با خرید بهترین ارقام نهال هلو؛ آفات و بیماری‌ها را کنترل کنید!

هلو جزء میوه‌های پرتقاضا در بازار است و به همین دلیل، باغداران زیادی تمایل به کاشت این محصول دارند. چنانچه اصول کاشت و نگهداری به‌درستی رعایت شده باشند، محصول‌دهی این میوه اقتصادی است. با این حال امکان دارد مشکلاتی همچون آفات و بیماری‌ها باعث اختلال و عدم میوه‌دهی انواع هلو شوند. خرید نهال هلو از مراکز معتبر، تا حدود زیادی می‌تواند از برخی بیماری‌ها جلوگیری کند.
با خرید بهترین ارقام نهال هلو؛ آفات و بیماری‌ها را کنترل کنید!
کد خبر : ۲۱۴۹۰

یکی از مراکز معتبر در این زمینه، نهالستان پالیز است که وظیفه تامین نهال به اکثر نهالستان‌های کشور را به عهده دارد. از طریق این مجموعه می‌توانید برای خرید نهال بادام، هلو، سیب و ... اقدام کنید.  

آفات و بیماری‌های انواع هلو

هلو یک درخت برگ‌ریز است و برگ‌های خود را به‌صورت فصلی از دست می‌دهد. درختان هلو در صورت هرس نشدن می‌توانند به ارتفاع 6 تا 7 متر برسند. کاشت و پرورش این درختان بسیار راحت و بدون مشکل است. تنها مشکلاتی که هنگام پرورش نهال هلو ممکن است با آنها روبه‌رو شوید، آفات و بیماری‌هایی هستند که دردسرساز می‌شوند. بسیاری از این بیماری‌ها و آفات به‌راحتی قابل‌کنترل و درمان هستند. عواملی همچون خاک حاصل‌خیز، موقعیت مکانی، آب‌و‌هوا و طریقه نگهداری، نقش مهمی در مشکلاتی که درخت هلو با آنها مواجه می‌شود، ایفا می‌کنند.

آگاهی، شناسایی و درمان بیماری‌های درخت هلو می‌تواند محصولاتی آبدار و خوش‌رنگ برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه، نگاهی به شایع‌ترین آفات و بیماری‌هایی که درختان هلو با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، می‌اندازیم.

Picture2

آفات درختان هلو

در طول فصول مختلف ممکن است آفات مختلفی به درختان هلو و شلیل حمله کنند. رایج‌ترین آفات درخت هلو عبارت‌اند از حشرات بدبو، کرم درخت هلو و کرم وب پاییزی. آفت رایج تنه و ریشه درخت، کرم درخت هلو است که به اندام‌های پایه و داربست تحتانی درخت حمله می‌کند. در ادامه، این آفات را به‌صورت جامع بررسی خواهیم کرد.

حشرات لایگوس و حشرات بدبو

حشرات لایگوس حشرات کوچک بیضی شکلی هستند که رنگ قهوه‌ای، سبز، خاکستری یا تقریبا سیاه دارند و دارای یک V زرد در پشت سرشان هستند. این حشرات با نام لیگوس به میوه‌ها و شکوفه‌ها آسیب می‌رسانند. حشرات بدبو، میوه را سوراخ می‌کنند و آب آن را می‌مکند و باعث ایجاد لکه‌های فرورفته روی میوه‌های جوان یا میوه‌های بالغ می‌شوند.

برای شناخت بیشتر این آفات می‌توانید به وب‌سایت‌های ویکی‌پدیا، ویکی چگونه (Wiki How)، پالیز نهال مراجعه کنید. از طریق لینک زیر نیز می‌توانید برای خرید نهال بادام، هلو، گیلاس و ... و همچنین استعلام قیمت نهال بادام و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید:

https://paliznahal.ir/product/peach-seedlings/

کرم درخت هلو

یکی دیگر از آفاتی که پس از کاشت نهال هلو ممکن است با آن روبه‌رو شوید، کرم درخت هلو است. این آفات در زیر پوست درخت جا می‌گیرند و از آن تغذیه می‌کنند. آن‌ها با ضعیف‌تر کردن درخت منجر به مرگ آن می‌شوند. این کرم‌ها ممکن است از مناطق آسیب‌دیده یا فرورفته برای تخم‌گذاری استفاده کنند. پس از آلوده شدن درخت، کنترل این آفات کار دشواری است. به همین دلیل، بهتر است از قبل اقدامات پیشگیرانه انجام داد. نشانه حضور این موجودات روی درخت، بروز یک ماده غلیظ و صمغی (شیره) است که از سوراخ‌های گرد روی تنه یا فاق درخت نشت می‌کند.

Picture3

کرم وب پاییزی

این حشره تار خود را روی انتهای شاخه می‌تند و تقریبا به جز درختان مخروطی، از همه درختان تغذیه می‌کند. کرم‌های وب دارای سر سیاه مایل به قرمز و بدن زرد روشن تا سبز هستند و بالغ‌ها به‌صورت پروانه‌های سفید با لکه‌های تیره روی بال‌ها ظاهر می‌شوند. این کرم‌ها باعث اسکلتی شکل شدن برگ‌های درخت هلو شوند.

بیماری‌های درختان هلو

بعضی از بیماری‌های درختان هلو ممکن است فاقد علائم خاص یا کم‌خطر باشند؛ با این حال بهتر است هر چه زودتر به آن‌ها رسیدگی کرد. بیماری‌های شایع درختان هلو عبارت‌اند از:

آنتراکنوز ( پوسیدگی تلخ)

در هنگام کاشت نهال هلو حتما با روش جلوگیری از بیماری پوسیدگی تلخ آشنا شوید. آنتراکنوز، عفونتی است که بسیاری از گونه‌های درختان میوه از جمله درخت هلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اغلب موارد، این آسیب خطرات جدی ندارد، اما همچنان باید کنترل شود. باران و سیستم‌های آبیاری می‌توانند این بیماری را گسترش دهند که عموما در هوای گرم و مرطوب رخ می‌دهد. آنتراکنوز درختان هلو معمولا در میوه‌های رسیده یا تقریبا رسیده رخ می‌دهد. ضایعات کوچک قهوه‌ای یا خرمایی که بزرگ و تیره می‌شوند، به‌تدریج دایره‌ای شکل و کمی فرورفته ظاهر خواهند شد.

در مراحل اولیه، این ضایعات ممکن است با ضایعات پوسیدگی قهوه‌ای، سیاه یا سفید اشتباه گرفته شوند، اما لکه‌های آنتراکنوز محکم‌تر و بزرگ‌تر و اغلب با حلقه‌هایی از توده‌های اسپور صورتی همراه هستند. آنتراکنوز درخت را نمی‌کشد، اما به میوه آن آسیب می‌رساند.

انواع نهال هلو عرضه شده توسط نهالستان پالیز به دلیل رعایت نکات اصولی و علمی، در برابر برخی بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند. از طریق وب‌سایت این مجموعه می‌توانید با کارشناسان ارتباط برقرار کنید و اطلاعات بیشتری دریافت کنید. به‌علاوه برای خرید نهال هلو و همچنین استعلام قیمت نهال بادام و دیگر انواع نهال‌های میوه می‌توانید به پالیز نهال مراجعه فرمایید.  

Picture4

شانکر

شانکر سیتوسپورا توسط قارچ Cytospora spp ایجاد می‌شود. این باکتری از طریق، پوست ضعیف یا آسیب‌دیده به درختان حمله می‌کند. این بیماری اغلب در هوای خنک و مرطوب رخ می‌دهد. شانکرها باعث بروز علائم عفونی به‌صورت نواحی زرد مایل به نارنجی و سیاه می‌شوند. از این مناطق بعدها یک ماده صمغی ترشح می‌شود که ممکن است بوی بدی داشته باشد. شانکرها درنهایت در شاخه‌ها ایجاد می‌شوند و محیط چوب را تا زمانی که بمیرند، در برمی‌گیرند.

برای رفع مشکل، شاخه‌ها و اندام‌های آلوده به شانکر را هرس کنید. شانکرهایی که کمتر از نصف دور شاخه هستند را جدا کنید. از یک چاقوی کوچک و تیز استفاده کنید؛ چاقو را زیر پوست قرار دهید و پوست داخلی را که معمولاً به رنگ قهوه‌ای زنگ‌زده است، جدا کنید.

بهترین روش خرید نهال هلو باکیفیت

شناخت آفات و بیماری‌ها می‌تواند به شما برای دستیابی به محصولی باکیفیت کمک کند. با این حال، خرید نهال هلو از مراکز معتبری مانند نهالستان پالیز، خیال شما را از بابت کیفیت محصول نهایی و مقاومت نهال در برابر برخی بیماری‌ها، راحت می‌کند. در این مجموعه، کارشناسان زبده حضور دارند تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. از طریق پالیز نهال می‌توانید برای استعلام قیمت نهال بادام، هلو، گیلاس و ... و همچنین خرید نهال بادام و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر