یک منبع آگاه به خبرفوری گفته، اسرائیل برای ترور رهبر ارشد حماس در تهران، از هگزاکوپتر حامل موشک بهره برده است.
اما هگزاکوپتر چیست و چگونه با دفت، یک واحد از یک مجموعه بزرگ که در تصویر زیر دیده میشود را هدف میگیرد؟
در خانوادهی بزرگ مولتی روتورها با دسته بندیهای متعددی مواجهیم. مولتی روتور به محصولات پروازی متشکل از دو و یا بیشتر از دو موتور اطلاق میشود که میتوانند به صورت عمود پرواز از سطح زمین بلند شوند. پیرو قرار گیری هر موتور ملخی نیز مسئول آن بازو برای بلند کردن دستگاه میشود. اغلب اوقات به تعداد دقیق موتورها ملخ نیز تعبیه میشود. مولتی روتورها به دسته بندیهای متعددی متناسب با تعداد موتورها تقسیم بندی میشوند و اساسا منطبق با تعداد موتورها نیز نام گذاری میشوند. به عنوان مثال رایجترین تقسیم بندی مولتی روتورها به شرح ذیل است:
سینگل کوپتر
دوال کوپتر
تری کوپتر
کوادکوپتر
هگزاکوپتر
اوکتاکوپتر
و …
یک مولتی روتور میتواند تا N عدد نیز موتور داشته باشد. طراحی و ساختمان بدنه آنها کاملا مشخص است و تمامی موتورها با یک زاویه مشخص و استاندارد نسبت به یکدیگر قرار میگیرند.
همانطور که از نام هگزاکوپتر مشخص است در طراحی و ساخت هگزاکوپتر از شش عدد موتور استفاده میشود. اگر یک هگزاکوپتر را یک دایره ۳۶۰ درجهای بدانیم هر موتور با زاویه ۶۰ درجهای نسبت به دیگری قرار گرفته است؛ و به همین ترتیب شش موتور با زاویه و فاصلهی استاندارد در طراحی مدل پروازی نهایی تعبیه میشوند و دستگاه براحتی پرواز میکند. باید بدانید که رایجترین مولتی روتورهای موجود در بازار کوادکوپترها هستند و به دلیل سهولت در پرواز و کاربری بسیار مورد استقبال قرارگرفته اند.
بعد از کوادکوپترها میتوان به جرات گفت هگزا کوپترها نیز در مصارف پروازهای تفریحی سرگرمی و یا مصارف صنعتی و تجاری نیز مورد استفاده قرار میگیرند. همانطور که بسیاری از برندهای مطرح و بنام در حوزهی پهبادهای تفریحی سرگرمی کوادکوپترهای متنوعی تولید میکنند طراحی و تولید هگزاکوپترهای مجهز به دوربین نیز رایج است. در این حالت محصول نهایی متشکل از شش موتور و شش بازو است.
به عنوان مثال یکی از معروفترین مدلهای هگزاکوپتر مدل x ۶۰۰ و x ۶۰۰ c محصولی از کمپانی MJX میباشد. این مدل پروازی با دوربین و بدون دوربین عرضه شده است و با استقبال خوب کاربران مواجه گردیده است. بی شک در دسته بندی پهپادهای تفریحی سرگرمی تفاوت چندانی میان کوادکوپتر و یا هگزاکوپتر وجود ندارد، اما کاربرانی بر این عقیده هستند که بی شک به پرواز در آوردن یک کوادکوپتر منطقیتر از هگزاکوپتر است. علت آن نیز این است که در سقوط و یا کرش میزان خسارت وارده به یک کوادکوپتری که از ۴ موتور و بازو تشکیل شده است به مراتب کمتر از یک هگزاکوپتری میباشد که از شش موتور و بازو تشکیل گردیده؛ و به صورت منطقی نیز برای کاربران حوزهی تفریح و سرگرمی این تفکر به جا و منطقی است.
شاید در این جا این سوال برایتان مطرح شود که اگر به صورت فنی به این موضوع نگاه میشود پس بی شک استفاده از تری کوپتر، دوال کوپتر و سینگل کوپتر میتواند کم خسارتتر باشد. چرا که آنها از تعداد موتور و ملخ کمتری بهره میبرند، اما باید در نظر داشته باشید که مدلهای قبلی کوادکوپتر از ثبات و استیبل بودن کمتری برخوردارند و برای همین مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته اند.
هگزاکوپترها بی شک در مسئله پروازی استیبل و با ثبات چیزی کمتر از کوادکوپترها ندارند. در مدلهای تفریحی سرگرمی برندهای دیگری نیز هستند که به طراحی و تولید هگزاکوپتر میپردازند و با استقبال خوب مخاطبان مواجه میشوند، اما میتوان گفت حضور پر رنگ و بسیار پر مصرف آنها در زمینه صنعت و تجازت بیشتر به چشم میخورد.