میانگین قیمت نفت در دو سال اول دولت رئیسی بیش از دو برابر میانگین قیمت نفت در دو سال پایانی دولت حسن روحانی است و البته فروش نفت هم تقریبا ۶ برابر ۲ سال پایانی دولت اعتدال شده است که نشان از افزایش ۱۲ برابری درآمدهای نفتی دولت دارد، اما سیاست دولتهای اعتدال و محرومان در برابر واردات خودرو؛ نبودن یک میلیارد دلار برای واردات است که عجیب به نظر میرسد.
رسیدن قیمت نفت به ۹۴ دلار در هر بشکه در برابر ۷۵ دلار در سال گذشته نیز مزید بر علت شده است تا این سوال را به طور جدی مطرح سازد که
دولت رئیسی در گزارش کار درباره خنثی سازی تحریم به درآمدهای سرشار کشور بدون برجام و بدون اجرای کامل FATF اشاره میکند، اما در ایستگاه واردات خودرو بر نبود حتی ۱ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو تاکید دارد که تناقض عجیبی ایجاد کرده است. ضمن اینکه تمام کارشناسان تاکید دارند برای واردات خودرو نیازی به ارز دولتی نیست و کافی است تا دولت به سیاست مرموز خود پایان داده و به مردم اجازه دهد با ارزهای خود اقدام به واردات کنند.
قیمت خودروهای مدل ۲۰۱۸ در بازار ایران حدود ۶ برابر قیمت همین خودروها با مدل ۲۰۲۳ در بازارهای بین المللی است که باعث شده است تا بازار خود ایران به مضحکه و معمایی جهانی تبدیل شود و این سوال را مطرح کند که هدف حکمرانی در ایران از ایجاد تنگنا برای مردم در کالای بسیار اساسی خودرو چیست؟ به خصوص اینکه درآمد واقعی مردم ایران در ۵ سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.
شنیدهها حاکی از این است که محمدرضا فرزین هم مانند روسای اخیر بانک مرکزی شامل عبدالناصر همتی، اکبر کمیجانی و علی صالح آباد مسئولیت ایجاد مانع بر سر راه واردات خودرو به بهانه نبود ارز را عهده دار شده است تا شاهد دور جدیدی از پرواز قیمتها در بازار خودرو ایران باشیم.
انبوه خودروهای بی کیفیت در ایران باعث شده است تا سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از شیعیان در تصادفهای رانندگی کشته شوند که این رقم از میانگین جهانی بسیار بالاتر است و آمارها نشان میدهد که در دو دهه گذشته ۴۰۰ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی کشته شده اند.
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس حدود ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی؛ خسارت ناشی از تصادفات رانندگی است که عدد بسیار بالایی محسوب میشود.