اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران مشخص شد!

مصرف گاز طبیعی تهران در روز‌های سرد زمستان روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۲۰میلیون لیتر است.
اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران مشخص شد!
کد خبر : ۷۵۴۱۸

کل خودرو‌ها در زمستان روزانه سی هزار تن سوخت مصرف می‌کنند، اما مصرف گاز تهران در زمستان روزانه ۱۰۰هزار تن است. مصرف هر تن بنزین منجر به نابودی ۳.۵تن اکسیژن هوا و تولید ۳تن گاز co ۲ میشود سوختن هر تن گاز منجر به نابودی ۴تن اکسیژن‌ها و تولید ۲.۷ تن گاز سمی co ۲ می‌شود. باجایگزینی برق بجای گاز، co ۲ نیروگاه‌ها در خارج شهر منتشر می‌شود نه در میان مردم

مصرف گاز طبیعی تهران در روز‌های سرد زمستان روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۲۰میلیون لیتر است.

حسین میرافضلی، مدیرعامل سابق پتروشیمی جم در یادداشتی برای “انرژی پرس” درباره‌ی آلودگی هوا نوشت: مصرف خودرو‌های بنزین سوز و گازوئیل سوز شهر تهران روزانه حدود ۲۷میلیون لیتر است.

در واکنش گاز طبیعی و بنزین و گازوئیل با هوا جهت سوختن و تولید انرژی گرمایی گاز co ۲ یا منوکسید کربن در هوا منتشر می‌شود. برای سوختن هر لیتر بنزین یا گازوئیل یا گازطبیعی حدود دو برابر اکسیژن هوا از بین می‌رود اکسیژن با کربن واکنش می‌دهد و گاز سمی co ۲ که اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا و گرمایش کره زمین است ایجاد می‌شود.

به ازای مصرف هر لیتر گاز طبیعی یا بنزین و گازوئیل حدود دو لیتر گاز co ۲ در هوای محل مصرف منتشر می‌شود؛ لذا در زمستان روزانه حدود ۲۴۰ میلیون لیتر یا بیش از ۲۵۰ هزار تن co ۲ در هوای تهران ناشی از مصرف گاز طبیعی منتشر می‌شود در حالی که جمع آلودگی خودرو‌های بنزین سوز و گازوئیل سوز حدود ۵۴ هزار تن در روز است.

عوارض سوختن گاز طبیعی بیش از بنزین و گازوئیل است چرا که خودرو‌ها و وسایل مصرف کننده بنزین و گازوئیل واکنش سوختن بطور کامل انجام می‌شود، اما در بخاری‌های گازی ناقص سوزی بسیاری وجود دارد که آلودگی آن بسیار بیشتر و خطرناک‌تر است.

در کل کره زمین حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر خط لوله گاز وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها برای صنایع و نیروگاه‌ها است، اما در ایران به تنهایی ۴۳۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز نصب شده و به شهر‌های دور و روستا‌ها گاز رسانی شده است این سیاست یکی از بزرگترین اشتباهات استراتژیک در حوزه انرژی بوده است. طی دو دهه گذشته بار‌ها کارشناسان اعلام کردند بجای گاز کشی به روستا‌ها و شهر‌ها انرژی برق با قیمت یارانه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد و گاز برای چهار هدف زیر مورد استفاده قرار گیرد، اما کوچکترین توجهی به این گزارش‌ها و تحلیل‌ها و هشدار‌ها نشد. مصرف گاز طبیعی باید در نیروگاه ها، واحد‌های پتروشیمی، تزریق به مخازن نفت جهت ازدیاد برداشت و صادرات هدف گذاری می‌شد.

بخاری‌های برقی هیچ گونه آلودگی هوا در محیط خانه و شهر ایجاد نمی‌کنند اکسیژن هوا را نمی‌بلعند و هیچ نوع بیماری به دنبال ندارند در حالی که بخاری‌های گازی هوای خانه‌ها وشهر‌ها را می‌بلعند، محیط خانه و شهر را به شدت آلوده می‌کنند و مردم را به انواع بیماری‌ها سخت و لاعلاج گرفتار می‌نمایند.

منبع: ترابر نیوز

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر