مقصر اصلی عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان مشخص شد

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: به آقای روحانی مدلی را برای اجرای رتبه‌بندی دارم که معلم‌ها را راضی و ارتقا شایستگی ایجاد می‌کند و بار مالی خزانه را زیاد نمی‌کند.
مقصر اصلی عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان مشخص شد
کد خبر : ۶۲۷۵۷

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره دلایل استعفایش توضیحاتی داد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش رتبه‌بندی معلمان را پاشنه آشیل دولت دوازدهم و وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: به آقای روحانی مدلی را برای اجرای رتبه‌بندی دارم که معلم‌ها را راضی و ارتقا شایستگی ایجاد می‌کند و بار مالی خزانه را زیاد نمی‌کند.

سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم که ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ با کسب ۲۳۸ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۸۸ رای، اعتماد مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش کسب کرده بود، پس از ۶۵۱ روز در ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۸ به دلیل آنچه که در رسانه‌ها با عنوان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد، استعفا کرد.

سید محمد بطحایی در گفتگو ابعاد جدیدی از دلایل استعفای خود را افشا کرد و اظهار داشت: ضمن احترام فراوانی که برای آیت‌الله روحانی به عنوان رئیس جمهوری که از من دعوت کرد و این افتخار را به من داد که به عنوان وزیر آموزش و پرورش خدمت کنم، قائل هستم، ما مسئله‌ای تحت عنوان رتبه‌بندی معلمان را داشتیم و این موضوع به نظر من پاشنه آشیل دولت دوازدهم و وزارت آموزش و پرورش بود.

در تمام جلساتی که با همکارانم برگزار می‌کردم اولین سوال‌شان بحث رتبه‌بندی بود

وی با بیان اینکه تقریباً در تمام جلساتی که با همکارانم برگزار می‌کردم اولین سوال‌شان بحث رتبه‌بندی معلمان بود، افزود: بنابراین من باید برای این سوال پاسخی پیدا می‌کردم و مشکل را حل می‌کردم. تقریبا نزدیک ۶ ماه موضوع رتبه‌بندی معلمان در هیات دولت مطرح و به کمیسیون ارجاع می‌شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: من به کمیسیون می‌رفتم و در آنجا توضیح می‌دادم، اما نمی‌توانستند راه‌حلی برای مشکل پیدا کنند و دوباره می‌گفتند دولت باید تصمیم بگیرد و من حدود ۶ ماه به عنوان وزیر آموزش و پرورش میان صحن دولت و کمیسیون در حال رفت و آمد بودم.

بطحایی ادامه داد: در نهایت به آقای روحانی گفتم به عنوان کسی که رشته‌ام مدیریت مالی است مدلی را برای اجرای رتبه‌بندی دارم که هم معلم‌ها را راضی کرده و هم ارتقا شایستگی ایجاد می‌کند ضمن اینکه نگرانی شما را که بار مالی خزانه است خیلی زیاد نمی‌کند، زیرا مهمترین اشکال‌شان این بود که می‌گفتند رتبه‌بندی بار مالی زیادی برای خزانه دارد.

وی بیان کرد: اقای روحانی از من سوال کرد که چگونه؟ و من به وی گفتم به من ۲۰ دقیقه وقت بدهید تا خدمتتان برسم، من مدلم را توضیح می‌دهم و شما را قانع می‌کنم که با مدلی که من می‌گویم، می‌توانیم رتبه‌بندی را اجرا کنیم و بار مالی چندانی هم به خزانه اضافه نشود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: آقای روحانی حتی به من نگاه کرد و گفت مگر چنین چیزی ممکن است! من مجددا به او گفتم شما به من ۲۰ دقیقه وقت بدهید تا مدلم را توضیح بدهم. منتها از آنجایی که دو سه روز بیشتر برای ثبت نام مجلس وقت نداشتیم اصرار من این بود که می‌خواستم از این فرصت و بهانه استفاده کنم که بار سیاسی به دولت و حاکمیت وارد نشود.

