شرکت سایپا با تولید خودروی شاهین توانست با محصولات رده بالاتر شرکت ایرانخودرو، مانند دنا پلاس رقابت کند. این خودروی توربو نیز دارای مزایا و معایب متعددی است. البته اکثر خودروهایی که جدیدا تولید میشود، باید پس از چند سال دوباره مورد بررسی قرار گیرد تا میزان پایداری آن بعد از چند سال استفاده، مشخص شود.
معرفی فنی شاهین
شاید قوای فنی بزرگترین نقطه ضعف خودروی شاهین باشد. چراکه پیشرانه استفادهشده در آن، همان پیشرانه قدیمی ۱.۵ لیتری استفادهشده در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است. با این تفاوت که در شاهین پیشرانه مجهز به توربو شده است.
این پیشرانه از قدرت چندان مناسبی برخوردار نیست. ضمن اینکه همان قدرت کمی که به واسطه توربو در اختیار راننده قرار میگیرد، پس از چند ساعت استفاده و گرم شدن پیشرانه، با افت توان چشمگیری مواجه میشود، زیرا بازدهی سیستم توربو با بالا رفتن دما کاهش مییابد.
طراحی ظاهری
وقتی که برای اولینبار خودروی سایپا شاهین را از نزدیک میبینید، متوجه ظاهر جذابتر و بهروزتر آن نسبت به سایر خودروهای داخلی میشوید. طراحی خمیدهتر بدنه نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس و تارا، ظاهری دلنشینتر به شاهین میدهد.
چراغهای اسپرت جلو و عقب همراه با سپرهای سهبعدی زیبایی که زیر این چراغها قرار گرفته، ظاهر این خودرو را نسبت به سایر رقبا جذابتر و به روزتر نشان میدهد.
آینههای جانبی نسبتا بزرگ، فضای دید مناسبی را نسبت به قسمتهای پشتی خودرو میدهد.
طراحی داخلی
طراحی کابین شاهین نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمههای کنترلی روی آن، نمایشگر نهچندان بزرگ و پلاستیکهای خشکی که در جایجای کابین بهکار رفته است، با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب میکند.
فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملا مناسب است؛ همچنین صندوق عقب ۴۲۰ لیتری آن، برای مسافرتهای خانوادگی و جابهجایی وسیلهها، قابل قبول است.
آپشنها و امکانات