در میانه گرانی قیمت سکه و دلار و طلا، خبر آمد که می توانیم جت شخصی هم بخریم. شاید اولین سوالی که به ذهن متبادر می شود این باشد که اصلا جت شخصی چه کارایی برای اشخاص حقیقی دارد؟ مگر اینکه بنا را آن دسته از اشخاص حقیقی قرار دهیم که جزو متمولین محسوب می شوند و جایی در میان دهک های متوسط یا به اصطلاح یارانه بگیرها ندارند.
سوال مهم این است که مگر می توان در ایران جت شخصی هم خرید؟ باید بگوییم بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 82، آیین نامه مالکیت و بهره برداری هواپیمای شخصی، خریداری جت توسط اشخاص حقیقی آزاد شد.
در این آیین نامه که در تاریخ 12 بهمن ماه 1382 از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور وقت خطاب به وزارتخانه های راه و ترابری و وزارت بازرگانی ابلاغ شده، آمده است که «هیأت وزیران در جلسه مورخ هشتم دی ماه سال 1382 بنا به پیشنهاد وزارت راه وترابری، آییننامه مالکیت و بهرهبرداریهواپیمای شخصی» را به نحوی «تصویب» کرد؛ «هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، مجاز است با رعایت قوانین و مقرراتمربوط، اقدام به خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی کند.»
همچنین طبق این آیین نامه، «بهرهبرداری از هواپیمای شخصی» منوط به «اخذ مجوز صلاحیت پرواز هواپیما و بهرهبردار»، مطابق با «استانداردهای پرواز و قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری» است و از سوی دیگر، «بهرهبردار» باید «پیش از استفاده از هواپیمای موردنظر»، آن را در «سازمان هواپیمایی کشوری» ثبت و مجوزهای لازم را برای بهرهبرداری اخذ کنند.
بر اساس این آیین نامه، «اجازه پرواز» پس از تأیید قابلیتهای فنی عملیاتی هواپیما و صلاحیت عوامل پرواز، توسط «سازمانهواپیمایی کشوری» صادر خواهد شد.
به گزارش اقتصادنیوز، ماجرای خرید جت شخصی از آنجا برای کاربران داغ شد که روز گذشته محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد خرید و فروش هواپیماهای جت هفت نفره برای عموم آزاد است. همچنین در حال حاضر، بسیاری از مردم از این فضا استفاده میکنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیمهای ورزشی و تیمهای اقتصادی از مخاطبان جتهای خصوصی هستند.
وی همچنین درباره تعداد هواپیماهای فوق سبک در ایران، تاکید کرد که در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند که البته از این هواپیماها برای مسیر سفر استفاده نمیکنند بلکه اغلب برای پروازهای تفریحی و آموزشی کاربرد دارند.
با توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که افراد حقیقی و عموم مردم می توانند جت شخصی داشته باشند خبرنگار «اقتصادنیوز»
را بر آن داشت نگاهی به محل های نگهداری هواپیماهای تفریحی و جت های شخصی داشته باشد. به طور کلی این هواپیماها را نمی توان در پارکینگ های بزرگ شخصی نگهداری کرد و مجوزی برای این کار صادر نمی شود. هر فردی که اقدام به خرید جت شخصی می کند، لازم است علاوه بر مبلغی که بابت خرید می پردازد، هزینه نگهداری و پارکینگ آن را هم در نظر بگیرد.
در این زمینه فرودگاههای گلبهار مشهد، آزادی قزوین، زرقان شیراز، بلند پرواز (ایوانکی)، افشید کرمان، رامسر، نوشهر، ایلام، ارومیه، جلفا (cease)، کاشمر، دزفول، نیشابور، پیام کرج، تبریز سهند، بجنورد، اصفهان، شهرکرد، خدمات ویژه قزوین، یاسوج، کیش، زنجان، همدان و نمک آبرود محل نگهداری هواپیماهای شخصی و فوق سبک هستند. همچنین تعدادی از شرکت های هواپیمایی نیز جت های خود را در اختیار اشخاص، مسئولان یا تیم های ورزشی قرار می دهند.
به طور کلی، در صورتی که بخواهید با جت شخصی به یکی از شهرهای کشور سفر کنید، باید با یکی از شرکت های خصوصی که این خدمات ویژه را ارائه می دهند، ارتباط برقرار کنید و اطلاعات مورد نظر در مورد تعداد سرنشینان و صندلی ها، مهمانداران، خلبانان، مدت زمان پرواز و دیگر سرویس ها را سوال کنید.
تماس خبرنگار «اقتصادنیوز» با یکی از شرکت های تشریفاتی که خدمات پروازی با جت های اجاره ای انجام می دهد، حاکی از آن است که خرید یک جت شخصی برای تان بین پنج تا هفت میلیارد تومان آب می خورد که البته این شرکت خصوصی، خرید جت شخصی را توصیه نکرد چرا که هزینه های جانبی و هماهنگی های مورد نیاز برای استفاده از این هواپیما دردسرهای زیادی به دنبال دارد.
با این حال اگر بخواهید با یک هواپیمای شخصی از نوع چلنجر 2001 یا هاکر 400 فقط به سمت جزیره کیش پرواز کنید و تعدادتان هم به 6 نفر برسد، باید 360 میلیون تومان فقط برای پرواز رفت، بپردازید. در صورتیکه بخواهید سفر یک روزه به این جزیره داشته باشید و هواپیما هم در اختیارتان باشد باید ساعتی چهار هزار دلار بپردازید.