به صلاح کشور نبود که این حرف‌ها را آن زمان بیان کنم

بطحایی خاطرنشان کرد: اگر من استعفا می‌دادم مجبور بودم این حرف‌ها را آن موقع بیان کنم در حالی که نباید بیان می‌کردم، زیرا موجی ایجاد می‌شد که به‌هیچ عنوان به صَلاح کشور نبود، اما اکنون بعد از گذشت ۴-۵ سال گفتن این حرف اشکالی ندارد در هر حال آقای روحانی حرف مرا قبول کرد و گفت وقتی را تنظیم می‌کند تا ظرف یکی دو روز آینده مرا ببیند.

وی افزود: ۲۰ دقیقه از جلسه هیات دولت گذشته بود، من به یکی از دوستان مسئول این کار که از پشت سر من رد می‌شد گفتم رئیس جمهور گفته است که ظرف امروز و فردا، یک ربع، ۲۰ دقیقه به من وقت می‌دهد که من حضورا خدمت وی برسم و موضوعی را توضیح بدهم. آن فرد گفت که، بله رئیس جمهور نکته شما را به من گفته منتها شما را به شخص دیگری اهاله کرده و گفته که با آن شخص این مسئله را ببندید.

می‌خواستم مسئله بزرگ کشور و نه مسئله آموزش و پرورش را حل کنم

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: حقیقتاً به عنوان یک معلم با این رفتار خیلی به من بر خورد. من می‌خواستم مسئله بزرگ کشور و نه فقط مسئله آموزش و پرورش را حل کنم و به توانایی‌های خودم برای طراحی آن مدل اطمینان داشتم.

بطحایی بیان کرد: من به رئیس جمهور گفته بودم که اهل عدد و رقم هستم و شعار نمی‌دهم که شما بگویید آفرین! شدنی است، من می‌خواستم با عدد و رقم ثابت کنم که این مدل شدنی است و هم معلمان راضی خواهند شد و هم به خزانه فشار چندانی نخواهد آمد.

در همان جلسه هیات دولت استعفایم را نوشتم

وی عنوان کرد: من بعد از این اتفاق در همان جلسه هیات دولت که در روز یکشنبه‌ای هم بود نشستم و استعفایم را نوشتم که شاید نباید این کار را انجام می‌دادم، زیرا یک انسان سیاستمدار پخته نباید چنین کاری را انجام بدهد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود:، اما با این رفتار واقعا به من برخورده بود، زیرا گفته بودم به عنوان نماینده معلم‌ها، می‌خواهم مسئله‌ای را حل کنم. البته نه اینکه رئیس جمهور به من وقت نمی‌داد از آنجایی که ظرف یکی دو روز آینده آن وقت را می‌خواستم این وقت به من اختصاص پیدا نکرد.

حتی یک مرتبه از دفتر آقای روحانی در ارتباط با استعفایم با من تماس نگرفتند

بطحایی ادامه داد: استعفای من به سرعت به جریان افتاد و حتی یک مرتبه هم از دفتر آقای روحانی تماس نگرفتند که بگویند آیا شوخی می‌کنم یا جدی استعفا داده‌ام! در حالی که برای سایر وزرا گاهی این اتفاقات می‌افتاد و استعفا به این سادگی به جریان نمی‌افتاد و من این توفیق و افتخار را از دست دادم که خدمت به معلمان را ادامه بدهم.

وی ادامه داد: من این توضیحات را نمی‌توانستم در آن زمان بیان کنم و انصافا هدفم هم این بود که نمی‌خواستم برای دولت مستقر و حاکمیت هزینه درست کنم. البته گفتن این سخنان خیلی به نفع من بود و خیلی عزیز می‌شدم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان برای من دست می‌زدند و خیلی خوشحال می‌شدند که یک نفر به خاطر منافع آن‌ها استعفا داده است، اما چیزی که واقعاً برای من اهمیت داشت کشور و دولت بود و نمی‌خواستم کشور به هم بریزد به همین دلیل هم این حرف‌ها را آن زمان بیان نکردم.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر