ماجرای فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان سعودی چیست؟

برخی از ساکنان ریاض به خبرگزاری فرانسه می گویند آنها این اتفاق را اولین گام در جهت فروش نوشیدنی های الکلی در مقیاس بزرگتر و در مسیر پایان دادن به ممنوعیت ملی اعمال شده در مملکت از سال 1952 می دانند.
ماجرای فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان سعودی چیست؟
کد خبر : ۵۵۲۹۹

اعلام خبر افتتاح اولین فروشگاه قانونی مشروبات الکلی در عربستان سعودی بحث و جدل هایی را در این کشور ایجاد کرده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ریاض با اشاره به راه اندازی اولین فروشگاه قانونی نوشیدنی های الکلی نوشت: خبرهای مربوط به قصد عربستان سعودی برای افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در این کشور یک سوال را برای شهروندان و خارجی ها در مملکت عربی سعودی ایجاد می کند: آیا این یک تغییر شکلی درسیاست ممنوعیت نوشیندنی های الکلی است یا اولین گام به سمت باز شدن بیشتر فضا؟

منابع آگاه روز چهارشنبه خبر طرح افتتاح اولین فروشگاه قانونی فروش نوشیندنی های الکلی در عربستان سعودی را منتشر کردند. این فروشگاه قرار است فقط برای دیپلمات های غیرمسلمان ساکن در مملکت عربی سعودی فروش داشته باشند. همچنین یک سند هشدارآمیز درباره فعالیت این فروشگاه منتشر شد که نشان دهنده احتیاط رهبران محافظه کار این پادشاهی جنوب خلیج فارس در مدیریت عملکرد این فروشگاه است.

 

این فروشگاه در منطقه دیپلماتیک پایتخت واقع شده که شامل مقر نمایندگی های خارجی و اقامتگاه های کارمندان آنها در ریاض است. این فروشگاه فقط برای دیپلمات های غیر مسلمان خدمات ارائه می دهد. به این معنی که در حال حاضر هیچ چیزی برای اکثریت قریب به اتفاق جمعیت 32 میلیونی مملکت تغییر نکرده است.

برای خرید مشروبات الکلی سهمیه ماهیانه محدود اعمال خواهد شد. حق دسترسی به فروشگاه محدود به کسانی است که از طریق اپلیکیشنی به نام “Diplo” (مخفف دیپلماسی) ثبت نام کنند. همچنین از مشتریان خواسته می شود هنگام خرید آبجو، شراب و مشروبات الکلی، تلفن های خود را در یک "کیف مخصوص" نگه دارند.

 

با این حال، برخی از ساکنان ریاض به خبرگزاری فرانسه می گویند آنها این اتفاق  را اولین گام در جهت فروش نوشیدنی های الکلی در مقیاس بزرگتر و در مسیر پایان دادن به ممنوعیت ملی اعمال شده در مملکت از سال 1952 می دانند.

یک تاجر لبنانی که چهارشنبه شب در رستوران فرانسوی LBM در ریاض مشغول صرف غذا بود گفت: "این کشور همچنان ما را شگفت زده می کند".

رستوران فرانسوی LBM در ریاض به‌خاطر فهرست طولانی از موکتل ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی که در پشت بار مرمری ۱۸ متری عرضه می‌شوند، شهرت دارد.

شهروند لبنانی افزود: "این کشور در حال توسعه و رو به رشد است و استعدادها و سرمایه گذاری های زیادی را جذب می کند. بنابراین بله، البته، اتفاقات بیشتری خواهد بود."

با این حال، مانند دیگر مشتریان رستوران LBM، این تاجر لبنانی از افشای هویت خود امتناع کرد. این موضوع حساسیت ها درباره هر چیز مرتبط با الکل در مملکت محافظه کار را برجسته کرد.

در  میز دیگر، دو مرد سی و چند ساله سعودی در کنار ظرف شیرینی نشسته اند. آنها گفتند نگران هستند فروش الکل چه معنایی برای هویت مملکت داشته باشد.

یکی از آنها گفت: "این جایگاه ما نیست. اینطور نیست که من افرادی را که مشروبات الکلی می نوشند قضاوت کنم. نه، اصلاً. اما وجود این موضوع در یک جایی، بر فرهنگ و جامعه تأثیر می گذارد."

او افزود: "فرض کنید من یک برادر کوچکتر دارم. اگر الکل در دسترس او باشد، احتمالا معتاد الکل می شود."

دوست او وارد بحث شد و گفت ترجیح می دهد مردم برای نوشیدن نوشیدنی الکلی به خارج از کشور سفر کنند، همانطور که بسیاری در حال حاضر این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: "این ترسناک است که اجازه بدهند چیزهای مشابه وارد کشور شود. هر کسی که می خواهد الکل را امتحان کند، با هواپیما یک ساعت راه است. همه اینجا سفر می کنند. آسان است. چیزی که می خواهم بگویم این است من از این تصمیم درباره نوشیدنی های الکلی، راضی نیستم."

"حمد بن سلمان"، ولیعهد و نخست و زیر عربستان سعودی در چارچوب طرح "چشم انداز 2030"  به دنبال اجرای اصلاحات اجتماعی و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی کشورش، بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان و تبدیل مملکت به مرکز تجارت و ورزش و گردشگری است.
هدف چشم انداز، قطع وابستگی پادشاهی عربی سعودی به درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با درآمدهای غیرنفتی تا سال 2030 است.

"کریستین دیوان" از "مؤسسه کشورهای عربی خلیج (فارس)" در واشنگتن گفت اجرای این چشم انداز، مستلزم جذب خارجی های بیشتری است. اجازه دادن به الکل "در چند مرحله" می تواند در این موضوع نقش داشته باشد.

او افزود: "این یک گام بیشتر به سوی عادی سازی پذیرش الکل توسط دولت در چارچوب های معین است."

کنترل سختگیرانه

مرکز ارتباطات بین المللی دولت عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد هدف از سیاست جدید، "مبارزه با تجارت غیرقانونی کالاها و محصولات الکلی دریافتی توسط نمایندگی های دیپلماتیک" است.

این یک اشاره واضح به بازار سیاه محلی پر رونق است که در آن بطری های ویسکی اغلب به قیمت صدها دلار فروخته می شود.

"کریستین اولریشسن" محقق در زمینه خاورمیانه در موسسه سیاست عمومی" بیکر" در دانشگاه امریکایی رایس توضیح داد چارچوب‌بندی این اطلاعیه از سوی دولت سعودی به این شکل "احتمالاً قصد دارد پیامی مخفی ارسال کند که ممکن است تغییر در راه باشد، اما این روند تدریجی و به شدت کنترل خواهد شد".

کارکنان فعال در بخش رستوران در عربستان سعودی هنوز نمی دانند که آیا کسب و کار آنها در کوتاه مدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت یا خیر.

مدیر یکی از رستوران ها گفت: "برای صنعت غذا و نوشیدنی، این، تأثیر مستقیمی ندارد" اما اگر این تصمیم دیدگاه جهان را نسبت به عربستان سعودی تغییر دهد، "این می تواند تقاضای زیادی برای سفر به مملکت داشته باشد. این یعنی مشتریان بیشتر."

در انتظار مشخص شدن میزان در دسترس بودن نوشیدنی های الکلی در این کشور، رستوران ها و کافه هایی که "موکتل" یا نوشیدنی های غیر الکلی تهیه می کنند در این کشور رونق می گیرند.

"ایوانز کاهندی" مدیر برند Blended By Layers، ( برند نوشیدنی غیر الکلی) با خنده گفت: "این برای من خوب نیست. من شغلم را از دست خواهم داد".

وی افزود: "همیشه گمانه زنی هایی در مورد وجود الکل در اینجا وجود دارد...اما صادقانه بگویم، موضوع در دست دولت است. ما هنوز نمی دانیم و نمی توانم چیزی را پیش بینی کنم."

 
۱۵ سال پیش در چنین روزی
این لحظه با حافظ
نظرات کاربران
 
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر