برخی از کاربران در فضای مجازی ادعای فضل و حکمت فراوان دارند. پاسخ هر محتوایی را با یک نظریه فلسفی و توصیه تربیتی میدهند. فیلسوفان دائما به دنبال اصلاح جامعه هستند و برای خود نقشی پیامبرگونه قائلند.
براساس مطالعات تجربی از رفتار کاربران ایرانی شبکههای مجازی میتوان آنها را به گروههای زیر تقسیم کرد:
رابطه جویان
کاربرانی که مهمترین دلیل حضور آنها در فضای مجازی، ایجاد و تقویت رابطه با افراد فامیل، دوستان، همسایگان، همشهری ها، همکاران یا سایر مردم است و معمولات تلاش میکنند محتوای منتشره از سوی دیگران را بدون نظر نگذارند.
هیاهوگران
این دسته از کاربران شبکههای مجازی جزو افرادی هستند که با کمترین مطالعه و تامل (با سواد رسانه ای) و صرفا به خاطر رقابت با دیگران در سرعت انتشار مطالب، هرگونه محتوایی را بازنشر میکنند و توجهی به عواقب انتشار مطالب بی سند و منبع خود ندارند.
مخالفان
گروهی از کاربران که معمولات در ارتباطات واقعی، افرادی گوشه گیر و منزوی هستند و توانایی جذب و نقش آفرینی خود را در گروههای معتبر اجتماعی از دست داده اند، برای اثبات این ادعا که هنوز اهل مطالعه و نقد هستند، با هر محتوای اطلاعاتی منتشره در شبکههای اجتماعی مخالفت میکنند و منتشر کننده را به نقد میکشند.
تردید گران
برخی کاربران که در واقع گروهی منشعب از دسته قبلی هستند برای مخالفت با مطالب منتشره در شبکههای اجتماعی به ساخت اسناد جدیدی اقدام میکنند که معمولا هیچ پشتوانه علمی و تاریخی ندارند.
بی هدفان
برخی کاربران نه چندان حرفهای، صرفا برای رفع بیکاری و اوقات فراغت و بدون هدف مشخص در شبکههای اجتماعی پرسه میزنند.
تکامل گران
طیفی از کاربران شبکههای اجتماعی به مشارکت در بهبود مطالب و ارتقا و تکمیل آنها علاقه دارند. این گروه از افراد صفحات مجازی را کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده انتخاب میکنند.
فیلسوف نمایان
کاربرانی که ادعای فضل و حکمت فراوان دارند. پاسخ هر محتوایی را با یک نظریه فلسفی و توصیه تربیتی میدهند. فیلسوفان دائما به دنبال اصلاح جامعه هستند و برای خود نقشی پیامبرگونه قائلند.
تاریخ گرایان
رفتار اعضای این گروه کمابیش به کاربران قبلی شباهت دارد، زیرا پاسخ هر محتوایی را با یک روایت مجعول تاریخی میدهند تا ثابت کنند که هرگونه شیوه اصلاح گرایانهای صرفا باید از نحوه مدیریت مشاهیر گذشته الگوبرداری شود.
خودشیفتگان
کسانی که میپندارند با سایر مردم جامعه تفاوت دارند و شیفته چهره و احوالات خود هستند.
فروشندگان
یکی دیگر از گروههای قابل شناسایی میان کاربران شبکههای مجازی، فروشندگان هستند، افرادی که زیر هر مطلبی برای فروش محصولات تولیدی، یا خدمات خود تبلیغ میکنند.