در شرایطی که چند ماهی است که بسیاری از مسافران از نبود بلیت اتوبوس و گرانی در بازار سیاه گلایه و شکایت دارند، امروز معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: از پارسال با کمبود ناوگان و بلیت مواجه شدیم، این اتوبوسها یا فرسوده شدهاند و یا به دلیل نرخهای تکلیفی بلیت، برای خدمت به جایی دیگر رفتهاند و در بخشی دیگر خدمترسانی میکنند.
رئیس سازمان راهداری وحملونقل جادهای با اشاره به اینکه پیش از این مردم هر زمان بلیت میخواستند موجود بود افزوده است: ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس بینشهری را از زمان شیوع کرونا از دست دادیم.
این صحبتهای مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی نشان میدهد اوضاع اتوبوس بین شهری و بلیتهای این اتوبوسها وخیم است و این روند باعث شده در یکی دو سال اخیر به مرور با کمبود اتوبوس در ناوگان بین شهری و به تبع آن گرانی بلیتها مواجه شویم. تا جاییکه چند ماه قبل، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان در نطق پش از دستور خود با انتقاد از عملکرد مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفته بود: آقای وزیر راه و شهرسازی، آیا میدانید در ۱۰۰ سال گذشته تنها دورهای که بلیت اتوبوس در مسیر اصفهان - تهران گیر نمیآمد، دوره شما بوده است؟
اما با این همه، در اواخر دی ماه خبری مبنی بر افزایش قیمت بلیت اتوبوس رسانهای شد. این در حالی بود که آخرین بار ۲۶ اردیبهشت امسال با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت اتوبوس بینشهری ۲۹ درصد افزایش یافته بود. اما چند هفته قبل «احمدرضا عامری» مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری با تایید افزایش قیمت بلیت در برخی مسیرها گفت: در برخی مناطق کشور با هماهنگی مسئولان استانی، افزایش قیمت بلیت اتفاق افتاده است.
اتفاقی که با تعجب مسافران مواجه شد؛ چراکه رویه تغییر نرخها همچون سالهای گذشته، در یکی دو هفته پایانی سال و همزمان با سفرهای نوروزی بوده است. اما حالا اوضاع ظاهرا تغییر کرده بود!
هرچند مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری دلیل این مساله را عدم صرفه اقتصادی حمل و نقل مسافری و کاهش تعداد اتوبوسها عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش تعداد اتوبوسها در برخی مناطق، مسئولان شهرستانی یا استانی در ستاد تنظیم بازار، برای رفاه حال مردم اقدام به افزایش نرخها کردهاند.
عامری تصریح کرد: هرچند این اتحادیه در اوضاع کنونی، درخواستی برای افزایش نرخها ارائه نداده است و چنین خواستهای ندارد، اما از حقیقت تورم موجود و افزایش هزینهها نمیتوان گذشت.
این مقام صنفی همچنین در آن مقطع (دی ماه ۱۴۰۲) بیان داشت: اکنون متوسط هزینه نفر- کیلومتر یک هزار و ۹۰۰ تومان است، این در حالی است که مطابق نرخ بلیتها فقط ۴۰۰ تومان دریافت میشود و این فاصله بسیار است و سبب شده چرخ حمل و نقل مسافری با زیان بچرخد.
بر اساس این گزارش، تغییرات قیمتی و افزایش نرخ بلیتهای بین شهری اتوبوسها در دی ماه امسال به گونهای رقم خورد که به عنوان مثال، قیمت بلیت تهران به اصفهان از ۱۵۷ هزار به ۱۹۷ هزار و بلیت تهران به شهرکرد از ۱۹۷ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان افزایش داشت.
حال در شرایطی که مردم در دی ماه افزایش قیمت بلیت اتوبوس را شاهد بودند، قرار است در روزهای آتی دوباره با افزایش قیمت بلیت اتوبوس مواجه شوند. چراکه عامری رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری در گفتگو با ایسنا اظهار داشته است: "اخباری مبنیبر افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس وجود دارد؛ زیرا در ایام سفرهای نوروزی اتوبوسها بهصورت یکسر خالی حرکت میکنند و سفرهایشان به مقصدهای زیارتی و سیاحتی یکطرفه است؛ به همین دلیل با افزایش قیمت جبران یکسر خالی بودن است و برای رانندهها هم صرفه بیشتری دارد، آن هم در شرایطی که قیمت یک اتوبوس در شرایط فعلی بالغبر ۲۷ میلیارد تومان است. "
از سوی دیگر امروز رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به تصمیمگیری برای تعیین قیمت بلیت اتوبوسهای برونشهری بیان کرد: این تصمیم منوط به ستاد تنظیم بازار است و هر زمان که مصوبه ستاد مشخص شود، افزایش قیمت ابلاغ میشود. امانی با بیان اینکه هنوز افزایش قیمتی از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ نشده، بیان کرد: در حال حاضر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بلیت مطرح است، اما آنچه در ستاد تنظیم بازار تصویب شود تعیینکننده است که هنوز تصویب نشده و هر زمان که تصویب شود ابلاغ خواهد شد.