالکی یاداور شد: به هر حال باید قبول کرد که تهران مشکلات خاص خود را دارد و با توجه به آلودگی هوا، بسیاری از خودرو‌ها به سایر شهر‌ها برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که اگر الزام شود که خودرو‌هایی که پلاک تهران را دارند از مراکز معاینه فنی تهران برگه دریافت کنند، بهتر است. همچنین در بحث معاینه فنی برتر خودرو‌هایی که یک تا دو سال از عمر آن‌ها می‌گذارد، موفق به دریافت برگه نمی‌شود و نقص‌های فنی در این خودرو‌ها وجود دارد که باید رفع شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش معاینه فنی در مراکز معاینه فنی توضیح داد: ما در مراکز معاینه فنی از سامانه سیپا استفاده می‌کنیم که امکان دخل و تصرف در این سامانه وجود ندارد و به صورت کشوری رصد می‌شود. از سوی دیگر تمام خطوط مجهز به دوربین‌های کنترلی است و عملکرد همکاران پایش می‌شود.

او گفت: به نظر می‌رسد که میزان ۳۰ درصد مردودی خودرو‌های بار اولی در مراکز نشان می‌دهد که مراکز معاینه فنی کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

مالکی با اشاره به کاهش صف طولانی دو مرکز معاینه فنی بیهقی و آب‌شناسان و امکان دریافت نوبت اینترنتی شهروندان از سامانه افزود: دو مرکز دیگر از مراکز معاینه فنی نیز به‌زودی به صورت صددرصد اینترنتی می‌شود و دو خط نیز به تازگی به خطوط مراکز معاینه فنی اضافه شده و به‌زودی نیز ۸ خط سیار به خطوط معاینه فنی خودرو‌ها اضافه می‌شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر