دکتر ملکی در مورد آخرین وضعیت احداث خطوط مترو حومه تهران با بیان اینکه رئیس جمهور به مسأله احداث و تکمیل خطوط مترو شهرهای اقماری توجه زیادی دارد، گفت: آقای رییسی دستورات اکیدی برای پیگیری مجدانه و مداوم این قبیل موضوعات داده است.
وی با بیان اینکه امیدوارم نظام بروکراتیک ادارات، این اجازه را به طرحهای توسعهای خطوط مترو شهرهای حومهای تهران بدهد تا طی یک بازه زمانی معقول و منطقی به پایان برسند، افزود: مسئول اصلی قوه اجرایی کشور خواهان جدی حل مشکل تردد روزانه ساکنان شهرهای اقماری پایتخت هستند تا پروژههای در دست مطالعه به فاز عملیاتی شدن نزدیک شوند و پروژههای در حال اجرا نیز با تأمین منابع مالی و حمایت ارگانهای ذیربط، در اسرع وقت تکمیل شده و در فاز بهره برداری قرار گیرند.
ملکی با بیان اینکه خط مترو گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر توسط دولت اجرایی شد، گفت: از سالها پیش ایجاد خط مترو تهران به شهر قدس_شهریار_اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسأله چهار خطه شدن قطار تهران_تبریز، متأسفانه این موضوع یعنی ایجاد خط مترو تهران به شهرقدس_شهریار_اندیشه و ملارد به محاق رفت.
لزوم ورود دولت به تأمین تجهیزات مترو تهران ـ اسلامشهر
مشاور فنی مدیرعامل مترو تهران و حومه در مورد خط مترو تهران - اسلامشهر گفت: مطالعات فازهای اول و دوم این خط انجام شده است و این خط به طول ۱۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه طراحی شده است که فعلا حفاری آن تا میدان نماز تمام شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی میشود عملیات احداث ایستگاه میدان نماز سال آینده به اتمام برسد و در ادامه فرآیند ساخت دو ایستگاه چهاردانگه و شاطره نیز در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: البته مسأله اصلی تأمین ناوگان و تجهیزات ایستگاه است که نیاز به کمک دولت دارد و خوشبختانه رئیس جمهور از این خط مترو بازدید به عمل آورده و ظاهراً قرار شده است ادامه خط از میدان نماز تا میدان قائم در فاز دوم طرح اجرایی شود و دولت قول داده است تمام هزینههای فاز نخست این خط را تقبل کند.
ملکی با تأکید بر اینکه خوشبختانه معاون اجرایی رئیس جمهور آقای (منصوری) که قبلا استاندار تهران بوده اند، به نقش مترو بر توسعه حمل و نقل عمومی واقف است و نگاه ویژهای به این موضوع دارد، افزود: مترو اسلامشهر از حمایت خوبی برخوردار است و پیشرفت عملیات اجرایی ایستگاه میدان نماز به حدود ۷۰ درصد رسیده، اما برای تکمیل تجهیزات و ناوگان این خط، ورود جدی دولت الزامی است.
ملکی در مورد سرانجام بحث احداث خط مترو تهران_ ورامین_ پیشوا با اشاره به اینکه مسئله این خط مترو در استانداری تهران مورد بررسی مجدد قرار گرفته و مطالعات آن نیز بازنگری شده است، گفت: دقت داشته باشید که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ این خط را تحویل گرفت و حالا بحث احداث و بهره برداری از آن مجددا به شرکت مترو واگذار شده است، البته در این میان دولت حتما باید به طور جدی وارد میدان شود و با حمایتهای خود، موانع موجود را از سر راه بردارد؛ بی تردید یکی از مهمترین پیش نیازهای احداث خط مترو تهران_ ورامین _ پیشوا، مسأله تأمین به موقع منابع مالی است.
وی افزود: اتصال تهران به ورامین و پیشوا از طریق خط مترو به این شکل است که شبکه موجود مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری به سمت پیشوا و ورامین حرکت میکند و گزینه بهینه در این خط، جابجایی مسافران با قطار دو طبقه است.
خروج ساخت مترو تهران ـ پردیس از اختیارات شهرداری تهران
مشاور فنی مدیر عامل مترو تهران و حومه در مورد سرانجام مترو تهران - پردیس نیز با بیان اینکه قرار بوده که شروع این خط از ترمینال جدید شرق باشد و حتی مطالعات اولیه احداث این خط انجام شده است، گفت:، اما حالا شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید وظیفه احداث خط مترو تهران _پردیس را برعهده شهرداری شهر جدید پردیس قرار داده و اجرای این خط مترو دیگر در اختیار شهرداری تهران نیست؛ اما شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی در خصوص خط مترو مذکور شروع نکرده است.
ملکی در مورد مترو پرند نیز گفت: خط مترو از تهران تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) فعال است؛ اما از فرودگاه تا شهر جدید پرند به طول حدود ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی در دو جهت ایجاد شده و ایستگاه آن هم مراحل پایانی کارهای تکمیلی قرار دارد و با تأمین برق مورد نیاز این خط آماده افتتاح است.
وی در مورد وضعیت خط مترو تهران_ پاکدشت نیز گفت: مطالعات احداث این خط توسط شرکت مترو تهران انجام و مقرر شده که این خط به خط هشت مترو تهران متصل شود؛ اما هنوز ساخت خط هشت تهران هم آغاز نشده است.