در سال ۱۴۰۱ شاهد آغاز اجرای رتبهبندی معلمان از ۲۶ ماه مرداد هم بودیم که بنا شد افزایش حقوق از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی و در این طرح ۹۰۰ هزار نفر از فرهنگیان مشمول رتبهبندی شوند.
سال ۱۴۰۱ آموزش حضوری در مدارس پس از دو سال وقفه از سر گرفته شد، اما در این میان آلودگی بیسابقه هوا، زمستان سخت و مسمومیت دانشآموزان تعطیلات زیادی را برای مدارس به همراه داشت.
با ورود به سال ۱۴۰۱ و کاهش همهگیری کرونا به نظر میرسید که بارقههای امید برای رونق گرفتن آموزش به خصوص آموزش حضوری زنده شد اما چند اتفاق این امیدها را به ناامیدی تبدیل کرد.
از جمله این اتفاقها تعطیلی چندین و چند مرتبهای تعطیلی مدارس به دلیل تشدید کمسابقه آلودگی هوا، زمستان سخت و کمبود گاز و منابع انرژی بود که باعث شدند بارها و بارها در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و همزمان با سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نظام آموزشی کشور به خصوص مدارس تعطیل شوند یا به صورت غیرحضوری دربیایند. این تعطیلات تا حدی افزایش پیدا کرد که دولت و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به دلیل آلودگی هوا دیگر مدارس را تعطیل نمیکنند.
هنوز چند روزی از حضوری شدن دوباره مدارس نگذشته بود که موضوع مسمومیتها در ماه آذر به وجود آمد و یک بحران بیسابقه را در مدارس سراسر کشور به خصوص دبیرستان و هنرستانهای دخترانه به وجود آورد.
ماجرای مسمومیت دانشآموزان دختر از استان قم و پس از مسمومیت دانشجویان چند دانشگاه کشور آغاز شد. در هفتههای ابتدایی مسمومیت دانشآموزان این اتفاق به طور کامل رسانهای نشد و مسئولان نسبت به آن واکنش نشان ندادند.
مسمومیت دانشآموزان به مدارس استانهای دیگر هم تسری پیدا کرد و از زمانی که این اتفاق در هفتههای پایانی سال بسیار شیوع پیدا کرد و مدارس تهران و شهرهای دیگر را درگیر کرد، مسئولان به ناچار واکنشهایی نشان دادند و همان طور که از وزیر آموزش و پرورش انتظار میرفت کمترین و کمرمقترین واکنش را از سوی یوسف نوری شاهد بودیم.
بعد از آن موضوع مسمومیت دانشآموزان جنبه امنیتی پیدا کرد و در روزهای پایانی سال به نظر رسید که موج خبررسانی از مسمومیتها کاهش شدیدی پیدا کرده و در همین روزها والدین تصمیم گرفتند به صورت خودجوش فرزندانشان را در یکی دو هفته پایان سال به مدرسه نفرستند. حتی موضوع مسمومیت دانشآموزان جهانی شد و خبرگزاری بلومبرگ به آن پرداخت.
با این حال همچنان علت مسمومیت دانشآموزان دختر در مدارس کشور در هالهای از ابهام است و مسئولان کشور هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه به مردم نمیدهند.
بنابراین سال تحصیلی که پس از دو سال مختل شدن نظام آموزشی کشور دست کم از نظر آموزش حضوری به دلیل کرونا آغاز شد و میتوانستیم امید به بازگشتت رونق و نشاط به مدارس و دانشگاهها داشته باشیم با سوءمدیریت مسئولان کام مردم نه تنها در حوزههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بلکه در حوزه آموزشی هم در سال سخت ۱۴۰۱ تلخ و تلختر شود.
رتبهبندی معلمان و وعدههای مسئولان
در سال ۱۴۰۱ شاهد آغاز اجرای رتبهبندی معلمان از ۲۶ ماه مرداد هم بودیم که بنا شد افزایش حقوق از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی و در این طرح ۹۰۰ هزار نفر از فرهنگیان مشمول رتبهبندی شوند.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش اعتبار در نظر گرفته شده برای رتبهبندی معلمان را ۳۸ همت(۳۸ هزار میلیارد تومان) اعلام کرده و گفته بود که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بهطور میانگین با اجرای رتبهبندی معلمان به حقوق این افراد اضافه خواهد شد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، معلمانی که از شهریور سال گذشته بازنشسته شدهاند و مستندات خود را در سایت رتبهبندی قرار دادهاند، در طرح رتبهبندی قرار گرفتهاند و فرهنگیانی که قبل از شهریور سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدهاند در طرح رتبهبندی معلمان قرار نمیگیرند؛ زیرا قانون رتبهبندی از شهریور سال ۱۴۰۰ تصویب شده است.
براساس اظهارات صادق ستاریفرد معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش، ۹۳۰ هزار پرونده رتبهبندی تشکیل شده که شامل شاغلین و بازنشستگان میشود و ۱۳۰ هزار نفر از این تعداد نو معلمان هستند.
آخرین خبرها از آزمون استخدامی آموزش و پرورش
آنطور که صادق ستاری فرد، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده آزمون استخدامی به سال ۱۴۰۲ موکول شده و در تاریخ ۸ اردیبهشت برگزار میشود که در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.
با اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ بر آموزش و پرورش گذشت باید منتظر ماند و دید مشکلات این حوزه در سال جدید رفع میشود یا همچنان دانشآموزان و معلمان با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند.