روز شنبه هفته جاری جلسه رمزگشایی از پیشنهادات مزایده الکترونیکی حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در گمرک مانده برگزار شد. تقریبا قسمت مهمی از مزایده بدون اشکال و ابهام خاصی جریان طبیعی خود را طی کرد. در این بین تنها بحث خروج حدود ۵۰ دستگاه خودرو از فرایند مزایده به دلیل آنچه مسئولان مغایرت در رنگ، مدل و تعداد سیلندر بخشی از خودروهای مذکور عنوان کردهاند، با سئوالاتی رو به رو شده است.
در این بین پیگیری ها نشان می دهد در یک اتفاق عجیب از ۳۱ دستگاه خودرویی که از استان مازندران و گمرک نوشهر وارد این مزایده شده بودند، تعداد قابل توجهی از فرایند مزایده به دلیل آنچه که از آن به عنوان مغایرت یاد شده خارج شده است. بر این اساس بررسی اطلاعات منتشر شده در وب سایت سازمان اموال تملیکی نیز تایید می کند که حدود ۲۷ دستگاه خودرو پورشه در گمرک نوشهر از پروسه مزایده خارج شدهاند.
پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که خروج بیش از ۵۰ دستگاه خودرو از فرایند مزایده به دلیل مغایرت" بوده است. حال بررسی های جدید نشان می دهد بیش از نیمی از خودروهای لوکس خارج شده از مزایده فقط به یک گمرک (نوشهر) تعلق داشته اند.
همچنین در سراسر کشور ۴۳ دستگاه خودروی پورشه در مزایده عرضه شد که در نهایت شاهد خروجی ۶۰درصد آنها از فرایند مزایده بودیم. این درحالی است که قیمت گذاری و حتی مدل های خودروهای مذکور بسیار به یکدیگر نزدیک بوده است.
ابهام مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که فرایند کارشناسی اولیه خودروهای مذکور با چه سازوکاری انجام شده است که تقریبا ۸۵ درصد از خودروهای یک گمرک که همگی از یک برند بودهاند با مغایرت آنچنان جدی مواجه شده که ظاهرا چاره ای جز توقف مزایده پارتی های مذکور و خروج از فرایند فروش نبوده است. توجه داشته باشیم که این خودروها تاییدیه استاندارد و محیط زیست را نیز دریافت کردهاند، یعنی علاوه بر تیم کارشناس رسمی دادگستری، یک بار هم نظر کارشناسان دو سازمان مذکور درباره ویژگیهای خودرو اخذ شده است.
طبق جدول و بر اساس دادههای رسمی، ۲۸ دستگاه پورشه از یک مدل و ۳ دستگاه پورشه نیز از مدل ثانویه بودهاند و از هر دو مدل در حذفیات پروسه مزایده قرار داشتهاند، با این پیش فرض یک سئوال مهم پیش میآید که چگونه ۳ تا ۴ دستگاه باقی مانده مشول مغایرت های مورد بحث نشدهاند؟
به عنوان مثال اگر تعداد سیلندرهای خودروهای مذکور در لیست اولیه با واقعیت تفاوت داشته، چگونه چند دستگاه از خودروهای همان گمرک نوشهر از فرایند مزایده کنار گذاشته نشده و برنده آن مشخص شده است.
این نکته را هم باید اضافه کرد، در خصوص ابهامات قیمت گذاری حالا نه تنها رسانهها بلکه خود سازمان اموال تملیکی ابهاماتی را درباره قیمت پایه خودروهای لوکس یک گمرک در جنوب غرب کشور مطرح کرده است. ماجرا تا حدی جدی شد که درخواست تغییر هیات کارشناسی نیز به مقامات تصمیم گیر در این حوزه ارسال شده است.
گفتنی است، چندی قبل ناظر گمرکات استان مازندران در خصوص آخرین وضعیت پورشههای توقیف شده در بندر نوشهر گفت: ۳۱ دستگاه خودروی پورشه که ثبت سفارش آنها قانونی نبوده وارد بندر شده بود که طبق دستور مقام قضائی توقیف شدند.
ناظر گمرکات مازندران با بیان اینکه پرونده قاچاق کالا برای این خودروها تنظیم شده است، گفته بود، پرونده واردات این پورشهها در محاکم قضائی است و هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.