برای گرفتن بیمه بیکاری چه باید کرد؟ + تمام جزییات

همه چیز درباره بیمه بیکاری ۱۴۰۳ را در اندیشه معاصر می‌خوانید و از شرایط استفاده از بیمه بیکاری و نحوه دریافت حقوق بیکاری سال ۱۴۰۳ مطلع خواهید شد؛
برای گرفتن بیمه بیکاری چه باید کرد؟ + تمام جزییات
کد خبر : ۷۵۲۵۶

بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های بیمه تأمین اجتماعی است که به افراد بیکار طی یک شرایط خاص تعلق می‌گیرد.

همه چیز درباره بیمه بیکاری ۱۴۰۳ را در اندیشه معاصر می‌خوانید و از شرایط استفاده از بیمه بیکاری و نحوه دریافت حقوق بیکاری سال ۱۴۰۳ مطلع خواهید شد؛ ضمن آنکه اطلاع از شرایط استفاده از بیمه بیکاری، برای تمام افراد شاغل واجب است. آگاهی از شرایط بیمه بیکاری به شما این امکان را می‌دهد، که در صورت نیاز برای استفاده از این بیمه، در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید. در اندیشه معاصر می‌خواهیم در مورد شرایط بیمه بیکاری با شما صحبت کنیم. موقعیتی را تصور کنید که شغل‌تان را از دست داده‌اید. بله، حتی تصورش هم ناخوشایند است. اما حداقل در سال‌های اخیر، بخاطر همه‌گیری کرونا و تعطیلی کسب‌وکار‌ها به وفور با آن مواجه شده‌ایم. بیمه بیکاری، یکی از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است. با ما همراه باشید، تا با هم ببینیم شرایط استفاده از بیمه بیکاری چیست؟

همه چیز درباره بیمه بیکاری ۱۴۰۳
بیمه بیکاری تامین اجتماعی چیست؟ و مدت بیمه بیکاری چقدر است؟ شرایط بیمه بیکاری تامین اجتماعی چیست؟ برای دریافت بیمه بیکاری باید چه کار‌هایی انجام دهیم؟ مراحل دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟ به خواندن ادامه دهید تا پاسخ سوالات خود را دریابید. همان‌طور که اشاره شد، بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است که به افراد بیکار تعلق می‌گیرد. بیمه‌شده‌ای که بیکار می‌شود، تا ۳۰ روز فرصت دارد، برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کند.

ابتدا فرد باید وضعیت فعلی‌اش مبنی بر آماده به کار بودن خود را به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع دهد. بعد از بررسی و تایید سازمان تامین اجتماعی، مستمری بیمه بیکاری برایش پرداخت می‌شود. مبنای محاسبه مبلغ مستمری بیمه بیکاری، اولین روز شروع بیکاری فرد است. در ادامه در مورد شرایط بیمه بیکاری به طور کامل صحبت می‌کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که شرایط گرفتن بیمه بیکاری چگونه است.

در همین ابتدای مقاله لازم است بگوییم که، مجموع مقرری بیمه بیکاری ۱۴۰۳، نباید از حداقل دستمزد وزارت کار در سال ۱۴۰۳، کمتر و از هشتاد درصد متوسط حقوق فرد، بیشتر باشد. از اولین روزی که شخص بیکار می‌شود، می‌تواند مقرری تعیین شده، برای بیکاری را دریافت کند، اما بیمه بیکاری ۱۴۰۳، به طور کلی عیدی را در برنمی‌گیرد.

اگر می‌پرسید که برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟ باید بدانید که برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به مراجعه حضوری نیست. افراد می‌توانند به سامانه بیمه بیکاری در آدرس bimebikari.mcls.gov.ir مراجعه کنند و مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را انجام دهند. البته لازم به ذکر است که پیگیری نهایی بیمه بیکاری باید حتما به صورت حضوری انجام شود.

مزایای بیمه بیکاری
اگر بخواهیم یکی از مزایای بیمه بیکاری را بیان کنیم، می‌توانیم به حفظ سابقه خدمت افراد اشاره کنیم. به عبارتی مدت زمانی که فرد از بیمه بیکاری مقرری دریافت می‌کند، جز سابقه خدمتش به حساب می‌آید و در صورت نیاز کارفرمایان به نیرو، این اشخاص در اولویت قرار می‌گیرند.

شرایط استفاده از بیمه بیکاری.
اما بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ شرایط بیمه بیکاری چیست؟ شرایط دریافت بیمه بیکاری را، قانون کار مشخص می‌کند. در ادامه شرایط استفاده از بیمه بیکاری را مشاهده می‌کنید:

فرد متقاضی، مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.
فرد بیمه‌شده، بدون میل و اراده خود بیکار شده باشد.
در حال حاضر آماده به کار باشد.
کارگران دائمی، حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
کارگران قراردادی در آخرین محل کارشان، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

شرایط بالا معمولا به دلایلی مانند: تغییر ساختار سازمانی، وقوع حوادث غیرمترقبه، چون سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ محقق می‌شود. دلایل گفته شده باید به تایید وزارت‌خانه و شورای عالی کار برسد. اگر فردی مطابق آن‌چه بیان شد، بیکار موقت تلقی شود، آنگاه می‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند.

نکته: نمایندگان اداره تعاون، کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی، مرجع تصمیم‌گیری در تشخیص و تایید شرایط گرفتن بیمه بیکاری فرد هستند. از این رو به این بیمه، بیمه بیکاری تامین اجتماعی هم می‌گویند.

حق بیمه بیکاری
به گزارش اندیشه معاصر، حق بیمه بیکاری ۳ درصد از دستمزد بیمه‌شده است، که توسط کارفرما پرداخت می‌شود. مبلغی که به عنوان حقوق بیکاری به این افراد داده می‌شود، معمولا ۵۵% حقوق آنها در زمانی است که مشغول به کار بوده‌اند. البته در صورتی که فرد بیکار شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر نفر ۱۰% به این مبلغ اضافه می‌شود و این افزایش فقط برای ۴ نفر انجام می‌شود.

بیمه بیکاری شامل چه کسانی نمی‌شود؟
مطابق آنچه در بخش شرایط استفاده از بیمه بیکاری گفته شد؛ موارد زیر مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند:

بازنشستگان و از کار افتادگان کلی، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.
صاحبان حِرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.
اتباع خارجی مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.
کسانی که به هر دلیل استعفا داده‌اند.
کسانی که به هر دلیل ترک کار کرده‌اند.
افرادی که کارفرما حق‌بیمه بیمه بیکاری آنها را پرداخت نکرده باشد.

سقف پرداخت بیمه بیکاری
مدت زمانی که فرد می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند، به سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تاهل بیمه‌شده، بستگی دارد. این محدوده زمانی بین ۶ تا ۵۰ ماه متغیر است. سقف پرداخت بیمه بیکاری برای متاهلین ۵۰ و مجردین ۳۶ ماه تعیین می‌شود.

جدول مدت پرداخت بیمه‌ی بیکاری
در مورد جدول بیمه بیکاری چه می‌دانید؟ چه اطلاعاتی در جدول بیمه بیکاری درج می‌شود؟ در جدول حقوق بیمه بیکاری می‌توانید، مدت پرداخت بیمه بیکاری با توجه به سابقه پرداخت و وضعیت تاهل فرد، مشاهده کنید:

نکته ۱: بیمه‌شدگان بالای ۵۵ سالی، واجد دریافت بیمه بیکاری هستند، که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

نکته۲: محدوده زمانی مجاز برای دریافت بیمه بیکاری تا سن بازنشستگی فرد بیمه‌شده است.

نکته ۳: مدت استفاده از بیمه بیکاری هر سال افزایش دارد.

مبلغ بیمه بیکاری
مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری، به بیمه‌شده تعلق می‌گیرد، معادل ۵۵ درصد از حقوق فرد در زمان اشتغالش است. همچنین به ازای هر شخص تحت سرپرستی فرد ۱۰ درصد، به این مبلغ افزوده می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ صرفا به ۴ نفر از اعضای تحت سرپرستی بیمه‌شده، تعلق می‌گیرد.

نکته: مبلغ بیمه بیکاری نباید کم‌تر از پایین‌ترین میزان دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد. همچنین این مبلغ نباید بالاتر از ۸۰ درصد دستمزد متقاضی بیمه بیکاری تعیین شود.

 نحوه دریافت حقوق بیکاری سال ۱۴۰۳
شرایط استفاده از بیمه بیکاری به این شکل است که ابتدا باید قبل از هر چیزی درخواست خود را ثبت کنید. نباید بگذارید زمان زیادی بین خروج شما از محل کار تا زمان ثبت نام برای بیمه بیکاری طول بکشد. مدارک لازم برای بیمه بیکاری را تهیه کنید. افرادی که به خواسته‌ی خود محل خود را ترک نکرده‌اند، بعد از بررسی‌های انجام شده توسط مراجع ذی‌ربط، بیمه بیکاری به آنها تعلق می‌گیرد. اینها بخشی از مراحل دریافت بیمه بیکاری بود. برای طی شدن مراحل این کار، ابتدا نیاز است مدارک لازم برای بیمه بیکاری را آماده کنید.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری
اگر می‌پرسید شرایط دریافت بیمه کاری چیست؟ باید بگوییم شما در ابتدا باید مدارکی را ارائه دهید. مدارک لازم برای بیمه بیکاری به شرح زیر است؟

اصل و کپی یک سال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
۴ قطعه عکس ۳ در ۴ جدید
اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
کپی صفحه اول دفترچه بیمه
اصل و کپی کارت ملی
اصل و کپی گواهی کار از شرکت
معرفی‌نامه کارفرما
اصل و کپی کارت پایان خدمت

فقط دقت داشته باشید که بارگذاری مدارک بیمه بیکاری باید کامل و بدون نقص انجام شود. در غیر این صورت ثبت نام شما با مشکل مواجه خواهد شد.

شرایط بیمه بیکاری و معرفی نامه کارفرما
برای دریافت بیمه بیکاری لازم است، کارفرما طی یک معرفی‌نامه علت بیکار شدن بیمه‌شده را بیان کند. تاریخ مندرج در این معرفی‌نامه، بایستی یک روز پس از پایان قرارداد یعنی آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه باشد. البته با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگرانی که به صورت دائم فعالیت می‌کردند، دیگر برای دریافت بیمه بیکاری به نامه عدم نیاز، احتیاجی ندارند.

قطع بازرسی از در منازل
معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در فروردین ۱۴۰۱ بیان کرده‌است که روال بازرسی تغییر کرده و دیگر همکاران تامین اجتماعی حق بازرسی از در منازل را ندارند. در صورتی بیمه بیکاری فرد باید قطع شود که دلایل مستند و قانونی از اشتغال دوباره فرد وجود داشته باشد. تماس با منزل یا مراجعه به خانه از قانونی تخلف است و دیگر کارشناسان حق انجام این کار را ندارند.

ثبت نام بیمه بیکاری
نحوه ثبت‌نام بیمه بیکاری ساده است. افراد واجد شرایط می‌توانند به سامانه جامع روابط کار مراجعه کنند. طبق اطلاعیه جدید این سامانه، متقاضیان ابتدا باید در دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت شوند. سپس از طریق سامانه جامع کار، ثبت‌نام کنند.

مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری نیز در یک لینک با عنوان فلوچارت راهنما در این سامانه قابل مشاهده است.

در ابتدا ثبت نام بیمه بیکاری به صورت اینترنتی انجام می‌شود، اما بعد افراد باید به صورت حضوری فرآیند آن را پیگیری کنند.

مراحل ثبت آنلاین بیمه بیکاری به شرح زیر است:

ابتدا به سامانه prkar.mcls.gov.ir وارد شوید و مراحل ثبت نام را انجام دهید.
سپس کد ملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه را وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید.
در صورتی که از این شماره‌ها اطلاع ندارید به پورتال تامین اجتماعی مراجعه کنید.
در این مرحله شما باید فرم مربوطه را کامل کنید. با کامل کردن این فرم یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود.
کد رهگیری را تا زمان اطلاع رسانی‌های بعدی باید نزد خود نگه‌دارید. /اندیشه معاصر

منبع: اندیشه معاصر

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر