«ری را» محصول جدید ایران خودروییها نیمه دوم سال ۱۴۰۳ روانه بازار میشود. آبیهای جاده مخصوص با عرضه ری را چراغ تولید خودروهای کراس اوور را در میان شرکتهای خودروساز داخلی روشن میکنند و ری را بدل به اولین خودروی کراس اووری میشود که در خطوط تولید خودروسازان ایرانی تولید و در دسترس مشتریان قرار میگیرد.
آن طور که مدیران آبیهای جاده مخصوص خبر میدهند؛ عرضه ری را از نیمه دوم امسال استارت خواهد خورد. براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو در خطوط تولید ایران خودروییها تکمیل شود. مدیران تولید خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص اعلام کردند این خودروی کراس اوور، مدال ایمنترین خودروی ایرانی را به سینه دارد.
ری را اولین خودرویی خواهد بود که با ۶ ایربگ روانه بازار میشود. البته این اتفاق در فاز اول تولید نخواهد افتاد، اما بعد از نهایی شدن تیراژ تولید در فاز اول که پیش بینی میشود ۱۰ هزار دستگاه باشد؛ آبیهای جاده مخصوص به سراغ تولید این خودرو با ۶ ایربگ میروند. خط تولید در نظر گرفته شده برای «ریرا» امکان تولید ساعتی ۲۰ دستگاه خودرو را دارد و سالانه نیز میتواند حدود ۱۱۰ هزار دستگاه تولید کند.
ایران خودرو برای تولید «ری را» سرمایه گذاری حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (۱.۵ همت) و همچنین ۴۶۵ میلیون دلاری داشته تا بتواند اولین کراس اوور ایرانی را به بازار عرضه کند. این خودرو بعد از تارا دومین محصولی است که ایران خودروییها روی پلتفرمهای جدید خود تولید و روانه بازار میکنند. تارا اولین محصول آبیهای حاده مخصوص روی پلتفرم جدید بود.
خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص قصد دارد توسعه سبد محصولاتی خود را از مسیر تولید خودروهای خود روی پلتفرم IKP۱ و IKP۲ به سرانجام برساند؛ بنابراین در چند سال پیش رو شاهد تولید محصولات جدید ایران خودروییها روی این دو پلتفرم خواهیم بود.
خط رنگ «ری را» به گونهای طراحی شده که امکان تولید دو رنگ را نیز به آبیهای جاده مخصوص بدهد و قرار است این محصول با رنگهای ترکیبی برای سقف و بدنه عرضه شود. آن طور که ایران خودروییها اعلام کردند قرار است ری را را به صورت برقی نیز روانه بازار کنند. ری را برقی در کنار تارا هیبریدی براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از سال آینده به سبد محصولاتی این خودروساز اضافه خواهند شد تا سبد محصولاتی ایران خودروییها متنوعتر شود.
مراحل شماره گذاری ری را نیز در فاز پایانی قرار دارد، اما همچنان چالش اصلی ایران خودروییها قیمت گذاری ری راست.
هنوز مجوز قیمتی اولین محصول کراس اوور صادر نشده و این مساله در کلینیکهای قیمت گذاری که از سوی ایران خودرو و وزارت صمت برگزار میشود در دست بررسی است. اما به نظر میرسد در کنار مدل ایمنترین خودروی بازار ری را مدال گرانترین محصول خودروسازان داخلی را نیز به دست بیاورد.
منبع: اقتصاد نیوز