جلال رشیدیکوچی نماینده مجلس، درباره سوالات مطرح شده مبنی بر اینکه برای واردات خودرو حواله اسقاطی و از رده خارج شده نیاز است، گفت: به عنوان یک خبر قطعی میگویم در قانون ساماندهی بازار و صنعت خودرو آمده است به ازای ساخت، تولید و واردات باید خودرو اسقاط و از رده خارج شود. برای چه منظور این اتفاق میافتد؟ برای اینکه هم میزان تعداد خودرو و هم میزان آلودگی در کشور کنترل شود و هم آن مبغلی که به عنوان اسقاطی از رده خارج کردن خودرو داده میشود کمک به محیط زیست باشد.
بخشهایی از گفت و گوی رشیدی کوچی را در ادامه میخوانید:
قانون بندهای خوبی را پیشبینی کرده است و کار درستی هم هست، اما از آنجا که صنعت خودروی ما نابهسامانی بسیار زیادی دارد، پیاده کردن این بند از قانون باتوجه به اینکه واردات هم در حال سرعت گرفتن است و تقریبا مشکلاتی را که داشته حل و فصل کردیم؛ همین که به ازای هر یک خودرویی که تولید و یا وارد میشود یک خودرو از رده خارج شود باعث شده این بازار بلبشویی که در خودروهای اسقاطی شاهدش هستیم، شکل بگیرد.
در گذشته هم این مشکل برای خودروهای کشنده و تریلی وجود داشت که مقرر شد خودروهایی که تا ۳سال کارکرد داشتند، برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای وارد کشور شوند و در ازای واردات قرار شد که خودروهای فرسوده اسقاط شوند و گواهی اسقاط را چند شرکت صادر میکردند. آن زمان کار به جایی رسید که قیمت اسقاط یک کامیون اسقاطی که شاید پول آهنش نهایتاً چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود به دلیل آنکه تعدادش کم و محدود بود، از یک کشنده نو و تولید یک کشور اروپایی مانند شرکتهای داف یا رنویا ولوو که تولید و وارد میشدند بسیار بالاتر شود. مجلس در این داستان ورود و قانونی را تصویب کرد که معادل یک و نیم درصد ارزش آن خودرو وارد شده را به حساب محیط زیست واریز میکردند و گواهی اسقاط را صادر میکردند و این مشکل حذف شد.
قابل پیشبینی بود و من هم از قبل هشدار داده بودم که اگر به ازای هر خودرویی که وارد میشود یک خودرو اسقاط شود، حتما قیمت خودروهای اسقاطی بالا خواهد رفت؛ چراکه این مسئله بار روانی برای جامعه ایجاد میکند. برای این موضوع هم پیشبینیهایی صورت گرفته و قرار بر این شد گواهی اسقاط صادر شود. در حال حاضر تعداد قابل توجهی خودرو در سامانه اسقاط وجود دارد و اگر اشتباه نکنم بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار گواهی خودروی اسقاطی در سامانه بارگذاری شده و افراد میتوانند گواهی را خریداری کرده و آن را به عنوان گواهی اسقاط ارائه دهند.
شاید یک عدهای بیان کنند چنین خودروهایی (خودروهای اسقاطی) برای آدمهای نیازمند، مستضعف و اشخاصی است که تمکن مالی ندارند و چه اشکالی دارد این افراد ماشین خودشان را با این قیمت بفروشند؟ چراکه پولداران میخواهند خودرو وارد کنند. این یک استنباط و برداشت کاملا اشتباه است؛ چراکه اولاً به نظر میرسد این افراد عموما مردم نیستند و به نظر میرسد دلالهایی هستند که میخواهند در واردات خودرو و بازار خلل ایجاد کنند.
مسئله بعدی این است هنگامی که کف قیمت خودروی اسقاطی بالا برود، حتما روی قیمت خودروهای نو و یا خودروهایی با کارکرد کم هم تاثیرگذار است؛ زیرا آنها هم قرار است از بازار خودشان به بازار بالادستشان بیایند. به طور مثال کسی که مالک یک خودروی پژو ۲۰۶ مدل ۹۴ با قیمت ۳۰۰ میلیون است هنگامی که مشاهده میکند یک پراید از رده خارج شده ۴۰۰ میلیون شده حتما بیکار نمینشیند؛ او هم روی قیمت خودروی خودش میگذارد که این امر بازار را برهم میزند.
جای نگرانی وجود ندارد و حتما همان اتفاقی که برای خودروسازان افتاد که معادل ریالی قیمت اسقاط را برای محیطزیست به حساب دولت واریز میکردند در این داستان هم تا به ثبات برسد میتوانند این کار را انجام دهند و معادل ریالی اسقاط را برای عزیزانی که میخواهند واردات داشته باشند، در نظر بگیرند.
معتقدم با این سایت و شبکههایی هم که قیمتسازی میکنند باید برخورد شود چراکه خلاف قانون عمل میکنند. خواهش میکنیم مردم به این رفتارهای هیجانی توجه نکنند. اگر یادتان باشد مدتی پیش میگفتند در چرخهای خیاطی طلا وجود دارد و فلان جیوه را در خود دارد که قیمت آنها را تا چندین میلیون بالا برد، البته مردم از این رفتارهای هیجانی آگاه هستند انشاالله این وارداتی که بعد از سالها قانون شده، آرامآرام روی قلتک بیفتد و روان شود.