شغل کارتن سازی چیست؟ و چه میزان درآمدی دارد؟

شغل کارتن سازی، شغلی پردرآمد در جهان است که شامل تولید جعبه‌های مقوایی، کارتن و سایر بسته بندی‌های کاغذی می‌شود و با موفقیت در آن می‌توانید به در آمد خوبی برسید.
شغل کارتن سازی چیست؟ و چه میزان درآمدی دارد؟
کد خبر : ۶۷۵۱۶

این صنعت طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی را برای افراد با مهارت‌های گوناگون ارائه می‌دهد، از کارگران خط تولید گرفته تا مهندسان و مدیران. درآمد شغل کارتن سازی می‌تواند بسته به تجربه، مهارت و محل کار متفاوت باشد. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه اطلاعات کافی در مورد مزایا، معایب، درآمد، بازار کار و ... در رابطه با این حرفه به این پرسش که شغل کارتن سازی چیست و جه میزان درآمدی دارد پاسخ دهیم.

این نوشته را تا آخر مطالعه کنید، تا اگر به فکر راه اندازی یک کارخانه کارتن سازی در مشهد هستید یا به اطلاعاتی در مورد شغل کارتن سازی نیاز دارید، پاسخ خود را دریافت کنید.

کارتن سازی چیست؟

کارتن سازی یک حرفه رو به رشد است و در قرن 21 ام، کمتر صنعتی است که نیاز به کارتن برای بسته بندی محصولات خود نداشته باشد. راه اندازی یک کارخانه کارتن سازی فرصت مناسبی برای افرادی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار شخصی هستند را فراهم کرده است. البته واضح است که تاسیس یک کارخانه کارتن سازی نیاز به سرمایه اولیه، تخصص، مهارت به کارگیری نیروی کار با تجربه دارد.

کارتن سازی فرآیندی است که طی آن ورق‌های مقوایی به جعبه‌های محکم و قابل حمل تبدیل می‌شوند و این فرآیند شامل مراحل مختلفی از جمله برش، چاپ، تا کردن، چسباندن و تکمیل نهایی می‌شود. از آنجایی که فرآیند تولید کارتن بسته بندی دارای روش و مراحل خاصی است، شما نیاز دارید تا برای ورود به بازار کار کارتن سازی در این ضمینه آموزش دیده و تخصص و مهارت‌های مورد نیاز را به دست آورید. علاوه بر آشنایی با طراحی کارتن و تولید کارتن باید با دستگاه‌های مورد نیاز برای تشکیل خط تولید کارتن سازی و فرآیند تولید ورق به کارتن نیز آشنا شوید.

بازار کار کارتن سازی

بازار کار کارتن سازی در ایران، بازاری رو به رشد و پرنق است. با رشد زیاد تجارت الکترونیک و افزایش تقاضا برای بسته بندی کالا، پیش بینی می‌شود که این بازار در سال‌های آینده نیز به رشد خود ادامه دهد.

البته که بازار کارتن سازی رو به رشد است اما همین امر سبب رقابتی شدن این بازار شده است. در بازار رقابتی در صورتی موفق به جذب مشتری هستید که حرفه ای باشید و با کیفیت و استاندارد کار کنید.

عوامل زیادی در رونق بازار کار کارتن سازی در ایران نقش دارد، از جمله:

·    افزایش تولیدات صنعتی کشاورزی: با افزایش تولیدات صنعتی و کشاورزی، نیاز به بسته بندی مناسب این محصولات نیز افزایش می‌یابد.

·    رشد صادرات: با رشد صادرات، تقاضا برای کارتن‌های با کیفیت و استاندارد افزایش می‌یابد.

·    گرایش به استفاده از بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست: کارتن‌ها به دلیل قابل بازیافت بودن، از جمله بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست محسوب می‌شوند و به همین دلیل تقاضا برای آنها در حال افزایش است.

فرصت‌های شغلی در بازار کار کارتن سازی

افراد با مهارت‌ها و تجارب مختلف می‌توانند در بازار کار کارتن سازی مشغول به کار شوند. بعضی از شغل‌های رایج در این بازار را در ذیل معرفی می‌کنیم.

·    کارگر ساده: کارگر ساده کارهای بدنی و ساده در کارخانه کارتن سازی را انجام می‌دهد.

·    اپراتور دستگاه: اپراتور دستگاه با استفاده از دستگاه‌های مختلف، ورق‌های مقوایی را برش داده، چاپ کرده و تا می‌کند.

·    مسئول کنترل کیفیت: کیفیت کارتن‌های تولیدی را بررسی و کنترل می‌کند.

·    مسئول فروش: مسئول فروش، کارتن‌های تولیدی را به مشتریان عرضه می‌کند.

·    مهندس مکانیک: وضایف مربوط به نگهداری و تعمییر ماشین آلات کارخانه را بر عهده دارد.

·    مدیر تولید: فرآیند تولید کارتن را در کارخانه مدیریت می‌کند.

برای ورود به بازار کارتن سازی افراد به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند، در ذیل برخی از این مهارت‌ها را نام می‌بریم.

·    مهارت فنی: آشنایی با دستگاه ها و ابزارهای مورد استفاده در کارتن سازی

·    مهارت های کار با کامپیوتر: آشنایی با نرم افزارهای مورد استفاده در صنعت کارتن سازی

·    مهارت های حل مسئله: توانایی حل مشکلات مربوط به تولید کارتن

·    مهارت های کار تیمی: توانایی کار با دیگران در محیط کارخانه

·    دقت و ظرافت: دقت در انجام کارها و توجه به جزئیات

درآمد در بازار کارتن سازی

استفاده از کارتن بسته بندی در تمام صنایع از جمله دارویی، کشاورزی، غذایی، خودرو سازی، لوازم خانگی، روشنایی و ... بسیار زیاد شده است. این روز‌ها برای بسته بندی خشکبار، بسته بندی تخم مرغ، بسته بندی خرما، لوازم خانگی، از انواع کارتن‌ها مانند کارتن 5 لایه، کارتن 3 لایه، کارتن لمینیتی و ... استفاده می‌شود.

کارخانه‌ها و تولیدی‌های بسیاری برای بسته بندی محصولات خود به شما سفارش کارتن بسته بندی می‌دهند. قیمت کارتن بسته بندی به صورتی است که برای مشتریان مقرون به صرفه است اما از آن جایی که تهیه مواد اولیه و فرایند تولید برای تولید کارتن کم هزینه تمام می‌شود و میزان سفارش بسیار بالا است، تولید کارتن شغل پردارمدی به حساب می‌آید.

میزان سرمایه در کارتن سازی

میزان سرمایه گذاری لازم برای شروع کار در صنعت کارتن سازی به عوامل مختلفی بستگی دارد، در ذیل به این عوامل می‌پردازیم.

مقیاس تولید:

·    تولید در مقیاس کوچک: راه اندازی یک کارگاه کوچک با ظرفیت تولید محدود.

·    تولید در مقیاس بزرگ: راه اندازی یک کارخانه بزرگ تولید کارتن با ظرفیت تولید بالا، به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارد.

برای شروع کار، نیاز به دستگاه‌های مخصوص این کار دارید، برخی از این دستگاه‌ها عبارتند از دستگاه چاک زن، دایکات پینگ پنگی، دستگاه لمینت ساز، تسمه کش، لب چسب، منگنه زن، چاپ فلکسو و … . برای شروع کار می‌توانید از دستگاه‌های دست دوم شروع کنید، همچنین برای موفقیت در کار خود نیاز به تحربه و دانش دارید. هر چند شغل کارتن سازی یک شغل پر درآمد با توجه به انبوه سفارشاتی که در زمینه بسته بندی وجود دارد، به حساب می‌آید اما بهتر است برای شروع ریسک زیادی نکنید و تنها دستگاه‌های ضروری را تهیه کنید. با پیشرفت کسب و کارتان و اطمینان از ماندگاری در این حرفه می توانید تولیدی خود را به کارخانه تغییر داده و گسترش دهید و دستگاه های پیشرفته تری را تهیه کنید. 

قیمت  کارتن به عوامل مختلفی از جمله ابعاد کارتن، نوع ورق کارتن، تیراژ کارتن و ... بستگی دارد، برای اطلاعات بیشتر روی لینک های داخل محتوا کلیک کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر