رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیطزیست اظهار داشت: نیروگاه منتظر قائم در فردیس کرج تاکنون مصرف مازوت نداشته است و بعداً هم استفاده نخواهد کرد. در اصفهان دو نیروگاه وجود دارد که نیروگاه اسلامآباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمیکند و نیروگاه شاهینشهر هم مازوت مصرف نمیکند البته نیروگاه شازند که قبلاً مصرف مازوت داشت نیز اکنون مازوت مصرف نمیکند؛ با این حساب نیروگاهها عامل آلودگی هوا نیستند.
وی ادامه داد: سوال مردم این است که پس علت آلودگی هوا چیست؟ باید بگویم اگر امسال آلودگی هوا هم نداشتیم مساله تابع عملکرد مثبت نبود، بلکه وضعیت جوی هوا و به عبارتی وزش باد و جریان هوا اهمیت دارد از طرفی منابع متحرک و ساکن آلاینده نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده و ۹۴ درصد انرژی کشور از سوختهای فسیلی است.
گل علیزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۴۷۰ خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط ۲۰ هزار و ٨٠٠ خودرو اسقاط و در نیمه اول امسال نیز فقط ۳۵ هزار اسقاط شد، همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده این در حالیست که هفت میلیون خودروی فرسوده داریم و مصرف سوخت آنها بسیار بالا است.
وی تاکید کرد: در تهران به علت ناکارآمدی حمل و نقل عمومی و توسعه نیافتن آن شاهد آلودگی هوا هستم و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی میشوند و کلیدیترین راهکار برون رفت وضعیت موجود رفع مشکل آلودگی هوا است.
گل علیزاده در واکنش به صحبتهای رییس شورای شهر تهران مبنی بر مازوت سوزی در نیروگاهها منتظر القائم گفت: این موضوع را تکذیب میکنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را کاهش میدهد، به هیچ وجه مازوت سوزی در تهران و کرج نداشتهایم. اگر جایی مازوت سوزی باشد در سکونت گاهها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.
پیشنهاد راهاندازی سرویس ادارات
رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیطزیست درباره راهاندازی سرویس کارکنان دولت گفت: سرویس کارکنان دولت در اولویت قرار گیرد، چون در این صورت دو اتفاق خوب رخ خواهد داد؛ اول اینکه شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر خواهیم بود که در این صورت مصرف سوخت کاهش و آلودگی نیز کاهش مییابد.
وی افزود: از سوی دیگر، چون ناوگان حمل و نقل عمومی ضعیف و فرسوده است، میتوان توسط بخش خصوصی آن را تقویت کرد یعنی ونها و اتوبوسهای بخش خصوصی میتوانند به کمک حمل و نقل عمومی بیایند. اکنون در تهران حدود ٢ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است که بیش از ٨٠ درصد آنها فرسودهاند که با راه اندازی سرویس ادارات، خودروهای آن به این بخش هم کمک خواهند رساند.
گل علیزاده ادامه داد: کلانشهرها و مراکز استانها مراجعهپذیر شدهاند؛ بهگونهای که سالانه ۲۰۰ هزارنفر به جمعیت تهران افزوده میشود و این جمعیت نیازمند تامین انرژی است. این افزایش جمعیت به گونهای تاثیرگذار است که در برخی از روزها حتی لواسانات هم آلودگی هوا داشت!.
رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیطزیست افزود: باید به صورت جدی به مسئله آلودگی هوا پرداخت؛ در غیر این صورت این معضل همچنان ادامه خواهد داشت. هیچ چیز دیگر مثل گذشته نیست و به لحاظ اقتصادی هزینهها افزایش یافته که اگر بخواهیم یک اتوبوس تهیه کنیم با هزینههای میلیاردی مواجه هستیم که تعداد کمی اتوبوس میتوانیم تهیه کنیم.
وی تاکید کرد: بر اساس سیاهه انتشار ۶۰ درصد آلودگی برای منابع متحرک است که ۷۰ درصد آن ذرات معلق از جنس دوده است و از منظر گازهای آلوده مربوط به منابع متحرک است با این حساب خودروها نقش جدی در آلودگی هوای تهران دارند.
گل علیزاده گفت: تاکنون سیاستها در راستای تامین سوخت بود نه بهینهسازی سوخت، از سوی دیگر در مصرف سوخت در کشور رتبه اول دنیا را داریم که باید مدیریت شود، اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا شرایط هوا بدتر از این خواهد شد. در شهر تهران روزانه ۱۲ میلیون لیتر گاز مصرف میشود، باید این را در نظر بگیریم که گاز هم آلایندگی دارد و نباید زیاد از حد مصرف شود.
رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیطزیست افزود: سوخت مصرفی در تهران از استاندارد قابل قبول یورو ۴ و ۵ برخوردار است، اما سوختهای شهرهای اطراف مانند شمال این استاندارد را ندارد؛ از این رو حجم زیادی مسافر با باکهای پر از بنزین معمولی وارد تهران میشوند و آلودگی آن در هوا منتشر میشود.
وی تاکید کرد: به دلیل انباشت تکالیف در چند سال گذشته در زمینه کاهش آلایندگی با حجم زیادی کار انجام نشده در این زمینه مواجه هستیم، البته فقط نبود اعتبار کافی و یا تحریمها موانع داشتن هوای پاک نیست میتوانیم را راهکارهایی که بیشترین اثربخشی را دارند به هوای پاک برسیم، بر این اساس سال گذشته موارد را بررسی و محورهای اصلی را مشخص کردیم و مشخص شد که با پرداختن به سه موضوع میتوان از آلودگی هوا عبور کرد.
گل علیزاده ادامه داد: یکی از آنها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است که نقش زیادی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد، همچنین کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از طریق سوختهای تجدید پذیر است که بر این اساس وزارت نیرو برنامه ریزی کرده تا ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر تولید کند همچنین صنایع مکلف شدند برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
وی با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا گفت: با اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی خودروها به مرز فرسودگی تبدیل شده بود که در سال ۱۴۰۰ دوباره به سن فرسودگی برگشت و بر اساس ماده قانون هوای پاک خودروسازان باید یک چهارم تیراژ تولید خود را گواهی اسقاط تحویل دهند، برای این حجم خودروی فرسوده ۴۰۰ هزار برگه اسقاط نیاز است. در حالی که سال گذشته فقط ۵۰ هزار گواهی اسقاط صادر شده بود در حالی که چندین برابر این حجم خودرو شماره گذاری شده بود.
رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیطزیست گفت: بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو در زمینه تعهدات تولید کنندگان و واردکنندگان خودرو در حوزه اسقاط وسایل نقلیه بیش از چهار همت به صندوق تحقیقات و فناوری پیشرفته وزارت واریز شد همچنین در بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون هوای پاک تعیین شد و امسال نزدیک به ۱۴۵ میلیارد تومان برای ایجاد سامانه سیستم پایش تخصیص داده شده است.
هیچکدام از نیروگاههای تهران مازوتسوزی ندارند
همچنین مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست نظارت میدانی آلودگی هوا گفت: جز نیروگاه بعثت هیچکدام از نیروگاههای تهران امکان مازوتسوزی ندارد و مخزن مازوت نیروگاه بعثت نیز پلمب است.
میثم سعیدی افزود: نیروگاههایی هم که اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفتند، یکی در نزدیک قزوین و یکی در فردیس کرج است که هیچکدام از آنها، مازوتسوزی نداشتهاند.
وی اظهارداشت: از شما خبرنگاران و اصحاب رسانه میخواهم که حقایق را بگویید و اجازه ندهید برخی برای گرفتن رأی، افکار عمومی را به بازی بگیرند.