گزارش آگهی

اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؟

اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؛ در این مقاله در مورد نحوه اعتراض به نمره آیلتس صحبت کرده‌ایم.
اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؟
کد خبر : ۶۹۹۶۵

حتی تصور اینکه پس از ماه‌ها تلاش، نمره آیلتس شما کمتر از حد انتظارتان شود، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگرچه سیستم نمره‌دهی این آزمون، بسیار دقیق و اصولی است؛ اما گاهی ممکن است خطاهای کوچکی در روند آزمون رخ دهد. اشتباه‌ بودن سوال‌ها، کم‌توجهی ممتحن در بخش مکالمه یا نمره‌دهی غیرمنصفانه در بخش رایتینگ و اسپیکینگ، می‌تواند به نمره کل شما آسیب بزند. خبر خوب این است که امکان اعتراض به نمره آیلتس وجود دارد و شما می‌تواند در شرایط خاصی، این کار را انجام دهید. با ما همراه باشید تا با روش‌های اعتراض اصولی به آزمون آیلتس آشنا شویم. 

در چه شرایطی به نمره آیلتس اعتراض کنم؟

همه ما وقتی کارنامه آیلتس خود را دریافت می‌کنیم، انتظار داریم طبق تلاش خود نتیجه بگیریم، اما گاهی چنین اتفاقی نمی‌افتد. برخی افراد در این شرایط، ترجیح می‌دهند دوباره در آزمون شرکت کنند تا نمره خود را بهبود ببخشند؛ اما اگر در یکی از شرایط زیر هستید، می‌توانید به نمره خود اعتراض کنید تا در صورت امکان، در کارنامه نهایی شما تجدید نظر شود:

۱- در صورتی که به نمره تعدادی از مهارت‌ها شک دارید

مهم‌ترین نکته در اعتراض به نمره آیلتس، این است که بروز خطا، بیشتر در بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ احتمال دارد. دو بخش دیگر، یعنی لیسنینگ و ریدینگ، به صورت سیستمی تصحیح می‌شوند و اصولا خطایی در آن‌ها وجود ندارد، مگر اینکه در سوال‌ها خطای فاحشی وجود داشته باشد. نمره بخش نوشتن و مکالمه، به این دلیل که بر عهده ممتحن است، می‌تواند گاهی با خطاهای کوچکی مواجه شود. به همین دلیل، اگر حس می‌کنید نمره شما در آزمون ماک آیلتس بهتر بوده است و به نمرات خود در برخی مهارت‌ها شک دارید، می‌توانید اعتراض خود را ثبت کنید و منتظر تجدید نظر بمانید. 

۲- اگر نهایتا به نیم‌ نمره افزایش در یکی از بخش‌ها نیاز دارید

تصور نکنید که با اعتراض، می‌توانید نمره خود را از ۶ به ۸ تبدیل کنید! تغییر در نمره آیلتس پس از اعتراض، تا سقف نیم نمره در هر یک از بخش‌ها امکان دارد. بنابراین، اگر انتظار افزایش نمره زیادی دارید، بهتر است به جای هزینه روی اعتراض، مجددا در آزمون شرکت کنید و نمره خود را بهبود ببخشید. 

۳- به نظرتان پرداخت هزینه اعتراض از هزینه شرکت مجدد به صرفه‌تر است

یکی از نکات مهمی که باید درباره اعتراض به نمره آیلتس بدانید، این است که این کار هزینه دارد؛ بنابراین تنها در صورتی به نمره خود اعتراض کنید که مطمئن باشید تغییری در آن حاصل خواهد شد. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید هم هزینه اعتراض و هم هزینه شرکت مجدد در آزمون را بپردازید. 

۴- کمتر از یک ماه از زمان آزمونتان گذشته است

اعتراض به نمره آیلتس، تنها در بازه زمانی مشخصی امکان دارد؛ زیرا فرایند بررسی اعتراض‌ها و نمره‌دهی مجدد طول می‌کشد و ممکن است در این بازه، داوطلب فرصت شرکت مجدد در آزمون را از دست بدهد. زمان اعتراض به آزمون آیلتس، ۶ هفته پس از آزمون است؛ با این حال، بهتر است پیش از گذشت یک ماه از زمان آزمون، اعتراض خود را ثبت کنید تا نتیجه آن زودتر اعلام شود و در صورت عدم تغییر نمره، بتوانید در دوره بعدی آزمون آیلتس شرکت کنید. 

۵- فرصت زیادی تا برگزاری دوره بعدی آزمون آیلتس دارید

همیشه باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است اعتراض شما، تایید نشود؛ به همین دلیل، اگر برای اعتراض اطمینان کامل ندارید و در صورت ورود به پروسه ثبت اعتراض، ممکن است فرصت شرکت مجدد در آیلتس را از دست بدهید، بهتر است بیشتر به تصمیم خود فکر کنید! اگر نمره شما برای ارسال به موسسه مورد نظرتان کافی نیست و حس می‌کنید احتمال تایید اعتراض بسیار پایین است، بهتر است به جای صرف هزینه و وقت روی این کار، برای آزمون مجدد آماده شوید. بنابراین آموزش آیلتس به صورت اصولی را دست کم نگیرید.

۶- با فرایند نمره‌دهی در آزمون آیلتس کاملا آشنایی دارید

متاسفانه برخی زبان‌آموزان، تصور درستی از سیستم نمره‌دهی آیلتس ندارند و همین موضوع باعث می‌شود انتظار نمره بالاتری داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است شخصی تصور کند با استفاده از واژه‌های سنگین در بخش رایتینگ، می‌تواند نمره خود را بالا ببرد.  این در حالی است که ممتحن، صرفا به واژه‌ها توجه نمی‌کند و ساختار کلی متن، برای نمره‌دهی بسیار مهم‌تر است. بنابراین، پیش از ثبت اعتراض، سیستم‌های نمره‌دهی آیلتس را به دقت بررسی کنید و در صورتی که حس می‌کنید تمام نکات را رعایت کرده‌اید، وارد پروسه درخواست تجدید نظر شوید. 

فرایند اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؟

برای اینکه اعتراض خود را به نمره آیلتس اعلام کنید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • وارد سایت Idp.ielts.com شوید.
  • از منوی بالای صفحه، روی گزینه Results بزنید. 
  • در منویی که باز می‌شود، از قسمت سمت راست، گزینه Request a remark را انتخاب کنید. 
  • از قسمت پایین صفحه، روی گزینه Download the Enquiry on Results Request Form بزنید تا فرم اعتراض برایتان دانلود شود. 
  • از فرم پرینت بگیرید، آن را تکمیل کنید و تحویل مرکز آزمون خود بدهید. 
  • مرکز آزمون فرم را برای IDP استرالیا ارسال می‌کند و یک ممتحن ارشد، مجددا آزمون شما را بررسی خواهد کرد. 

در صورت افزایش نمره، مجددا برای شما کارنامه صادر خواهد شد و در غیر این صورت، می‌توانید نمرات قبلی خود را برای موسسات مختلف ارسال کنید. نکته مهمی که باید در اعتراض به آن توجه داشته باشید، این است که در اعتراض به آیلتس، به هیچ عنوان کاهش نمره‌ای در کار نخواهد بود؛ یعنی نمره شما تنها در صورت افزایش تغییر می‌کند و از نمره قبلی کسر نخواهد شد. 

اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؟

هزینه اعتراض به نمره آیلتس چقدر است؟

در صورتی که قصد دارید به نمره آیلتس خود اعتراض کنید، باید حدود یک دوم الی یک سوم هزینه آزمون اصلی را بپردازید. این هزینه، بسته به مرکز آزمونی که انتخاب کرده‌اید، می‌تواند بین ۱۶۵ تا ۲۹۰ دلار متغیر باشد. هزینه‌ای که برای اعتراض می‌پردازید، ربطی به بخش‌هایی که به آن‌ها اعتراض دارید ندارد، بنابراین، بهتر است اعتراض خود را برای تمامی بخش‌های آزمون ثبت کنید. در صورتی که پس از اعتراض، نمره شما در یکی از بخش‌ها افزایش پیدا کند، فارغ از اینکه میزان افزایش چقدر باشد، هزینه اعتراض به شما بازگردانده می‌شود. در مقابل، اگر اعتراض شما بی‌دلیل باشد و تغییری در نمره حاصل نشود، هیچ هزینه‌ای بازگشت داده نخواهد شد. بنابراین، برای صرفه‌جویی در هزینه، تنها در صورت اطمینان اعتراض خود را ثبت کنید. 

چقدر طول می‌کشد تا به اعتراض به نمره آیلتس پاسخ بدهند؟ 

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، پس از ۶ هفته از آزمون، امکان اعتراض به نمره خود را خواهید داشت. پس از ثبت اعتراض و ارسال فرم برای IDP، باید بین ۲ الی ۲۰ روز منتظر اعلام نتیجه نهایی بمانید. این زمان، ربطی به اینکه به چند بخش اعتراض کرده باشید ندارد و کاملا به شرایط بررسی آزمون توسط ممتحن مربوط می‌شود.  برای اطمینان بیشتر، بهتر است هرچه زودتر اعتراض خود را ثبت کنید؛ زیرا ممکن است پروسه ارسال اعتراض از مرکز آزمون به IDP، حدود دو روز کاری طول بکشد و فرایند بررسی اعتراض شما با تاخیر مواجه شود. 

با آزمون ماک آیلتس سفیر، از نمره خود مطمئن شوید! 

همانطور که از قدیم گفته‌اند، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! برای اینکه مجبور نشوید وارد فرایند طولانی و هزینه‌بر اعتراض به نمره آیلتس نشوید، بهتر است از قبل به گونه‌ای برای آزمون آماده شوید که هیچ جایی برای شک و تردید باقی نماند. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، نمره بخش خوانش و شنیدار، با اعتراض تغییری نخواهد کرد و تغییر نمره دو بخش دیگر هم کاملا بستگی به نظر ممتحن دارد. 
با شرکت در دوره‌های آمادگی آیلتس موسسه سفیر گفتمان و حضور منظم در آزمون ماک آیلتس سفیر، می‌توانید تا حد زیادی از نمره خود مطمئن شوید. شرکت در این آزمون‌ها چند مزیت بزرگ دارد:

  • باعث آشنایی با فرایند آزمون و شکل سوالات می‌شود. 
  • نقاط ضعف و قوت را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد. 
  • شما را با فرایند نمره‌دهی صحیح آیلتس به خوبی آشنا می‌کند. 
  • باعث می‌شود از حدود نمره و سطح واقعی خود مطلع شوید و در صورت بروز خطا در نتایج آزمون،‌ زودتر برای اعتراض اقدام کنید. 
  • با آزمون ماک می‌توانید با ممتحن‌های حرفه‌ای در ارتباط باشید و برای پیشرفت نمره خود از آن‌ها کمک بگیرید. 

سخن پایانی

آزمون آیلتس برای کسانی که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی دارند، یک قدم مهم در مسیر دریافت پذیرش به شمار می‌رود. به همین دلیل، حتی کوچک‌ترین افزایش نمره در این آزمون می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. اعتراض به نمره آیلتس، یکی از راه‌هایی است که ممکن است به بهبود نمره نهایی آزمون منجر شود؛ با این حال، در صورتی که مطمئن نیستید خطایی در آزمون رخ داده است یا اینکه با شرایط نمره‌دهی آشنایی ندارید، بهتر است برای شرکت مجدد در آزمون آماده شوید و وقت و هزینه خود را با اعتراض نا به جا، هدر ندهید. 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر