محمدرضا استادحسین در حاشیه اولین جشنواره هوایی هوانوردی عمومی که با نام خزر تا کویر و به میزبانی شرکت هوانوردی کاویان پرواز شرق، در کاشمر برگزار شد، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فرودگاه خصوصی کاشمر میزبان اولین جشنواره هوانوردی کشوری با نام از خزر تا کویر است.
وی اظهار کرد: در این جشنواره ۱۳ هواپیمای فوق سبک با ۲۶ خلبان از فرودگاه بیشهکلا مازندران پرواز کرده و روز گذشته در فرودگاه گلبهار توقف و استراحت داشتند و امروز شنبه در کاشمر فرود آمده و سپس به مقصد فرودگاه امام رضای مهریز یزد پرواز میکنند.
بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: سه نفر از خلبانان این پروازها خانم و از اساتید خلبانی هستند که دوشادوش خلبانان مرد در این اسکادران هوایی حضور دارند.
وی با بیان اینکه این نمایش هوایی و گروهی با حضور ۱۳ هواپیمای فوق سبک و ۲۶ خلبان برای اولین بار در کشور برگزار میشود، گفت: با برگزاری این جشنوارهها سعی داریم قابلیتهای صنعت هوایی کشور به خصوص در بخش هواپیماهای فوق سبک را به نمایش بگذاریم و تلاشها و زحمات خلبانان به منصه ظهور گذاشته شود.
مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: برای خرید این هواپیماها از ۲ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری شده و در ردههای آموزشی و تفریحی در کشور فعالیت هوانوردی را انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه فرودگاه کاشمر سومین ایستگاه هوایی است که این هواپیماهای فوق سبک فرود آمدند، عنوان کرد: کاشمر دارای اولین فرودگاه شخصی کشور است که با سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.
استادحسین با بیان اینکه فرودگاه کاشمر در آذرماه پارسال موفق به دریافت گواهینامهای شد که حتی هواپیماهای سنگین میتوانند در آن فرود بیایند، افزود: مسئولان شهرستان کاشمر باید از این ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را برای صادرات ببرند، حتی هواپیماهای باری نیز در این فرودگاه قابلیت نشست و برخواست دارند.
وی همچنین با بیان اینکه این اولین فرودگاه شخصی احداث شده در کشور با سرمایهگذاری بخش خصوصی است، این فرودگاه را در نوع خود بینظیر دانست و گفت: فرودگاه فوق سبک کاشمر تمامی قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را دارد.
مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور خاطرنشان کرد: هرچند تا دو سال گذشته بیش از ۲۷ نفر پرسنل به صورت مستقیم و ۹۰ نفر غیر مستقیم در این فرودگاه مشغول به کار بودند ولی اکنون فعالیت آن به صفر رسیده است، میطلبد مسئولان شهرستان و به خصوص استان حمایتهای بیشتری را داشته باشند.
وی افزود: هرچند یک یا دو فرودگاه خصوصی دیگر در کشور داریم، اما اصلاً چنین قابلیتها و ظرفیتهایی را ندارند، در برخی مناطق ۲۰ نفر سرمایهگذار توانستند یک فرودگاه را راهاندازی کنند.
استادحسین گفت: یکی از دلایل انتخاب فرودگاه کاشمر موقعیت ویژه جغرافیایی این فرودگاه در کشور بود که بدون حضور این فرودگاه برای برگزاری این همایش بزرگ با مشکلاتی مواجه میشدیم.
وی با اشاره به اینکه فرودگاه کاشمر به عنوان نخستین فرودگاه خصوصی کشور در بین شهرهای ایران نظیر ندارد، افزود: حضور کاپیتان کاویانی و فرودگاه خصوصی کاشمر برای کشور مفید و مثال زدنی است.
بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور ضمن ابراز تأسف از غیرفعال شدن پروازهای این فرودگاه اذعان کرد: فرودگاه کاشمر برای فرود هواپیماهای نیمه سنگین و سنگین مجوز دارد و در صورت مناسبسازی میتوان برای پیشرفت شهر مانند صادرات و… از آن استفاده کرد که موجب شکوفایی منطقه خواهد شد.
زیرساختهای تاکسی هوایی در حال فراهم شدن است
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور به سمت هوانوردی عمومی میرود، زیرساختهای هواپیماهای دو تا ۱۹ نفره یا به اصطلاح تاکسی هوایی در کشور در حال مهیا شدن است.
استادحسین در همین خصوص گفت: قوانین و مقررات راهاندازی تاکسی هوایی نوشته شده و فرودگاهها درحال مجهز شدن به تجهیزات مورد نیاز از جمله ماشین آتشنشانی با قابلیتها مختلف، آمبولانس، طول باند و تجهیزات ناوبری میشوند که بخشی از آنها در فرودگاه کاشمر وجود دارد.
مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: این هواپیماها در بخشهای آموزش خلبانی، تفریحی و گردشگری بسیار میتواند مفید باشند، حتی خدمات خاصی مانند سمپاشی هوایی، گشتهای هوایی، پایش سواحل و... را با هزینه بسیار پایین انجام دهند.
وی گفت: هزینههای انجام این اقدامات توسط هواپیماهای فوق سبک در مقایسه با هواپیماهای سنگینتر و هلیکوپترهای ۴۱۲ و یا هلیکوپترهای بل ۲۱۲ بسیار پائینتر است.
استادحسین عنوان کرد: برای شناساندن این رده پروازی در کشور باید توانمندیها و قابلیتهایشان بیشتر به نمایش گذاشته شود تا مسئولان استانها و شهرستانی بیشتر از این توانمندیها بتوانند استفاده کنند.
وجود ۱۵۰۰ باند پروازی خاکی در کشور
وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی تمامی کارهای آنها است.
استادحسین همچنین از وجود ۱۵۰۰ باند پروازی در کشور که از ۱۰۰ متر تا هزار متر طول دارند خبر داد و گفت: اینها فرودگاههای جهاد کشاورزی بودند که در قدیم برای سمپاشی مزارع کشاورزی از آنها استفاده میشد.
وی با اشاره به اینکه باند این فرودگاههای فوق سبک که الان هم موجود هستند خاکی است، افزود: در حال حاضر از بسیاری از این فرودگاهها استفاده نمیشود.
بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین سازمان هوانوردی جهانی این فرودگاهها دستهبندی شدند و هواپیماهای باری مختلف بین ۶۰۰ کیلوگرم تا ۵۷۰۰ کیلوگرم میتوانند در آنها فرود بیایند.
مسئولان نهایت را از این بستر ایجاد شده ببرند
وی در ادامه عنوان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری فقط برای صدور مجوزهای لازم مکلف است و این مسئولان استانی و شهرستانی هستند که برای بقاء باید حمایتهای اصلی را از سرمایهگذاران فرودگاههای فوق سبک داشته باشند.
استادحسین افزود: مسئولان باید از این بستر ایجاد شده نهایت استفاده را برای مدیریت بحران و مسائل بازرگانی و ...ببرند.
وی در پایان با بیان اینکه در برنامه آینده سازمان هواپیمایی کشور برگزاری جشنواره خزر تا خلیج فارس قرار دارد، گفت: نمایشهای هوایی در کشور تاکنون توسط کشورهای خارجی انجام میشده و اکنون برای اولین بار است که توسط خلبانان ایرانی این جشنواره برگزار میشود.
هواپیماهای فوق سبک پس از سوختگیری در کاشمر به سمت فرودگاه امام رضا مهریز یزد که مقصد نهایی است به پرواز درآمدند.