اندازه برج ایفل چقدر است؟ + جزییات کامل

برج ایفل که در پاریس قرار دارد یکی از جا‌های دیدنی جهان می باشد.
اندازه برج ایفل چقدر است؟ + جزییات کامل
کد خبر : ۷۱۹۸۶

برج ایفل یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی جهان میباشد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر درباره برج ایفل اندیشه معاصر را دنبال کنید.

 برج ایفل که در پاریس قرار دارد یکی از جا‌های دیدنی جهان میباشد. برج ایفل برای تمامی افراد به شدت خواستنی میباشد و مردم آنجا را دوست دارند. برج ایفل تا به امروز مسافر‌های زیادی را در خود دیده است. برج ایفل نماد شهر پاریس میباشد و از فلز تشکیل شده است. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
برج ایفل کجاست؟
برج تماما فلزی‎ ایفل در شهر پاریس و در شمال غرب «پارک شان دو مارس» (Champ de Mars) قرار دارد و همه‌روزه از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند.

دسترسی به برج ایفل با مترو پاریس به‌سادگی با خط ۶ یا ۹ از ایستگاه «بیر حکیم» (Bir Hakeim) و خط RER C از ایستگاه شان دو مارس-برج ایفل امکان‌پذیر است. خطوط اتوبوس ۳۰، ۴۲، ۶۹، ۷۲، ۸۲ و ۸۶ نیز از نزدیکی برج عبور می‌کنند.

زمانی که شرکت «گوستاو ایفل» (Gustave Eiffel) معروف‌ترین سازه پاریس را برای نمایشگاه جهانی اکسپو ۱۸۸۹ و صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخت، بسیاری با دیده شک و تردید به این بنای عظیم آهنی نگاه می‌کردند. قبل از پایان ساخت، برج در مرکز بحث‌های زیادی بود و بزرگ‌ترین نام‌های جهان هنر و ادبیات همچون «شارل گونو» (Charles Gounod)، «گی دو موپاسان» (Guy de Maupassant) و «فرانسوا کوپه» (Francois Coppee) آن را به باد انتقاد گرفتند. گروهی متشکل از ۳۰۰ هنرمند، مجسمه‌ساز، نویسنده و معمار با ارسال طوماری به عضو هیئت نمایشگاه پاریس، از وی درخواست کردند که ساخت برج مسخره را که مانند دودکش سیاه غول‌پیکری بر پاریس مسلط خواهد شد، متوقف کند.

در هر صورت، برج ایفل توانست در برابر این چالش‌ها ایستادگی کند و به موفقیتی دست یابد که شایسته آن بود. پس از اتمام برج و در پرتو موفقیت عظیمی که به دست آورد، انتقاد‌ها در برابر این شاهکار به چشم نمی‌آمد؛ به‌خصوص که در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو ۱۸۸۹، برج ایفل دو میلیون بازدیدکننده داشت. پاریس در آن زمان (اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی) مرکز هنر و نقاشی مدرن، شهر دموکراسی و میزبان اولین نمایشگاه جهانی به حساب می‌آمد و ساخت برج ایفل باعث شد که این شهر، محل تولد معماری مدرن نیز محسوب شود.

یکی از نکته‌های جالب درباره ایفل، رنگ‌آمیزی آن است. از آنجا که این برج از آهن ساخته شده است، چندین لایه رنگ روی آن قرار می‌گیرد تا از آن در برابر اکسیده شدن محافظت کند و به این ترتیب، عمر آن طولانی‌تر شود. گوستاو ایفل در سال ۱۹۰۰ میلادی در کتاب خود به نام «برج ۳۰۰ متری» نوشت:

به احتمال زیاد هرگز اهمیت نقاشی برج را متوجه نخواهیم شد که عنصری اساسی در حفاظت از آثار فلزی است و هرچه با دقت بیشتری انجام شود، برج دوام بیشتری خواهد آورد.

برج ایفل از زمان ساخت خود ۱۹ بار نقاشی شده که به‌طور متوسط هر هفت سال یک بار بوده است. رنگ آن چندین بار تغییر کرده و از قهوه‌ای-قرمز به زرد-قرمز، سپس به قهوه‌ای شاه بلوطی و در نهایت به برنز امروزی تغییر رنگ داده است. جالب اینکه حتی امروزه نقاشان هنوز با روش‌های سنتی روزگار گوستاو ایفل کار می‌کنند و بخش اعظم رنگ‌آمیزی برج ایفل با دست انجام می‌شود!

این بنای تاریخی از دهه ۱۹۸۰ میلادی به‌طور مرتب نوسازی و مرمت شده و در طول چند دهه شاهد دستاورد‌های قابل‌توجه، نمایش‌های نور فوق‌العاده و بازدیدکنندگان سرشناس بوده است. امروزه برج ایفل همچنان نقش مهمی در پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ایفا می‌کند؛ ضمن اینکه یک شگفتی معماری محسوب می‌شود و بیش از هر جاذبه گردشگری در جهان، گردشگران را به خود جذب کرده است. /کجارو

راجع به برج ایفل
برج ایفل به قدری زیبا و چشم گیر می‌باشد که مردم در سراسر دنیا با شکل و شمایل و موقعیت جغرافی آن آشنایی دارند، همه ساله گردشگران بسیاری به پاریس می‌روند تا از نزدیک این سازه جالب را دیدن کنند، همانطور که گفتیم برج ایفل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قاره اروپا به شمار می‌آید و از مهم‌ترین سازه‌های فلزی دنیا به شمار می‌آید. برج ایفل یکی از پر بازدید‌ترین سازه‌های نه تنها پاریس بلکه کل جهان است که در حال حاضر بیش از ۷ میلیون نفر در سال از آن دیدن می‌کنند. جالب است بدانید برج ایفل در آب و هوای بسیار سرد حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) کوتاه‌تر می‌شود. برج اریفل با ارتفاع ۳۰۰ متر، وزن برج بین ۷۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن می‌باشد، عرض این برج نیز ۱۲۸ است و به عنوان بلندترین سازه پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه شناخته می‌شود. ۱۸۰۳۸ قطعه و ۵/۲ میلیون پیچ و مهره در برج ایفل پاریس به کار گرفته شده است که ساخت آن دو سال و دو ماه طول کشید و نیز ۸۵۰ نفر در ساخت آن مشارکت داشته اند، برج ایفل مرتفع‌ترین بنای شهر پاریس می‌باشد. علت ساخت این برج طراحی یک بنای یاد بود برای ۱۰۰ سالگی پیروزی انقلاب فرانسه بود که در سال ۱۸۸۶ مطرح شد. از مهم‌ترین مراحل ساخت برج ایفل نصب آسانسور و پیچ و مهره‌های برج بودند که معماران بنا توانستند به خوبی آن را حل و فصل کنند، این برج به طور تقریبی به اندازه یک ساختمان ۸۱ طبقه است و نام ایفل به همراه مناطق اطرافش در سال ۱۹۹۱ در یونسکو به ثبت رسید. در سال ۱۸۸۷ میلادی ساخت و ساز برج از قسمت‌های پایه آن آغاز شد، این برج نزدیک به رود سن می‌باشد از این رو ساخت آن دشوار بود و معماران باید از محکم بودن پی بنا مطمئن می‌شدند و با تمامی این مشکلات در ۳۰ ژانویه موفق شدند پایه‌های اصلی و زیر بنای برج را آماده کنند. پیچ و مهره‌هایی که از آن برای ساخت برج ساخته می‌شد در کارخانه‌ای نزدیک به پاریس بود که توسط گاری‌های چوبی به محل مربوطه می‌آوردند، طراحی برج به حدی دقیق و حساب شده بود که مکان دقیق تمام پیچ‌های چند سانتی متری هم از قبل پیش بینی شده بود و این پیچ‌ها چندین بار به کارخانه بازگردانده می‌شدند تا بهترین و مناسب‌ترین آنها انتخاب و استفاده شوند. برای ساخت برج ایفل حدود یک و نیم میلیون فرانک هزینه انجام شده که این حدود یک چهارم هزینه برنامه ریزی شده برای آن بود. این برج زیبا و دیدنی تقریبا از تمام نقاط پاریس قابل دیدن می‌باشد و جلوه‌ی آن از دور به قدری ظریف و آرام است که نظر همه را به خود جلب می‌کند، چیزی که هنر مهندسی مدرن را در این بنا به رخ می‌کشد چهار پایه غول پیکر آن است. جالب است که هرچه به برج نزدیک‌تر شویم نیز چهره آرام و لطیف خود را بیشتر از دست می‌دهد و ظاهری خشن‌تر پیدا می‌کند و به برجی پهناور تبدیل می‌شود که همه تیر‌ها و پلکان فلزی اش را به راحتی می‌توان بازدید کرد. پس از مدتی کشف کردند که برج ایفل به دلیل ارتفاع بلندی که دارد می‌تواند محل خوبی برای قرارگیری آنتن‌های ماهواره‌ای و مخابراتی باشد و به همین دلیل در بالاترین نقطه برج، آنتنی قوی برای تلویزیون نصب شد که هم اکنون برفراز برج خود نمایی می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های برج ایفل ستون‌ها پایه‌های فلزی آن است، برای استحکام آن در زیر هر پایه ستون‌هایی با قطر ۷.۵ متر قرار دارند که به آن‌ها در اصطلاح کفش‌های ایفل گفته می‌شود. برای همه سوال پیش می‌آید که این سازه با این همه ریزه کاری چطور ساخته شد، در ابتدا طرح اصلی برج را به ۱۷۰۰ طرح اصلی کوچکتر تقسیم و از میان آن‌ها ۱۸۳۸ قسمت کلی برای ساخت و ساز را جدا کردند و به هرکسی وظیفه‌ای داده شد و باید هرکس کاری که مربوط به خود می‌شد را به بهترین شکل ممکن انجام می‌داد و این کار باعث رمز موفقیت برج ایفل بود. حساسیت این برج تا حدی بود که بر سوراخ‌هایی که برای هر پیچ ایجاد می‌شدند نیز نظارت می‌کردند و جالب این جاست که اکثر پیچ‌ها نیاز به ۱ میلی متر فضا داشتند و باعث می‌شود که بیشتر به عمق دقت در ساخت آن پی خواهید برد. البته برخی از قطعه‌های برج ایفل در کارخانه کنار هم قرار می‌گرفتند و به صورت پیش ساخته به سوی برج ارسال می‌شدند. به گفته‌ی سازندگان برج همه روزه ۳۰۰ کارگر روی برج ایفل کار می‌کردند تا این بنا ساخته شود. تلاش و دقت مسئولین تا حدی بود که می‌خواستند این سازه نماد مدرنیته و هنرمندانه باشد که خوشبختانه امروره به شهرت جهانی رسیده و نمادی جهانی برای به رخ کشیدن هنر فرانسوا شده است که تمامی عکاسان، کارگردانان، شاعران و نقاشان نیز به آن افتخار می‌کنند و بسیاری از هنرمندان در سراسر جهان از نام و شکل ایفل در آثارشان استفاده کرده اند و همچنین در ترانه‌های بسیاری نیز از ایفل نام برده شده است.
منبع: اندیشه معاصر

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر