لایحۀ رتبهبندی معلمان بعد از ۱۲ سال بلاتکلیفی در مجالس گذشته، سرانجام در مجلس یازدهم به تصویب رسید و اکنون نیز در حال اجراست. با اجرای این قانون، شاهد افزایش حداقل ۴۵ تا ۹۰ درصد حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل معلمان هستیم که جای خوشحالی دارد.
در روند "رتبهبندی معلمان"، یک امتیاز جدید به وجود آمده است. با اعمال رتبهبندی، حقوق معلمان افزایش مییابد. اگر چه برخی کارشناسان از نظر پایین بودن میزان حقوق معلمان نسبت به خط فقر، روند رتبهبندی را موفق نمیدانند، اما نباید میزان دریافتی آنها و خواستههای متعلق به قشر زحمتکش فرهنگی را نادیده بگیریم؛ با این حال، بسیاری از معلمان با رتبهبندی راضی هستند.
معاون رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از تصویب امتیازی در رتبهبندی برای معلمان ورودی ۹۹ و ۹۸ که قبل از فارغ التحصیلی به کلاس درس رفتنهاند خبر داد.
مصطفی پردلی در صفحه ویراستی خود نوشت: با دستور وزیر آموزش و پرورش و تصویب هیئت مدیره مرکزی رتبهبندی برای تقدیر از دانشجو معلمان ورودی ۹۹ و ۹۸ دانشگاه فرهنگیان که قبل از فارغ التحصیلی به کلاس درس رفتند و ابلاغ تدریس دارند، امتیازی در رتبه بندی در نظر گرفته خواهد شد. به گفته وی میزان این امتیاز در حال بررسی است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک میلیون معلم در حال رتبهبندی هستند، گفت: با رتبهبندی معلمان حقوق آنها از ۳ تا ۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که به طور کلی هر معلم مشمول رتبهبندی ۳۰ درصد حقوقش مربوط به رتبهبندی میشود.
علیرضا منادی در توضیح آخرین وضعیت قانون رتبهبندی معلمان گفت: امروز یک میلیون معلم در حال رتبهبندی هستند و رتبههای آنها تعیین شده است؛ این قانون یکی از افتخارات مجلس یازدهم است که بعد از ۱۲ سال که از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میگذرد، این قانون را به تصویب رساند.
وی اضافه کرد: در این قانون رتبهبندی برای یک میلیون معلم پیشبینی شد که برای آنها ۵۰ همت منابع پیشبینی شده است اکثر معلمان رتبهبندی شده و اعتراضات هم مورد رسیدگی قرار گرفته که در نتیجه آن برخی از معلمان مشمول افزایش رتبه نسبت به قبل و برخی دیگر با تنزل مواجه شده و بعضی هم تغییری نداشتند.
میزان افزایش حقوق معلمان با اعمال رتبه بندی
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: اییننامه تدوین شده برای اجرای رتبهبندی اشکالاتی داشت که باعث کاهش رتبهها میشد، این آییننامه در کمیته تطبیق قوانین رد شد، در نتیجه با اصلاح آییننامه، معلمان بر اساس حقشان رتبهبندی شدند، اما با توجه به اینکه ما در ابتدای کار هستیم ممکن است در برخی موارد اشتباهاتی رخ دهد که آنها هم رفع میشود همچون اینکه معلمی با ۳۰ سال سابقه رتبه آموزشیاری گرفته حال اینکه حق او استادمعلمی بوده است.
منادی گفت: طبق مصوبه دیوان محاسبات، رتبهبندی شامل کانون پرورشی فکری کودکان، مدارس استثنایی، پژوهشسراها و ۱۵۰۰ نفر از کارکنان سازمان نوسازی مدارس نمیشد که با دفاعیات ما، آنها هم مشمول میشوند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درعین حال گفت: در این بین حدود ۲ هزار کارمند مشغول در ادارات آموزش و پرورش داریم که مشمول رتبهبندی نمیشوند در صورتی که آنها معلم شده و به خدمتشان در مدارس ادامه دهند، شامل رتبهبندی هم خواهند شد برای آنها هم راهکار داریم تا مشکل حل شود.
وی رتبهبندی را یک کار بسیار ارزشمندی خواند و گفت: بعد از ۱۰۰ سال از تاسیس مدارس جدید تحولی در عرصه مدارس رخ نداده بود که رتبهبندی یک تحول واقعی بود. با رتبهبندی عنصر رقابت وارد آموزش و پرورش شد و علاوه بر آن شأن و منزلت معلمان حفظ شد و کیفیت آموزش هم ارتقاء پیدا میکند.