رتبهبندی معلمان همچنان پستیها و بلندیهای خود را به دنبال دارد و به نظر میآید طلسم چالش های آن پایان ندارد. در روزهای اخیر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مشمول نشدن معلمان مهرآفرین در رتبهبندی را خلاف آییننامه مطرح کرده و از کمیسیون آموزش و دولت خواسته، این موضوع را پیگیری کنند. چرا که این تعداد از معلمان مانند دیگران خدمت کردهاند و حقوقی مشابه دیگر همکاران خود دریافت میکنند. هر چه که هست پس از طی مراحل طولانی برای اجرای این طرح، چنین چالشی نباید جلوی عملی شدن رتبهبندی را بگیرد و باید تکلیف این دست از معلمان هر چه سریعتر مشخص شود. موضوع دیگری که در میان مردم و معلمان پیچیده است، بهانهتراشی دولت و مجلس برای اجرای رتبهبندی است.
این دست از افراد معتقدند دولت زمان میخرد تا این طرح دیرتر اجرا شود. همچنین تعلق نگرفتن رتبهبندی به معلمانی که در مرخصی زایمان به سر میبرند نیز برای بسیاری مورد بحث بوده است. اگر بنا و اساس نظام بر تحکیم بنیاد خانواده و فرزندآوری استوار است چرا از مادرانی که معلم هستند، حمایت نمیشود؟ برای اطلاع بیشتر از این موضوعات با مهرداد ویسکرمی، نماینده مجلس یازدهم گفتگو کردیم.
قول مساعد وزیر در جهت رفع مشکل معلمان مهرآفرین
مهرداد ویسکرمی؛ نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز در باره حل مشکل معلمان مهرآفرین اظهار کرد: در جلسهای که چند روز پیش برگزار شد، یکی از مطالبات اصلی کمیسیون آموزش مجلس از وزیر، مسئله رتبهبندی معلمان مهرآفرین بود. این معلمان سالها است که در حال خدمت هستند و بار مالی جدیدی نیز برای دولت ندارند. برای حل این موضوع، وزیر قول مساعد داد تا هرچه زودتر پیگیریها انجام شود. مسائلی در امور و کدهای استخدامی وجود دارد که قرار شده رفع شود. وزیر دید مثبتی به این چالش دادند و در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند.
بروکراسی اداری آهسته پیش میرود
او ادامه داد: وزیر موافق حل هرچه سریعتر این موضوع است. کمیسیون آموزش نیز پیگیری میکند اما متاسفانه کارهای اداری در کشور ما آهستگیهای خاص خود را دارد و بروکراسی اداری ضعیف است. اینکه این روند چقدر طول میکشد مشخص نیست اما وزیر آموزش و پرورش قول مساعد داده تا در اسرع وقت این موضوع را پیگیری کند. هماهنگیهای لازم میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی کشور باید هرچه زودتر شکل گیرد تا مشکل معلمان مهرآفرین نیز مرتفع شود.
بیانصافیها درباره مجلس پذیرفته نیست
ویسکرمی درباره این موضوع که مردم و معلمان به بهانهتراشی برای به تعویقانداختن رتبهبندی هستند، بیان کرد: این گفته در مورد مجلس بیانصافی و ظالمانه است؛ چرا که مجلس برای رتبهبندی تاوان سنگینی دادند و تلاشهای زیادی در اینباره انجام شده است. کمیسیون آموزش مجلس وقت زیادی برای این امر صرف کرده است. در حیطه کاری دولت نیز درباره عنوان یاد شده، بحثهای کارشناسی وجود دارد. به طور طبیعی دولت ملاحظاتی برای خود دارد که باعث اختلاف نظر میان مجلس و دولت شده است. در این راستا کمیته تطبیقی تشکیل شد و در نهایت رتبهبندی در آییننامه منعکس شده است. باید شرایط و مقدورات کشور را نیز مدنظر قرار دهیم.