خرید سوغاتی در بازار رضا
گزارش آگهی

خرید سوغاتی در بازار رضا

شهر مشهد به خاطر حرم مطهر امام رضا (ع) مقصد بسیاری از سفرهای زیارتی مسلمانان و خصوصا ایرانیان است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر سفری خرید سوغاتی است و سفر مشهد نیز از این قاعده مستثنی نشده است.
کد خبر : ۷۴۲۳۶

شهر مشهد سوغاتی‌های محلی متنوعی دارد که در کنار خرید وسایل مذهبی مثل وسایل حجاب، سجاده، مهر و تسبیح حق انتخاب‌های متعددی برای مسافران و زائران حرم امام رضا فراهم کرده است. بازار رضا، یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های سرپوشیده در ایران و نزدیک‌ترین بازار مشهد به حرم امام رضا است. به همین دلیل بسیاری از زائران برای خرید سوغاتی به بازار رضا مراجعه می‌کنند.

بازار رضا

پس از تهیه بلیط تور مشهد و سفر کردن به این شهر مقدس، بازدید از بازار رضا یکی از کارهایی است که توصیه می‌کنیم حتما برای انجام آن وقت بگذارید. این بازار قدیمی به دستور محمدرضا شاه پهلوی برای خرید سوغاتی توسط زائران امام رضا (ع) ساخته شده است. به این صورت که مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی اطراف حرم از صاحبان آنها خریداری شده و تا یازده ماه بعد بازار سرپوشیده دو طبقه‌ای جایگزین آنها کردند. در این بازار بزرگ، 6 بازار جداگانه وجود دارد که هر کدام در انتها به یک هشتی می‌رسید.

اجناس متنوع این بازار و حال‌و‌هوایی که دارد باعث شده است برای تکمیل سوغاتی‌ها نیازی به مراجعه به مراکز خرید دیگر نباشد. از لحاظ قیمتی نیز قیمت اجناس این بازار نسبت به سایر مغازه‌های مشهد، تفاوت چندانی ندارد و نمی‌توان گفت که این مغازه‌ها اجناس را با قیمت ارزان می‌فروشند. این بازار در تمام روزها و ماه‌های سال و حتی روزهای تعطیل باز بوده و پذیرای زائران و مسافران است اما ساعت کاری معمول اکثر مغازه‌های آن از ساعت نه صبح تا ساعت ده شب است.

اگر میخواهید تور مشهد را با ندابال آسمان تجربه کنید بر روی لینک درج شده کلیک کرده و اطلاعات تور را مشاهده کنید.

خرید سوغاتی در بازار رضا

نکته جالب دیگر درباره بازار رضا که شاید نمی‌دانستید این است که مالکیت تمام مغازه‌های این بازار برای آستان قدس رضوی است و تمام مغازه‌داران برای راه‌اندازی و نگهداشتن فروشگاه خود در این بازار باید به آستان قدس رضوی اجاره بپردازند. البته این اجاره بها برای هزینه‌های نگهداری از بافت تاریخی بازار استفاده می‌شود.

سوغاتی‌های خاطره‌انگیز بازار رضا مشهد

مغازه‌های زیادی با اجناس متنوع در بازار رضا وجود دارند که تمامی نیازهای شما به سوغاتی را رفع می‌کند. مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های بازار رضا و به‌طور‌کلی مشهد عبارتند از:

  1. زعفران و زرشک: زعفران و زرشک معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد در سطح جهانی‌اند که با کیفیت‌های متنوع در مغازه‌های بازار رضا به فروش می‌رسند.ورودی‌های متعددی برای بازار رضا تعیین شده است که در ورودی فلکه آب، چندین فروشگاه معتبر برای فروش زرشک و زعفران مرغوب وجود دارد. البته محصولات این فروشگاه‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و قیمت آنها نیز قابل توجه خواهد بود.

  2. شکلات و شیرینی‌جات: انواع مختلفی از شیرینی‌ها و محصولات شکلاتی و کاکائویی در بازار رضای مشهد فروخته می‌شوند که سوغاتی بسیار محبوبی برای کودکان است. شکلات‌های سنگی و زنجبیلی محبوب‌ترین مدل محصولات شکلاتی این بازار‌ند که و بیشترین فروش شکلات در این بازار برای این نوع شکلات‌ها انجام می‌گیرد.

  3. عطرها: تعداد زیادی از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک بازار رضا به فروش انواع عطر می‌پردازند. عطر مشهدی، رایحه‌ای قوی با ماندگاری بسیار بالا دارد که در بین افراد سن بالا و اصطلاحا قدیمی‌ترها طرفداران پروپاقرص زیادی دارد. البته عطرهای این مغازه‌ها به عطر مشهدی ختم نمی‌شود و امروزه تنوع بالایی از رایحه در این مغازه‌ها می‌توانید پیدا کنید.

  4. چادر: مشهد شهری مذهبی است و زائران و مسافران این شهر بیشتر با هدف زیارت امام رضا (ع) به این شهر می‌آیند. به همین دلیل محصولاتی که به حفظ حجاب مربوط‌‌‌اند، محبوبیت زیادی در این شهر دارند. چادر یکی از مهم‌ترین محصولات حفظ حجاب است که در انواع مختلف چادر نماز، چادر سیاه عربی، دانشجویی و... به فروش می‌رسد. در این چادرفروشی‌ها هم چادر آماده و دوخته شده وجود دارد و هم پارچه چادری تا در صورتی که کسی مدل خاصی مدنظر داشته باشد خیاط مغازه بتواند در سریع‌ترین حالت ممکن چادری برای او بدوزد.

  5. جواهرات و سنگ‌های قیمتی: سنگ فیروزه، یک کانی قیمتی است که معادن آن تنها در استان خراسان و خصوصا شهر نیشابور یافت می‌شوند. با سنگ فیروزه جواهرات بسیار زیبا و متنوعی تولید می‌شود که قیمت بالایی نیز دارند. بعضی مغازه‌های بازار رضا، جواهرات متنوع با فلزاتی مثل برنج، نقره و ... با سنگ‌های مختلف مثل فیروزه دارند که تقریبا تمام کسانی که به مشهد سفر می‌کنند حداقل یک محصول از این مغازه‌ها خریداری می‌کنند.

خرید سوغاتی در بازار رضا

  1. اسباب‌بازی‌ها: اسباب‌بازی فروشی در تمام بازارهای سرپوشیده و روباز ایران پیدا می‌شود و بازار رضا نیز از این قائله جانمانده است. محصولات این فروشگاه‌ها از تنوع بالایی برای وسایل دخترانه و پسرانه برخوردار است و کودکان را به سمت خود می‌کشاند.

  2. محصولات محلی: انواع نبات، هل، زرشک، زعفران و... محصولات و سوغاتی‌های محلی خراسان هستند که در بازار رضا بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند. بعضی فروشگاه‌ها تنها زعفران را با کیفیت‌های متنوع می‌فروشند که زعفران فروشی شناخته می‌شوند اما بعضی از فروشگاه‌ها زعفران را در کنار انواع دیگر سوغاتی‌های خراسان می‌فروشد و انواع مختلفی از محصولات با کیفیت‌های متنوع دارد.

موقعیت جغرافیایی بازار رضا

با شنیدن نام بازار اولین سوالی که به ذهن می‌رسد موقعیت مکانی این بازار بزرگ است. بازار رضا، بسیار نزدیک به حرم آقا امام رضا (ع) ساخته شده و به طور دقیق‌تر در خیابان امام رضا (ع)، بین خیابان هفده شهریور و فلکه آب واقع شده است. به همین دلیل زائران حرم به راحتی می‌توانند به این بازار دسترسی داشته باشند.

دسترسی به بازار رضا

دسترسی زائران از حرم به بازار رضا هیچ پیچیدگی ندارد و با کمی پیاده‌روی می‌توانند به این بازار برسند اما سوال اصلی راه دسترسی افرادی است که در حرم نیستند. به هر حال ممکن است شما دوست داشته باشید از هتل یا مهمان‌سرای محل اقامت خود به بازار رضا بروید. انواع مختلفی از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در شهر مشهد وجود دارند که دسترسی زائران و ساکنین مشهد به بازار رضا و حرم را بسیار آسان کرده‌اند. در ادامه راه دسترسی به بازار با سه وسیله عمومی مشهد را به شما توضیح می‌دهیم.

  1. اتوبوس: اتوبوس یکی از انواع وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است که دسترسی به قسمت‌های مختلف شهر را ساده‌تر کرده است. دو نوع اتوبوس بی‌آر‌تی و خط واحد در مشهد وجود دارد که با هر کدام که تمایل داشتید می‌توانید به بازار رضا برسید. دسترسی با اتوبوس به بازار رضا از طریق ایستگاه باب‌الجواد امکان‌پذیر است. به این صورت که اگر در خیابان امام رضا (ع) سوار اتوبوس شوید و در ایستگاه باب‌الجواد پیاده شوید با کمی پیاده‌روی به بازار رضا می‌رسید.

  2. تاکسی: تعداد زیادی تاکسی در شهر مشهد مشغول به کار هستند که بخش زیادی از آنها زائران را در اطراف حرم و بازار رضا جابه‌جا می‌کنند. اگر دوست دارید با تاکسی به بازار بروید تنها کافی است از راننده بخواهید شما را به میدان فلکه آب برساند.

  3. مترو: بهترین انتخاب برای فرار از شلوغی خیابان‌ها و ترافیک استفاده از مترو است. ایستگاه شهریور و ایستگاه بسیج، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به بازار رضا هستند. با پیاده شدن در یکی از این دو ایستگاه با طی کردن کمترین مسافت ممکن می‌توانید به بازار رضا بروید.

سخن آخر

وقتی کسی از سفر مشهد برمی‌گردد اولین سوالی که از می‌پرسند درباره سوغاتی‌ها است. در نزدیکی حرم امام رضا (ع) بازاری سرپوشیده و قدیمی به نام بازار رضا وجود دارد که فروشگاه‌های متعددی برای سوغاتی‌های مشهد دارد. اکثر زائران حرم بعد از هربار زیارت به این بازار رفته و از مغازه‌های آن خرید می‌کنند. انواع مختلفی از محصولات محلی سوغات خراسان و راه‌های دسترسی آسان به این بازار نیز برای شما توضیح داده شده تا سوال‌های شما را پاسخ دهیم.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر