این گروه‌های خونی بیشتر در معرض سکته هستند

 اکنون در مطالعات جدید، شواهدی به دست آمده است که نشان می‌دهد گروه خونی شما ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز پیش بینی کند.
این گروه‌های خونی بیشتر در معرض سکته هستند
کد خبر : ۴۸۲۴۳

گروه خونی می‌تواند چیز‌های زیادی در مورد خودتان به شما بگوید، مانند خطر ابتلا به برخی بیماری ها، خطر لخته شدن خون و حتی اینکه آیا ممکن است مستعد ابتلا به سنگ کلیه باشید یا خیر.

 اکنون در مطالعات جدید، شواهدی به دست آمده است که نشان می‌دهد گروه خونی شما ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز پیش بینی کند.

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Neurology نشان می‌دهد که یک ارتباط قوی بین داشتن گروه خونی A و افزایش خطر سکته ایسکمیک زودرس قبل از سن ۶۰ سالگی وجود دارد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است که داده‌ها حاکی از آن است که هر ۴۰ ثانیه یک نفر سکته مغزی را تجربه می‌کند و هر ۳.۵ دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر سکته مغزی از دست می‌دهد. نزدیک به ۹۰ درصد از تمام سکته‌های مغزی، سکته‌های ایسکمیک هستند، یعنی حالتی که لخته خون از رسیدن خون به مغز جلوگیری می‌کند.

اگرچه مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک عامل ژنتیکی قوی وجود دارد که گروه خونی را با سکته مغزی مرتبط می‌کند، اما برکستون میچل، اپیدمیولوژیست ژنتیکی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت که نباید زیاد نگران باشید.

میچل با توضیح اینکه گروه خونی یکی از بسیار عوامل ژنتیکی و محیطی است که خطر سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد، گفت: در حالت کلی، گروه خونی یک عامل خطرناک کوچک‌تر از سایرین است.

در ادامه این مطلب نگاهی دقیق‌تر به نقش بزرگ یا کوچک گروه خونی می‌پردازیم.

گروه خونی A قوی‌ترین پیوند را با شروع اولیه سکته مغزی نشان داد
محققان درگیر در مطالعه جدید به دنبال درک این موضوع بودند که نقش ژنتیک در خطر سکته مغزی چقدر زیاد است. برای انجام این کار، آن‌ها یک مطالعه انجام دادند که شامل جمع آوری داده‌ها در مورد موارد سکته مغزی از سراسر جهان بود. اکثریت داده‌های مطالعه از ایالات متحده و اروپا بود.

از ۴۸ مطالعه مختلف، محققان اطلاعات بهداشتی مرتبط با نزدیک به ۱۷۰۰۰ بیمار مبتلا به سکته‌مغزی را تجزیه و تحلیل کردند که سن آن‌ها بین ۱۸ تا ۵۹ سال بود. بیش از ۵۹۹۲۳۷ مورد پزشکی بدون سکته مغزی به عنوان عوامل کنترل کننده عمل کردند. افراد بر اساس سکته اولیه، سکته دیررس یا عدم سکته‌مغزی بر اساس چهار گروه خونی اصلی تقسیم شدند.

محققان به دنبال انواع گونه‌های ژنتیکی در سراسر ژنوم و بین گروه‌های مورد مطالعه بودند. آن‌ها تفاوت‌های ژنتیکی قابل توجهی را بین بیمارانی که سکته مغزی را تجربه کرده بودند و بیمارانی که تجربه نکرده بودند، پیدا کردند. تفاوت‌ها به طور خاص در ژن‌های فعال کننده گروه خونی ABO مشاهده شد.

دکتر میچل توضیح می‌دهد: برای من تعجب‌آور بود که گروه خونی ABO تا حد زیادی قوی‌ترین ارتباطی بود که در سکته‌های اولیه مشاهده کردیم. نه تنها این مورد، بلکه ارتباط در سکته مغزی زودرس بسیار قوی‌تر از سکته مغزی دیررس بود. این موضوع برای ما غافلگیرکننده بود.

داشتن گروه‌خونی A با ۱۸ درصد بیشتر احتمال ابتلا به سکته‌مغزی زودرس مرتبط بود. این احتمال شامل خطر بیشتر ایجاد لخته‌های خون است که می‌تواند باعث سکته شود. افراد با گروه خونی O ۱۲ درصد کمتر از سایر گروه‌های خونی دچار سکته‌مغزی زودرس می‌شوند.

خطر خفیف سکته زودرس و دیررس در افراد دارای گروه خونی B وجود داشت. البته پس از لحاظ کردن جنسیت و سایر عوامل مؤثر در سکته مغزی، این ارتباط از بین رفت.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر