بالاخره بعد از مدت ها، انتظار برای فصل دوم جوکر به پایان رسید و حالا فصل دوم این مسابقه جذاب و پرطرفدار در فیلمو به نمایش در می آید. مسابقهای که آنقدر با استقبال شما مواجه شد که حالا فصل دومش را میبینیم. در ادامه درباره ویژگیها و شرایط آن بیشتر توضیح میدهیم.
مهمترین سوال این روزها این است که آیا فصل دوم رئالیتی شو یا مسابقه جوکر ساخته میشود؟ آیا احسان علیخانی و تیمش برای خوشحالی مردم دوباره دست به کار شدهاند؟ بله. شما فصل دوم برنامه جوکر را در فیلیمو تماشا خواهید کرد. مسابقهای که تغییرات زیادی نسبت به فصل اول دارد و مهمانان و عوامل جدیدی هم در کنار احسان علیخانی این مسابقه یا رئالیتی شو جذاب را خواهند ساخت؛ او اینبار، هم پشت و هم جلوی دوربین نقش پررنگی دارد. این مسابقه از ۱۶ خرداد، چهارشنبهها ساعت ۸ صبح از فیلیمو پخش میشود.
همه سریالها در فصل جدید فقط به شماره اکتفا نمیکنند و یک زیرعنوان برای خودشان دارند. مثل زخم کاری؛ بازگشت و… چرا جوکر نداشته باشد؟ جوکر ۲؛ طبقه بیست و یک، عنوان این فصل جوکر است که با تماشای قسمت اول، متوجه علت این نامگذاری میشوید. فقط کافی است چند روز دیگر صبر کنید… چند روز.
فهرست عوامل مسابقه جوکر ۲ به زودی اعلام میشود. احسان علیخانی همراه با حامد میرفتاحی کارگردانی این سری از جوکر را به عهده دارد. برای فصل جدید جوکر، دکور بسیار چشمگیر و زیبایی طراحی شده که باید ببینید و لذت ببرید.
مجید مظفری، سید جواد رضویان، بهرنگ علوی، محمدرضا علیمردانی، امیرحسین رستمی، نیما شعباننژاد، نصرالله رادش و هادی کاظمی با اجرای احسان علیخانی شرکتکنندگان اولین بخش از جوکر جدید هستند.
حالا که این همه توضیح درباره مسابقه رئالیتی شوی جوکر خواندید، حدس میزنید در میان بازیگران و مجریان چه کسی میتواند جلوی دوربین یک شخصیت جدی باشد و در عین آنکه در ذات آدم بامزهای است ولی میتواند جلوی خندهاش را بگیرد؟ به نظر میرسد یک گزینه جدی تنها روبهروی شما است؛ سیامک انصاری. بازیگری که با آن میمیک بامزه صورتش در سریالهای ۹۰ شبی تلویزیون وقتی کلافه از رفتارهای بررهایها میشد با صورتی مات به دوربین خیره میشد. چنین شخصیتی حالا قرار است در جوکر مسابقهای را بگرداند که اساسا خندیدن در آن جریمه دارد. علی لکپوریان هم به عنوان بازیگر او را همراهی و کمک میکند.
استودیو قرن جدید سازنده مسابقه جوکر است که با سرمایهگذاری فیلیمو این مجموعه را برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده کرده و فرآیندی ۵ ماهه را برای طراحی و پیش تولید پشت سر گذاشته و فضای برنامه را متناسب با فرهنگ ما بازآفرینی کرده است.
با توجه به قالب متفاوت برنامه و پیچیدگیهایش، تولید جوکر فرآیندی بیسابقه در ایران خواهد داشت و با ساخت این برنامه بسیاری از اتفاقات برای اولین بار رخ خواهد داد؛ در جوکر برای اولین بار از دکور ۳۶۰ درجه برای یک رئالیتی شو استفاده شده است که طراحی آن را سمیه ربیعی انجام داده است. همچنین قرار است برای نخستین بار ۴۵ دوربین به طور همزمان مراحل مختلف مسابقه را ضبط میکنند. دکور این برنامه بیش از ۵۰۰ متر مربع و مساحت درگیر تولید بیش از ۲ هزار متر مربع است.
مسابقه جوکر یا به فارسیاش لطیفهگو یا بذلهگو، یک گرداننده و مجری یا میزبان دارد. در هر فصل آن ۸ هنرمند، ۶ ساعت زمان دارند تا در یک خانه مجهز با تمام امکانات، با برنامههای مختلف یکدیگر را بخندانند و از بازی حذف کنند، بدون این که خودشان بخندند. به همین سادگی و بامزگی!
فضای کلی اتاقی که شرکتکنندگان در آن حضور دارند و مسابقه در آن انجام میشود، طراحیای شبیه فضای خانه دارد و دارای اتاق نشیمن و آشپزخانه است. در کنار اتاق شرکتکنندگان، یک اتاق آکسسوار و گریم نیز وجود دارد. شرکتکنندگان در طول بازی هر گاه خواستند به این اتاق میروند و ابزاری از آنجا با خود میآورند یا تغییری در ظاهر خود ایجاد میکنند تا بتوانند با آن دیگران را بخندانند.
برنامه یک میزبان دارد که نقش داور مسابقه را هم ایفا میکند. او یک اتاق جداگانه با فضایی شبیه به اتاق مانیتورینگ دارد که حین مسابقه در آنجا مستقر میشود و شرکتکنندگان را زیر نظر میگیرد. میزبان هرکجاه خنده یکی از شرکتکنندگان را از مانیتورهای اتاق خود مشاهده کند با دکمه قرمزی که جلویش قرار دارد بازی را متوقف میکند. سپس به اتاق بازی میرود و با نشان دادن صحنه آهسته خندیدن شرکت کننده خاطی را جریمه میکند. بعد از آن دوباره به اتاقش بر میگردد و با دکمه سبز ادامه مسابقه را اعلام میکند. در واقع شما با نخستین VAR ایرانی هم مواجه خواهید شد!
جوکر یک مسابقه کمدی است که در آن ۸ شرکتکننده برای مدت مشخصی در یک اتاق بزرگ محبوس میشوند. شرکتکنندگان این مسابقه هنرمندان مشهور هستند. هر کس باید در طول مسابقه دیگران را بخنداند و در عین حال خودش نخندد. هر شرکتکنندهای که بخندد بار اول کارت زرد میگیرد و بار دوم با کارت قرمز جریمه و از اتاق اخراج میشود.
هر شرکتکننده یک فرصت ویژه با مدتی محدود نیز در اختیار دارد که هر زمان خواست میتواند از آن استفاده کند. در این فرصت دیگران باید کاملا به او توجه کنند و اجازه هیچ کار دیگری ندارند و فرد در این مدت اجرای ویژهای انجام میدهد تا دیگران را بخنداند. شرکتکنندگان از روشهای مختلفی برای خنداندن دیگران استفاده میکنند و انواع مختلفی از کمدی را اجرا میکنند. از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: اجرای نمایش کمدی، کاراکترسازی و تیپسازی، شوخیهای کلامی، اجرای موسیقی کمیک، اجرای استندآپ کمدی، استفاده از آکسسوار و ابزار مختلف مثل عروسک و لباسهای بامزه، پارودیسازی آثار مشهور، کمدی فیزیکی و…
هر شرکت کننده که کارت قرمز بگیرد و از مسابقه حذف شود، به اتاق میزبان میآید و در کنار او ادامه مسابقه را تماشا میکند. همچنین میزبان میتواند با تشخیص خودش، شرکتکننده حذف شده را برای مدت مشخصی به اتاق برگرداند تا دیگران را بخنداند. با حذف شدن شرکتکنندگان، آخرین کسی که در اتاق بماند، برنده مسابقه میشود و تندیس و جایزه بزرگ را از آن خود میکند. همچنین به قسمت فینال فینالیستها راه مییابد.
البته در تمامی مراحل پیش تولید و تولید گروه خلاقیت و نویسندگان تیم سازنده جوکر در کنار شرکتکنندگان برای مشاوره و همفکری حاضر هستند.
همین ابتدا و قبل از مچگیریهای معمول فضای مجازی بدانید که کپی کردن برنامههای مطرح بینالمللی اصلا کار بدی نیست. اساسا برنامههای مفرح که در مقیاس جهانی ساخته میشوند و موفق هستند تبدیل به یک الگوی جدی برای برنامهسازی میشوند که میتواند در تمامی ملیتها و فرهنگها تاثیرگذاری خودش را داشته باشند. با این تعاریف، جوکر هم یک برنامه است که از روی نمونههای موفق خارجی برگردان شده و با معیارها و فرهنگ ایرانی مطابقت داده شده و حالا روی فیلیمو در دسترس شماست.
مسابقه جوکر برنامهای است برگرفته از یک بازی معروف جهانی. در این بازی باید دیگران را خنداند و در عین حال نخندید. اولین بار یکی از مطرحترین چهرههای کمدی ژاپن این بازی را ابداع کرد و با نام Documental آن را ساخت. پس از موفقیت برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخههای اختصاصی آن در کشورهای مختلف کرده است.
بدنیست بدانید تاکنون علاوه بر ژاپن که طی ۵ سال ۹ فصل از این برنامه را پخش کرده، کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک نیز اقدام به تولید آن کردهاند. کشورهای دیگری نیز مانند کانادا خبر از ساخت این برنامه دادهاند.
پس تا اینجای کار مشخص شد که با یک برنامه در کلاس جهانی روبهرو هستیم که قرار است مخاطبان را غافلگیر کند. قالب این برنامه در سطح جهان بینندههای پر و پاقرصی دارد و در کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا و فرانسه و ژاپن و مکزیک جزو برنامههای پربیننده آمازون پرایم بوده و حتی نسخه تولیدی کشور مکزیک، نامزد جایزه امی هم شده است.