گزارش آگهی

انواع ماشین آلات بسته بندی کدام هستند؟

اکثر ما در هنگام خرید یک کالا به اولین چیزی که توجه می‌کنیم بسته‌بندی آن است.
انواع ماشین آلات بسته بندی کدام هستند؟
کد خبر : ۶۴۸۶۶

 امروزه برای اکثر موادهای غذایی، شوینده‌ها و دیگر محصولات از بسته‌بندی‌های متنوع و جذاب استفاده می‌شود. اگر کمی دقت کنید توجه کاربران به محصولاتی که بسته‌بندی مناسب ندارند بسیار کمتر شده و امکان فروش آن‌ها نیز در مدت زمان کم وجود ندارد. برای بسته‌بندی محصولات از انواع ماشین آلات بسته بندی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها به خوبی می‌توانند محصولات را در پک‌های مناسب بسته‌بندی کنند. بسته‌بندی متنوع و جذاب افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، بنابراین اهمیت به ظاهر و طراحی آن بسیار مهم است. در ادامه این مطلب بیشتر با انواع ماشین آلات بسته بندی، بسته بندی وکیوم و دستگاه مناسب برای بسته‌بندی آشنا خواهیم شد.

دستگاه بسته بندی

تاریخچه بسته‌بندی و ماشین آلات آن

از هزاران سال پیش حتی زمانی که انسان‌ها در غار زندگی می‌کردند بسته‌بندی آغاز شد. در آن زمان از مواد مختلفی مانند چوب، برگ و چرم برای بسته‌بندی استفاده می‌شد. اما با گذر زمان مواد و شکل بسته‌بندی تغییر یافت و انواع کیسه، ظروف و نی جای آن‌ها را گرفت. از قرن ۱۸ میلادی نیز بسته‌بندی به شیوه بهتر و با استفاده از تجهیزات زیبا و جذاب انجام شد. پس از چندین سال نیز دستگاه‌های بسته‌بندی توسط افراد معروفی به نام‌های مایکل اوون و فردریک هسر معرفی شد.

انواع ماشین آلات بسته‌بندی کدام‌ها هستند؟

تعداد ابزارها و محصولات تولید شده در جهان بسیار زیاد است و استفاده از هر یک از آن‌ها برای ما نیز مهم است. تمامی این محصولات نیاز به بسته‌بندی خاصی دارند، به همین دلیل از ماشین آلات مختلف برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. در این قسمت مطالبی در رابطه با انواع ماشین آلات بسته بندی شرح خواهیم داد:

دستگاه شیرینگ

1. انواع ماشین آلات با توجه به نوع بسته‌بندی محصولات

محصولات مختلف را با توجه به میزان حساسیت و شکنندگی آن‌ها ممکن است یک یا چند بار بسته‌بندی کنند. به همین از دستگاه‌ها مختلفی استفاده می‌شود:

بسته‌بندی اولیه

این روش از بسته‌بندی برای اکثر محصولات استفاده می‌شود و تماس آن با محصول به صورت مستقیم است. به منظور جلوگیری از گردوغبار، رطوبت و آب از ماشین آلات برای این نوع بسته‌بندی استفاده می‌شوند. علاوه بر اینها محصولات از تماس مستقیم با نور خورشید در امان می‌مانند. بسته‌بندی‌های اولیه معمولا شامل بسته‌بندی پلاستیکی یا بطری‌هایی که داخل جعبه قرار می‌گیرند است.

بسته‌بندی ثانویه

پس از بسته‌بندی اولیه نوبت به بسته‌بندی ثانویه می‌رسد. این بسته‌بندی ممکن است دارای پوشش نازک یا ضخیم باشد مه با توجه به نوع محصول انتخاب خواهد شد. برای بسته‌بندی محصولات از ماشین آلات بسته‌بندی ثانویه در این مرحله استفاده می‌شود؛ زیرا بسته‌بندی هیچ‌گونه تماسی با محصول ندارد. ممکن است بسته‌بندی ثانویه برای یک یا چند محصول انجام شود، برای مثال اگر برای چند قوطی نوشابه این بسته‌بندی را به کار گیرند جابه‌جایی محصولات نیز آسان‌تر خواهد شد.

بسته‌بندی نهایی

ماشین آلات بسته‌بندی نهایی بیشتر برای محصولات بزرگ و متوسط که برای صادرات به کشورهای دیگر تولید می‌شوند، مناسب است. با اینکه بسته‌بندی ثانویه ضخامت بالایی دارد، اما برای حمل و نقل به کشورهای دیگر لازم است از این بسته‌بندی استفاده شود. اگر از بسته‌بندی‌هایی که محتویات درون جعبه دیده می‌شوند استفاده شود بهتر است.

انواع ماشین آلات بسته بندی کدام هستند؟

2. انواع ماشین آلات بر اساس نوع مواد بسته‌بندی

بر اساس نوع مواد نیز ماشین آلات بسته‌بندی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

دستگاه بسته‌بندی کارتن

از این دستگاه بیشتر برای محصولاتی که نیاز به بسته‌بندی محکم از مقوای ضخیم دارند، استفاده خواهد شد. عملکرد این ماشین‌ها بسیار عالی است و علاوه بر بسته‌بندی می‌توانند کارهای دیگری مانند پر کردن محصول، فرم دادن کارتن، زدن لیبل روی کارتن، مهر و موم کردن کارتن‌ها و... انجام دهد.

دستگاه‌های بسته‌بندی با فیلم

برای بسته‌بندی برخی محصولات از فیلم استرچ استفاده می‌شود که به این روش بسته بندی وکیوم نیز گفته می‌شود. برای این کار ممکن است از دستگاه‌های مختلفی کمک گرفته شود که عبارتند از:

1. دستگاه شیرینگ پک: یکی از بهترین دستگاه‌ها است که ممکن است برای ایجاد پوشش پلاستیکی دور تا دور محصول از آن استفاده شود. سپس با حرارت دادن به شیرینگ، آن را دور محصول محکم می‌کنند. پوششی که با دستگاه شیرینگ پک دور تا دور محصول ایجاد می‌شود، بسیار امن بوده و برای انبار داری محصولات نیز مناسب است.

2. دستگاه بسته ‌بندی استرچ: این دستگاه نیز یکی دیگر از دستگاه‌های بسته‌بندی است که در صنایع مختلف و متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این دستگاه از متریال مناسبی با انعطاف پذیری بالا استفاده می‌شود و ابزارها، تجهیزات مختلف، کارتن و کیسه‌ها به طور کامل بسته‌بندی می‌شوند. فیلم استرچ از محصولات در برابر ضربه محافظت کرده و سبب حمل و نقل آسان می‌شود.

دستگاه بسته‌بندی جعبه‌ای

این دستگاه برای پک کردن انواع مواد غذایی، محصولات آرایشی، محصولات دارویی و... در کنار هم استفاده می‌شود. این گونه جعبه‌ها معمولا برای جابه‌جایی یا حمل دریایی کاربرد دارند. امکان استفاده از فیلم استرچ در این محصولات بسیار زیاد است.

ماشین آلات بسته‌بندی قوطی

این نوع دستگاه مخصوص قوطی‌ها است و آن‌ها را با سایزهای مختلف پر می‌کند. سایز قوطی‌ها متفاوت است و تمامی مراحل آن‌ها از جمله پر کردن قوطی‌ها و فرم دادن به آن‌ها توسط دستگاه انجام می‌شود. چندین مدل از این دستگاه وجود دارد که با توجه به مدل‌های آن بیش از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار قوطی در یک دقیقه پر خواهد شد. این دستگاه‌ها ابتدا قوطی را با سایز مورد نظر فرم داده و سپس ماده مورد نظر را در آن می‌ریزند و روی محصول درپوش قرار خواهند داد. لیبل زنی بر روی قوطی‌ها نیز توسط این ماشین آلات انجام می‌شود.

دستگاه بسته‌بندی استریپ

ماشین آلات استریپ در صنعت بسته‌بندی برای انواع محصولات به‌خصوص دارو سازی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه برای بسته‌بندی محصولاتی مانند قرص، شکلات، مسکن، آب‌نبات و... کاربرد فراوانی دارد. با کمک این بسته‌بندی محصول در برابر شرایط محیطی سخت محافظت می‌شود.

ماشین آلات نام برده شده فقط بخشی از دستگاه‌های بسته‌بندی هستند. در واقع دستگاه‌های بسته‌بندی زیادی وجود دارد که ما در این مطلب چند مورد از آن‌ها را نام بردیم.

نتیجه‌گیری

برای بسته‌بندی و محافظت از محصول در برابر عوامل بیرونی از انواع ماشین آلات بسته بندی استفاده می‌شود. با کمک این دستگاه‌ها محصولات با سرعت بالایی بسته‌بندی می‌شوند و نیازی به نیروی انسانی نیست. علاوه بر اینها هزینه نیروی انسانی برای بسته‌بندی نیز کاهش می‌یابد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر