قوطی ستونی پرمصرف ترین پروفیل در ساخت و سازهای فولادی

قوطی ستونی یک نوع پروفیل فولادی است که دارای مقاومت بالایی در برابر نیروهای خمشی و فشاری است و به همین دلیل در ساخت و سازهای فولادی بزرگ و پیچیده مانند پل‌ها، ساختمان‌های بلند، توربین‌های بادی و ... به کار می‌رود.
قوطی ستونی پرمصرف ترین پروفیل در ساخت و سازهای فولادی
کد خبر : ۴۲۸۸۲

قوطی ستونی نوعی پروفیل است که تولید آن با استفاده از ورق فلزی شکلی و با اندازه‌ های 400 در 400 میلی‌ متر صورت می‌ گیرد. تولید قوطی ستونی به‌گونه‌ ای انجام می‌ شود که می‌ توان آن را در مصارف مختلف از جمله ایجاد سوله، بهره گرفتن از آن در کارگاه‌ های مختلف، استفاده به عنوان ستون ساختمان‌ ها و همچنین انبار‌ها به کار برد. به طور کلی می‌ توان گفت تولید قوطی ستونی به صورت شاخه ۱۲ متری تولید می‌ گیرد.

قوطی ستونی چیست و چه کاربردی دارد؟

این پروفیل سطح مقطع ثابتی به شکل مربع دارد و به دلیل تنوع و استحکام در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌ گیرد. قوطی ستونی، محصولات سازه ای فولادی یا فلزی هستند که می توان از آن ها برای تشکیل شبکه ای از ستون های ساختمانی استفاده کرد.

برخلاف تصور رایج، شکل توخالی قوطی ستونی قادر به تحمل چنین بارهایی است. حتی ممکن است بیشتر از سایر مصالح ساختمانی مشابه که شکل این چنینی دارند، ترجیح داده شود، در درجه اول به دلیل سبک بودن قوطی ستونی به نسبت دیگر مقاطع مشابه، توانسته با بتن خالص، چوب یا PVC رقابت کند.

اگرچه قوطی های ستونی را می توان به تنهایی به عنوان سازه های ستون تمام عیار راه اندازی کرد، اما همچنین می توان آن ها را با بتن ترکیب کرد تا سازه را تقویت و مقاومت کششی آن را بهبود بخشد. از آنجایی که بتن یک ماده نیمه شکننده است، افزودن قوطی های ستونی، آن را قادر می سازد تا اثرات فیزیکی را بهتر تحمل کند و همچنین هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهد.

قوطی ستونی؛ مقاطع فولادی نورد سرد

در حال حاضر کارخانه‌ های بسیاری در امر تولید این محصول فعالیت می‌ کنند و انواع فرم‌ های رایج مقاطع فولادی نورد سرد از قبیل چهارچوب درب، نبشی و پروفیل را با بهترین کیفیت و از بهترین مواد اولیه تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

 

قوطی ستونی چه انواعی دارد؟

قوطی‌ های ستونی به طور کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید و در ساختمان‌ سازی و صنعت استفاده می‌ شود. این دو محصول از نظر ضخامت و نوع کاربرد با هم تفاوت دارند. هر کدام از این قوطی ستونی ها می تواند نقش بسزایی در ساختمان سازی و یا صنعت ایفا کند

 

قوطی ستونی نوع ساختمانی را بهتر بشناسید!

این محصول از ورق فولادی سیاه و به شکل مربعی و در اندازه‌های ۱۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی‌ متری تولید می‌ شود. ضخامت آن نیز بین ۲ تا ۶ میلی‌متر، نوسان دارد. وزن پروفیل‌ های ساختمانی و صنعتی نیز با هم تفاوت دارد. به‌ گونه‌ ای که شاخه ستونی ساختمانی برخلاف پروفیل ستونی صنعتی از وزن پایین‌ تری برخوردار است. از سوی دیگر نوع ساختمانی این محصول برای تولید اسکلت فلزی بزرگ، ستون ساختمان‌ ها و موارد دیگر به کار می‌ رود.

 

قوطی ستونی صنعتی چیست؟

این محصول یک نوع مقطع فولادی توخالی محسوب می‌ شود که کاربرد زیادی دارد. ضخامت آن نیز در حدود ۶ میلی‌ متر به بالا و طول آن هم ۱۲ متر در نظر گرفته می‌ شود. این وسیله مانند نوع ساختمانی در ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به عبارت دیگر می‌ توان از آن در احداث سوله، کارگاه‌ ها، انبارها و موارد دیگر بهره برد. قیمت قوطی ستونی صنعتی را بر اساس ورق آهنی که در آن به کار رفته، مشخص می‌ کنند. 

کاربردهای قوطی ستونی چیست؟

قوطی ستونی با توجه به انواع مختلفی که دارد، می تواند کاربرد های مختلفی نیز داشته باشد. فقط باید دقت داشت قرار است از چه سایزی از این مقطع استفاده گردد.

 

کاربرد فراوان قوطی ستونی در صنایع مختلف

ویژگی قوطی ستونی که بر پایه مواد و  فولاد ضدزنگ تولید شده اند، به طبع به نسبت قوطی های دیگر بیشتر خواهد بود. از این رو وجود همین ویژگی باعث شده است قوطی ستونی به شدت مورد توجه صنایع مختلف باشد.

 

●       لوازم پزشکی

از دیگر صنایعی که می تواند به این مقطع فولادی نیاز داشته باشد، صنعت پزشکی است. به عنوان مثال تخت‌ بیمارستانی، لوازم و تجهیزات حمل بیمار و وسایل آزمایشگاهی از نمونه های استفاده از قوطی ستونی است.

 

ساخت انواع تابلو راهنمایی رانندگی و تابلو تبلیغاتی با قوطی ستونی

از این قوطی ستونی نه تنها در ساخت و ساز، بلکه می‌ توان برای ساخت انواع تابلو تبلیغاتی کوچک و بزرگ نیز استفاده کرد. از سوی دیگر این پروفیل‌ برای ساختن تابلو راهنمایی و رانندگی درون‌ شهری، برون‌ شهری و میان‌ جاده‌ ای استفاده می‌ شود.

 

کاربرد در صنعت ساختمان‌سازی

استفاده از این محصول در تولید بسیاری از انواع پایه در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی، پایه بندر و اسکله رواج دارد. این محصول گزینه مناسبی در زمینه تولید و ساخت ماشین‌ آلات ماسه‌ شویی، بارانداز و در و پنجره به‌ حساب می‌ آید.

 

از دیگر کاربری های عمومی قوطی ستونی

قوطی ستونی برای ساخت حفاظ در مکان‌ های مختلف به کار می‌ رود. از جمله حفاظ‌ پارک‌ ها، مراکز نظامی، دانشگاه‌ ها، در و پنجره‌ ها، مزارع و باغ‌ ها، نمای پوشش ایستگاه‌ های مختلف، انواع نرده‌ ها، اطراف بانک‌ ها، مناطق مسکونی.

صنعت ساخت انواع خودرو و وسایل حمل‌ و نقل

یکی از موارد استفاده از قوطی ستونی در صنعت خودروسازی و ساخت انواع وسایل حمل‌ و نقل عمومی است. به خصوص در ایجاد اتاق خودروهای سنگین و سبک از جمله انواع تریلر، یدک‌ کش‌، سازه‌ های مختلف، چرخ‌ دستی‌ برقی و باربند. این موارد یکی از دلایل ساخت قوطی ستونی محسوب می‌ شود.

 

ساخت انواع تجهیزات ورزشی و تفریحی

ساخت وسایل تفریحی و ورزشی نیز قوطی ستونی نیاز دارد تا بتواند با توجه کیفیتی که دارند، زمینه ساز استحکام و ماندگاری آن ها گردد. در زمینه ورزش و تفریح نیز این وسیله کاربرد زیادی دارد. از آن برای تولید لوازم ورزشی مانند وسایل بدن‌ سازی در پارک‌ ها، ایستگاه‌ های سلامت، لوازم ورزشی در باشگاه‌ ها، انواع صندلی‌ پارک‌ ها، شهربازی‌ ها، ایجاد سایبان‌ در ساحل دریاها، مراکز تفریحی، تالارها و غیره بهره گرفته می‌ شود.

 

فواید استفاده از قوطی‌ های ستونی

خرید قوطی ستونی یک اقدام مقرون‌ به‌ صرفه محسوب می‌ شود. زیرا رایج‌ ترین کاربرد قوطی ستونی، استفاده از آن‌ ها در ساختمان‌ سازی است. قوطی ستونی، بیشتر برای تولید انواع پل‌ های هوایی و عابر پیاده، ساخت نمای بیرونی ساختمان‌ ها، برج‌ های اداری، تجاری و مسکونی به کار گرفته می‌ شوند و به طور کلی دارای کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان‌ سازی هستند. قیمت قوطی ستونی بسیار مناسب است و شما می‌ توانید استفاده از آن را در صنایع مختلف در دستور کار خود قرار دهید.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد درباره کاربرد و مزایای قوطی‌ های ستونی توضیحاتی ارائه شود. این محصول در بسیاری از وسایل خانه شما مورد استفاده قرار گرفته و شما می‌ توانید به آسانی کیفیت و مفید بودن این محصول را در زندگی خود ببینید.

منبع: آهن ملل

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر