مشخصات خودرو P۹۰ سایپا چیست؟ قیمت و زمان عرضه اعلام شد

 پارس خودرو کادیلا همان تندر ۹۰ ایرانیزه در نهایت با نام خودرو P۹۰ سایپا تولید و عرضه خواهد شد.
مشخصات خودرو P۹۰ سایپا چیست؟ قیمت و زمان عرضه اعلام شد
کد خبر : ۷۵۲۸۹

خودرو P۹۰ سایپا یا همان پارس خودرو کادیلا یا تندر ۹۰ ایرانیزه با چه مشخصاتی عرضه می‌شود؟ قیمت و زمان عرضه کادیلا سابق اعلام شد.

 پارس خودرو کادیلا همان تندر ۹۰ ایرانیزه در نهایت با نام خودرو P۹۰ سایپا تولید و عرضه خواهد شد.

قیمت خودرو P۹۰ سایپا قرار است زیر قیمت شاهین باشد. زمان عرضه خودرو P۹۰ سایپا نیز آخر سال ۱۴۰۳ اعلام شده‌است.

پلتفرم خودرو دقیقا همان ال ۹۰ است. فقط برای اینکه بتوانند موتور و گیربکس را جانمایی کنند، یک جا‌هایی در محفظه موتور را تغییر داده‌اند. در ستون B و رکاب‌های خودرو نیز از فولاد‌های استحکام بالا استفاده‌شده‌است تا بتوانند استاندارد‌های تصادف را پاس کنند.

آنچه بر خودرو P۹۰ سایپا گذشت تا به اینجا برسد!
 ۲۸ فروردین ماهِ ۱۴۰۲ پارس خودرو کادیلا همان تندر ۹۰ ایرانیزه رونمایی شد. تولید کادیلا ال ۹۰ ایرانی پارس خودرو از شهریور ماه سال ۱۴۰۳ آغاز شده‌است.

خودرو کادیلا با موتور شاهین پلاس اتوماتیک و گیربکس دستی پنج سرعته فعلی شاهین عرضه شود. پیشرانه‌ی جدید ME۱۶ روی این خودرو که قرار است به‌زودی وارد بازار شود، نصب می‌شود.

عبداله سلطانی ثانی مدیرعامل پارس خودرو زمان عرضه کادیلا ال ۹۰ ایرانی را “تا پایان سال ۱۴۰۳” اعلام کرده‌است.

پیشرانه و قدرت فنی ال ۹۰ ایرانی
کادیلا ال ۹۰ ایرانی با موتور ME۱۶ به‌فروش خواهد رسید. این خودرو که در حقیقت همان نمونه نهایی پروژه P۹۰ پارس خودرو است، بنابر اعلام بازدهی فنی بیشتری نسبت به تندر ۹۰ و ساندرو دارد.

احسان جابری رئیس هیات مدیره مگاموتور در گفت‌گو با بیت ران از جزئیات و مشخصات فنی موتور کادیلا خبر داد. به گفته وی: “پیشرانه تنفس طبیعی ME۱۶ یک پیشرانه تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است. این پیشرانه می‌تواند حدود ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور است. این پیشرانه به سیستم VVT و اویل پمپ متغیر هم مجهز است. ”

البته، موتور کنونی از نظر توان و گشتاور چندان متفاوت با تندر ۹۰ یا ال ۹۰ نیست، اما درباره‌ی هماهنگی با گیربکس و دوام باید منتظر تست خودرو بود.

جابری درباره‌ی منشاء این موتور توضیح داد: “پس از گذراندن مراحل قانونی، قرارداد همکاری با شرکت DAE چین امضا شد. پنج موتور در سه کلاس مختلف انتخاب شدند که سه مدل از آنها در اولویت قرار دارند. این پیشرانه‌ها قرار است در محصولات جدید سایپا به‌کار گرفته شوند. در حال حاضر موتور‌هایی در کلاس‌های ۱۶۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ سی‌سی در دسترس داریم. ”

تغییر قوای محرکه در خودرو
پژمان شادچهره، مدیر پروژه خودروی کادیلا در پارس خودرو، در گفتگو با بیت ران به‌تغییرات اعمال شده، در این خودرو نسبت به مدل ال ۹۰ پرداخت. او به لزوم تغییر قوای محرکه و دیگر ویژگی‌های خودرو برای پاس کردن استاندارد‌های جدید اشاره‌کرد.

شادچهره در توضیح دلایل تغییرات خودرو به بیت ران گفت: “ما مجبور شدیم قوای محرکه را تغییر دهیم، چرا که پیشرانه قبلی دیگر در دسترس نبود و همچنین تندر ۹۰ نمی‌توانست استاندارد‌های جدید را پاس کند. بنابراین، برای دستیابی به استاندارد‌های لازم تغییراتی را در خودرو اعمال کردیم. علاوه بر تغییرات ظاهری، در داخل کابین نیز بهبود‌هایی ایجاد شد. ”

چهره جدید: طراحی و جذابیت
این خودرو با طراحی جدید و به‌روز شده، به بازار عرضه خواهد شد. اما پرسش اینجاست که آیا این تغییرات ظاهری می‌توانند جایگاهِ ال ۹۰ را در میان خریداران ایرانی حفظ کنند؟ بررسی واکنش مصرف‌کنندگان به طراحی جدید و تغییرات فنی این خودرو می‌تواند در موفقیت آن در بازار تاثیرگذار باشد.

مدیر پروژه کادیلا در ادامه توضیح داد که در کنار تغییر قوای محرکه، امکانات جدیدی نیز به این خودرو افزوده شده‌است. او گفت: “چراغ‌های جدید جلو به سیستم اتولایت و دیلایت مجهز شده‌اند. همچنین این خودرو با پیشرانه ME۱۶ سایپا و گیربکس ۵ F۱۸ که پیش‌تر در خودروی شاهین استفاده شده‌بود، به بازار عرضه خواهد شد. افزون بر این، سیستم کنترل پایداری نیز به مجموعه‌ی خودرو اضافه شده‌است. ”

از جمله تغییرات دیگر، در بخش داخلی خودرو است. در داشبورد خودرو یک سیستم مالتی مدیا اضافه شده، و سیستم تهویه مطبوع به حالت نیمه اتوماتیک در آمده‌است. کلید‌های بالابر شیشه و مجموعه سوییچ بانک نیز بهبود یافته‌اند. فرمان خودرو برقی شده، و برای هماهنگی با استاندارد‌ها و بهبود ظاهر، صندلی‌ها نیز تغییر کرده‌اند.

کیفیت کادیلا در مقایسه با ال ۹۰
یکی از سوالات مهم درباره‌ی کادیلا، مقایسه کیفیت آن با ال ۹۰ است. ال ۹۰ به‌دلیل نظارت سخت‌گیرانه‌ی شرکت رنو و استفاده از شبکه جهانی تامین قطعات، کیفیت بالایی داشت. اما با خروج رنو از تولید در ایران، نگرانی‌هایی درباره‌ی کیفیت و دوام کادیلا وجود دارد. تغییرات در بخش موتور و گیربکس می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد و دوام خودرو بگذارد.

منبع: بیت ران

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر