چه چیزی باعث می شود ساعت مکانیکی از کار بیفتد؟

ساعت‌های مکانیکی دستگاه‌های پیچیده و جذابی هستند که از صدها جزء کوچک تشکیل شده‌اند که در هماهنگی کامل با هم کار می‌کنند تا زمان دقیق را حفظ کنند. متأسفانه هنگامی که آنها اشتباه می کنند، ممکن است نسبتاً خسته کننده باشد، چیزی که امروز شما را به اینجا می رساند.
چه چیزی باعث می شود ساعت مکانیکی از کار بیفتد؟
کد خبر : ۷۱۱۲۰

 در این محتوا، دلایل متداولی که چرا یک ساعت مکانیکی کار نمی کند و چگونه از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنیم را بررسی خواهیم کرد.

ساعت مکانیکی چیست؟

ساعت مکانیکی نوعی ساعت است که از سیستم پیچیده‌ای از چرخ دنده‌ها، فنرها و سایر اجزا برای حفظ زمان استفاده می‌کند. برخلاف ساعت‌های کوارتز که از یک نوسان‌گر الکترونیکی با باتری برای تنظیم زمان‌بندی استفاده می‌کنند، ساعت‌های مکانیکی برای حفظ زمان دقیق به فرآیندهای کاملاً مکانیکی متکی هستند. دو نوع اصلی برای خرید ساعت مکانیکی وجود دارد: دستی و اتوماتیک. ساعت‌های دستی باید با دست با تاج پیچ شوند، که یک فنر اصلی را در داخل حرکت ساعت سفت می‌کند. همانطور که فنر اصلی در طول زمان باز می شود، چرخ دنده ها و سایر اجزای حرکت را برای نگه داشتن زمان دقیق نیرو می دهد. ساعت‌های خودکار که به‌عنوان ساعت‌های خود سیم‌پیچ نیز شناخته می‌شوند، شبیه به ساعت‌های دستی هستند، اما مکانیزم اضافی دارند که به‌طور خودکار با حرکت مچ دست در طول روز، فنر اصلی را می‌پیچد.

یک ساعت زیبا یک کالای سرمایه گذاری است، چیزی که می خواهید به درستی از آن مراقبت کنید تا بتواند برای سال های آینده به دقت زمان را حفظ کند. با این حال، همانطور که ما در مورد ساعت های مکانیکی خود دقت می کنیم، اشتباهات بسیار رایجی وجود دارد که بسیاری از ما مرتباً مرتکب می شویم، که می تواند باعث کاهش طول عمر ساعت شما شود. در اینجا ۴ اشتباه اصلی که افراد هنگام مراقبت از ساعت های مکانیکی خود مرتکب می شوند و کارهایی که می توانید برای جلوگیری از آنها انجام دهید، آورده شده است.

ذخیره سازی نادرست

اکثر مردم ساعت‌های خود را هر روز نمی‌پوشند و یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که مردم با ساعت‌های مکانیکی خود مرتکب می‌شوند، نگهداری نادرست است. گرما، سرما و رطوبت همگی دشمنان طبیعی حرکت، صفحه و واشر درون ساعت شما هستند. ساعت شما باید همیشه در یک قاب ساعت، یا در جعبه ای که در آن قرار دارد، در زمانی که پوشیده نمی شود، نگهداری شود، نه اینکه به سادگی بالای کمد خود رها شود. به عنوان بهترین روش برای جلوگیری از تجمع رطوبت، می‌توانید بسته‌های سیلیسی را نیز برای قرار دادن در داخل قاب ساعت خریداری کنید. اگر متوجه تجمع رطوبت یا پرش عقربه‌ها شده‌اید، زمان سرویس حرکت ساعت فرا رسیده است.

تنظیم نادرست توابع

اگر ساعت مکانیکی شما عملکرد تاریخ دارد، زمان های بسیار خاصی از روز وجود دارد که در طی آن نمی توانید عملکرد تاریخ را تنظیم یا تغییر دهید. از آن به عنوان «منطقه خطر» یاد می شود، نباید تنظیم تاریخ را در ساعت ۹ شب تا ۳ بامداد تغییر دهید، زیرا چرخ دنده های مورد استفاده برای تغییر روز قبلاً شروع به حرکت کرده اند و تغییر تاریخ در آن دوره می تواند باعث ناهماهنگی و شکستگی شود.

ساعت خود را حین پوشیدن پیچ کنید

ممکن است وسوسه انگیز و راحت باشد که به سادگی ساعت خود را در حالی که روی مچ شما قرار دارد، بچرخانید، اما به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد برخی از عوارض بزرگ شود. پیچیدن ساعت به این صورت می‌تواند منجر به پیچ خوردن بیش از حد، بیرون کشیدن بیش از حد تاج یا آسیب دیدن تاج به دلیل زاویه نادرست شود. همیشه قبل از پیچیدن ساعت را دربیاورید و هنگامی که احساس کردید تاج سفت شده است، آن را جلوتر نبرید. اگر تاج شکسته یا آسیب دیده دارید، می‌توانید آن را توسط یک ساعت‌شناس ماهر تعمیر یا در خدمات حرکت ساعت رولکس جایگزین کنید.

عدم سرویس دهی ساعت

مانند تعمیر و نگهداری مکانیکی مورد نیاز در ماشین شما، ساعت مکانیکی شما نیز هر ۲ تا ۳ سال یکبار به سرویس حرکت ساعت نیاز دارد. سرویس صحیح ساعت شما مطمئن ترین راه برای محافظت از سرمایه شماست. عدم انجام این کار می تواند به طور قابل توجهی طول عمر ساعت شما را کاهش دهد.

چه چیزی باعث می شود ساعت مکانیکی از کار بیفتد؟

چرا ساعت مکانیکی کار نمی کند؟

پیچ های شل شده

حرکت منظم عقربه ها می تواند به مرور زمان پیچ های ساعت مکانیکی شما را باز کند. پیچ های در حرکت ساعت، اجزای مختلفی مانند چرخ تعادل یا چنگال پالت را در جای خود نگه می دارند. اگر این پیچ ها شل شوند، می تواند باعث شود این اجزا از موقعیت خود خارج شوند یا حتی به طور کامل بیفتند.

حرکت کثیف یا خشک

حرکت مکانیکی ساعت یک سیستم پیچیده از چرخ دنده ها، فنرها و سایر اجزا است که با هم کار می کنند تا زمان دقیق را حفظ کنند. با این حال، حتی کوچکترین گرد و غبار، خاک یا زباله می تواند مشکلات قابل توجهی برای حرکت ایجاد کند. هنگامی که حرکت کثیف یا خشک می شود، می تواند بر روانکاری بین اجزا تأثیر بگذارد و باعث اصطکاک شود که می تواند باعث کند شدن یا حتی متوقف شدن کامل ساعت شود. در این مورد، بهترین اقدام این است که ساعت مکانیکی خود را سرویس کنید. برای این حرکت، تمام اجزا در یک پاک کننده اولتراسونیک تخصصی با محلول تمیز کننده ملایم قرار می گیرند تا هرگونه کثیفی یا زباله از بین برود. پس از تمیز کردن و خشک شدن قسمت‌های مختلف ساعت، روغن‌های تخصصی روی هر جزء اعمال می‌شود تا اصطکاک را کاهش داده و از سایش و پارگی پس از آن جلوگیری کند.

بیش از حد پیچیدن

در یک ساعت امگا سواچ مکانیکی، سفت شدن فنر اصلی باعث ذخیره انرژی و حفظ کارکرد ساعت می شود. با این حال، اگر پس از پیچیدن کامل فنر اصلی، به پیچیدن ساعت ادامه دهید، فشار زیادی بر اجزای ظریف داخل حرکت وارد می شود. در نتیجه، سیم پیچی می تواند باعث شکستن یا آسیب دائمی فنر اصلی شود. همچنین می تواند به سایر قسمت های حرکت مانند چرخ دنده و چرخ تعادل فشار زیادی وارد کند و باعث فرسودگی سریعتر آنها شود. چگونه بفهمم که ساعت مکانیکی من کاملاً پیچ خورده است؟ همانطور که ساعت خود را پیچ می کنید، مقاومت در برابر تاج را حس می کنید که سیگنال توقف است. یک ساعت مکانیکی معمولاً به ۲۰ تا ۳۰ چرخش کامل تاج برای پیچیدن کامل نیاز دارد.

چه چیزی باعث می شود ساعت مکانیکی از کار بیفتد؟

چرخ تعادل آسیب دیده

چرخ تعادل وظیفه تنظیم سرعت ساعت و اطمینان از حفظ زمان دقیق را بر عهده دارد. چرخ تعادل آسیب دیده می تواند دامنه نوسان را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که آن را بیش از حد عریض یا باریک بچرخاند و در نتیجه باعث زمان سنجی نادرست یا حتی باعث توقف کامل ساعت شود. علاوه بر این، آسیب به بدنه تعادل یا محوری که روی آن قرار دارد می تواند باعث اصطکاک بیش از حد بین قطعات شود و منجر به افزایش سایش و پارگی سایر اجزا در حرکت شود.

فرار آسیب دیده

فرار از چند قسمت تشکیل شده است: چرخ فرار، چنگال پالت و چرخ تعادل. این اجزا با هم کار می کنند تا حرکت چرخ دنده ها و عقربه های ساعت را تنظیم کنند. متأسفانه با گذشت زمان، این قطعات ممکن است در اثر اصطکاک و عوامل دیگر فرسوده یا آسیب ببینند. هنگامی که یک دستگاه فرار فرسوده می شود، دیگر نمی تواند تنظیم لازم برق را فراهم کند – که در نتیجه باعث بی نظمی در زمان سنجی ساعت یا حتی توقف کامل آن می شود.

خسارت ناشی از ضربه

آسیب ناشی از ضربه یکی از شایع ترین علل خرابی مکانیکی ساعت است. هنگامی که در معرض ضربه یا ضربه های ناگهانی قرار می گیرند، قسمت های ظریف در حرکت ممکن است آسیب ببینند یا ناهماهنگ شوند و باعث توقف حرکت شوند. رایج ترین پیامد آسیب ضربه در ساعت مکانیکی، شکستن فنر اصلی است که وظیفه تامین انرژی حرکت را بر عهده دارد. این جزء ظریف زمانی که تحت فشار شدید ناشی از ضربه های ناگهانی قرار می گیرد، مستعد شکستن یا مچاله شدن است.

آسیب دیدگی

حتی مقدار کمی آب می تواند آسیب قابل توجهی به اجزای ظریف داخل حرکت ساعت وارد کند. به عنوان مثال، ورود آب به یک ساعت مکانیکی می‌تواند باعث زنگ‌زدگی و خوردگی اجزای داخلی آن شود که بر دقت زمان‌سنجی ساعت تأثیر می‌گذارد یا باعث می‌شود که به طور کلی از کار بیفتد. آب همچنین می تواند روان کننده های مورد استفاده در حرکت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش اصطکاک و سایش بیش از حد قطعات آن شود.

روتور شکسته

یک روتور (همچنین به عنوان وزن نوسانی شناخته می شود) را می توان در یک ساعت اتوماتیک یافت و وظیفه سیم پیچی فنر اصلی را بر عهده دارد که ساعت را تغذیه می کند. روتور یک وزنه نیم دایره ای است که روی حرکت نصب شده است. هنگامی که ساعت خود را به دست می‌کنید، زمانی که مچ دست خود را حرکت دهید، روتور تا ۳۶۰ درجه کامل می‌چرخد.

امیدواریم مقاله بالا مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر