ساعاتی پس از رای اعتماد به کابینه مسعود پزشکیان و پایان تمام فرآیندهای مشخص شده در قانون اساسی، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه امنیتی اعلام کرد که پرونده سقوط بالگرد حامل شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهانشان، بصورت کامل در نهادهای نظارتی و امنیتی تکمیل و طبق برآوردهای نهایی شرایط جوی نامساعد به علت تاخیر در پرواز و وزن بالای بالگرد تحت فشار هوا به عنوان علل سقوط عنوان شده است.
این موضوع با واکنش علی نادری؛ مدیرعامل خبرگزاری ایرنا رو به رو شد. او در صفحه توییتری خود نوشت:
«منبع آگاه محترم! هدف از بیان مطلب مغایر با گزارش رسمی شهادت شهیدرئیسی بازی با اعتماد مردم است؟
ظرفیت هلیکوپتر حامل ۱۲نفر و مسافرین ۸نفر بودند. هواشناسی ساعت ۱۴ را زمان ناآرامی هوا اعلام کرد و براساس زمانبندی پرواز ۱۳.۴۵ به مقصد میرسید.
چرا پس از رای اعتماد؟ چرا منبع آگاه؟»
کانال خبری چندثانیه نیز در واکنش به این ماجرا نوشت: خبرگزاری فارس گزارش «چرایی سقوط بالگرد شهید رئیسی» را به نقل از «منبع آگاه» منتشر کرده است! باید انتقاد کرد که چرا گزارش چرایی سقوط نفر اول اجرایی کشور باید از طریق یک منبع آگاه از یک خبرگزاری منتشر شود! علتش چیست؟ چنین روشی راه فرار باز میکند تا بتوان در آینده جزئیات را به راحتی تکذیب کرد؟
آنچه مشخص است باید این گزارش از سمت نهاد مربوطه در قالب گزارش رسمی اعلام شود.
چنین مدل اطلاع رسانی کاملا غلط است و اصطلاحا راه دررو است!
اگر نهاد مربوطه این طور خواسته است که خوب اشتباه است. افکار عمومی نیاز به گزارش رسمی دارد.
اگر خبرگزاری فارس توانسته زودتر از دیگران به متن گزارش دست پیدا کند، انتشار این موضوع با این درجه از اهمیت به نقل از منبع آگاه کاملا اشتباه است و مقصر خبرگزاری است.
خلاصه که باید به افکار عمومی اهمیت داد و ارزش قائل شد.
ساعتی پس از انتشار این خبر، اما مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح، در اطلاعیهای ادعای خبرگزاری فارس درباره این ماجرا را قویاً تکذیب کرد و اینطور اعلام کرد که: آنچه در این خبر آمده مخدوش و از اعتبار ساقط است.
پیشتر مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح، به عنوان متولی و مسئول انتشار اخبار بررسی این حادثه، در دو بیانیه جداگانه به ابعاد و دلایل سقوط بالگرد اشاره کرده بود. آنچه که در خبر ادعایی فارس در خصوص حضور دو نفر در بالگرد برخلاف پروتکلهای امنیتی آمده و از آن به عنوان یکی از عوامل سقوط بالگرد که قدرت کشش کافی برای تنظیم ارتفاع پروازی نداشته، یاد شده است، از اساس کذب میباشد.