جزئیات مهم از نحوه ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی

دریافت گواهینامه بین المللی به افرادی پیشنهاد می‌شود که مدام در حال رفت و آمد به کشور‌های دیگر هستند. اگر این سفر به صورت جمعی انجام شود، با اجاره خودرو، گردشگران شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل با تاکسی، مترو و اتوبوس خواهند بود.
جزئیات مهم از نحوه ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی
کد خبر : ۶۸۰۳۸

لذت رانندگی در کشور‌های اروپایی می‌تواند هر گردشگری را برای دریافت گواهینامه بین المللی (IDP) وسوسه کند. با دریافت گواهینامه بین المللی با تاریخ اعتبار یک تا سه ساله می‌توان به راحتی با اتومبیل شخصی به کشور‌های اروپایی سفر کرد.

دریافت گواهینامه بین المللی به افرادی پیشنهاد می‌شود که مدام در حال رفت و آمد به کشور‌های دیگر هستند. اگر این سفر به صورت جمعی انجام شود، با اجاره خودرو، گردشگران شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل با تاکسی، مترو و اتوبوس خواهند بود.

این گزارش به بررسی شرایط دریافت گواهینامه بین المللی و هزینه‌های مربوط به آن پرداخته است.

با گواهینامه بین المللی در چه کشور‌هایی می‌توان رانندگی کرد؟
با توجه به ترجمه مدرک گواهینامه بین المللی به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، استفاده از آن در ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی میسر است. با ترجمه گواهینامه ایرانی می‌توان به مدت شش ماه در کشور‌های مقصد رانندگی کرد، اما پس از گذراندن این مدت، ارائه گواهینامه بین المللی برای رانندگی الزامی است.


نحوه ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی
برای دریافت این مدرک بین المللی می‌توان به دو شیوه حضوری و اینترنتی اقدام کرد. برخلاف باور عموم، این روند توسط پلیس +۱۰ پیگیری نمی‌شود و تحت نظارت کامل سازمان جهانی اتومبیل‌رانی انجام می‌شود.


به دو شیوه حضوری و آنلاین می‌توان برای دریافت این مدرک اقدام کرد. در شیوه درخواست حضوری می‌توان به نمایندگی‌های سازمان جهانی اتومبیل‌رانی در سراسر کشور به عنوان نماینده رسمی این نهاد مراجعه کرد که لیست این نمایندگی‌ها در وبسایت https://gis.taci.ir/webforms/fa/general قابل مشاهده است. این گزینه به افرادی پیشنهاد می‌شود که فوریت زمانی دارند؛ چرا که بلافاصله پس از ثبت درخواست می‌توانند مدرک مورد نظر را ظرف یک ساعت دریافت کنند.

در صورتی که فرد از لحاظ زمانی دچار چالش نباشد، می‌تواند با مراجعه به سامانه صدور آنلاین این مدرک بین المللی به نشانی اینترنتی https://www.taci.ir و بارگذاری اسکن باکیفیت از اصل مدارک مورد نیاز، این مدرک را در کمتر از هفت روز کاری در مقابل منزل خود تحویل بگیرد. البته این نکته را باید در نظر داشت که شیوه غیرحضوری صرفا برای صدور گواهینامه بین المللی یک ساله است.

 

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه بین المللی
برای دریافت این مدرک بین المللی می‌بایست اصل گواهینامه رانندگی ایرانی با اعتبار حداقل یک سال و سه ماه یا سه سال، به ترتیب جهت دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله و سه ساله ارائه شود. داشتن یک قطعه عکس تمام رخ ۳×۴، اصل یا کپی صفحه نخست گذرنامه و تکمیل فرم درخواست برای دریافت این مدرک لازم است. فرم این درخواست در دو بخش فارسی و انگلیسی تنظیم شده و برای پرکردن آن به دانش حداقلی زبان انگلیسی نیاز است. این گواهینامه بین المللی فقط به فرد متقاضی یا اقوام درجه یک او داده می‌شود.

 

هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی
طبق تعرفه اعلامی در سال ۱۴۰۳، هزینه درخواست گواهینامه بین المللی یک ساله خودرو، ۴۳۰ هزار تومان و هزینه درخواست گواهینامه بین المللی یک ساله خودرو و موتور ۴۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و چنانچه گردشگران، متقاضی دریافت گواهینامه بین المللی خودرو با اعتبار سه ساله باشند، این مبلغ به یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان و سه ساله خودرو و موتور یک میلیون و ۳۲۰ هزارتومان افزایش خواهد یافت. این گواهینامه برای هرنوع خودرو و موتور در کشور‌های عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی قابل استفاده است. باید توجه داشت که درخواست تمدید این مدرک امکان‌پذیر نیست و پس از پایان اعتبار، باید دوباره برای دریافت این مدرک اقدام کرد.

 

خرید انواع تور‌های آسیایی و اروپایی با «ایوار»
آژانس گردشگری ایوار با داشتن ۲۰ سال سابقه فعالیت، یکی از معتبرترین آژانس‌های گردشگری در زمینه ارائه خدمات گواهینامه بین‌المللی است. علاقه‌مندان جهت دریافت گواهینامه بین‌المللی می‌توانند به آدرس https://www.eavar.com مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۹۱۰۰ تماس بگیرند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
کاماپرس
مجله زندگی
ارسال نظر