بعد از فوت صادر کننده چک، وظیفه پاس کردن چک با کیست؟!

مطابق با ماده ۲۳۱ قانون امورحسبی بدهی‌های مدت دار متوفی بعد از مرگش به روز می‌شوند. در این حالت، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ وی به عنوان بدهی مدت دار او، به روز می‌شود و دارنده قبل از تاریخ سررسید، وجه چک را می‎تواند دریافت کند.
بعد از فوت صادر کننده چک، وظیفه پاس کردن چک با کیست؟!
کد خبر : ۷۶۶۷۷

همه چک‌ها دارای مدت زمان مشخصی برای پرداخت هستند، اما اگر چک به دلیل وجود هرگونه مشکل با عدم پرداخت رو به رو شد برگشت زده می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد گیرنده چک این است که در صورت فوت صاحب چک چگونه می‌توانند وجه آن را مطالبه کرد؟
 ریحانه سادات نیکوروش، وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: مطابق با ماده ۲۳۱ قانون امورحسبی بدهی‌های مدت دار متوفی بعد از مرگش به روز می‌شوند. در این حالت، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ وی به عنوان بدهی مدت دار او، به روز می‌شود و دارنده قبل از تاریخ سررسید، وجه چک را می‎تواند دریافت کند.
وی می‌افزاید: در این خصوص دو حالت متصور است:

۱. تاریخ پرداخت چک رسیده باشد و بانک از فوت صاحب چک مطلع نباشد: چک در صورت داشتن موجودی حساب پاس شده و دارنده می‌تواند مبلغ چک را از بانک وصول کند.

۲. تاریخ سررسید چک هنوز نرسیده باشد و بانک بعد از فوت اقدام به مسدودی حساب‌های متوفی کرده باشد: که در این حالت ورثه متوفی (قائم مقام قهری) وی هستند یعنی دارایی‌های متوفی به آنها تعلق دارد و باید قبل از تقسیم اموال ودارایی‌ها، تکلیف بدهی‌های متوفی مشخص وتسویه کنند.

شکایت علیه وراث در مطالبه وجه چک به چه صورت است
نیکوروش می‌گوید: دارنده چک در ابتدا با گرفتن گواهی انحصار وراثت از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت فرد متوفی و مشخص شدن ورثه و با طرح دادخواست حقوقی مطالبه چک و تقاضای صدور قرار تامین خواسته برای توقیف اموال متوفی به طرفیت ورثه - یعنی تمامی ورثه باید طرف دعوا قرار بگیرند- بدین صورت طلب خود را از دادگاه پیگیری می‌کنند.

مسئولیت پرداخت بدهی متوفی اگر مالی نداشته باشد با کیست؟
این وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: مطابق با ماده ۲۲۶قانون امور حسبی پس از فوت صاحب چک وراث در صورت قبول ترکه (اموال و دارایی‌های به جا مانده از متوفی)، به میزان آن مسئول پرداخت وجه چک هستند.

وی می‌افزاید: هریک از ورثه به نسبت سهم خود از اموال متوفی مسئول پرداخت وجه چک خواهند بود و تحت هیچ شرایطی مسئولیتی برای پرداخت بدهی‌های متوفی از جمله وجه چک از اموال شخصی خود ندارند.

وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید:، اما اگر ترکه کفاف بدهی‌ها را ندهد همان مقدار موجود به نسبت، میان طلبکاران تقسیم می‌شود.

نیکوروش می‌گوید: نکته دیگر آنکه از زمان فوت صادرکننده چک، خسارت تاخیر پرداخت قابل مطالبه نیست، چرا که خسارت تاخیر پرداخت زمانی ایجاد می‌شود که بدهکار توانایی پرداخت بدهی خود را داشته باشد ولی از پرداخت خودداری کند.

منبع: همشهری آنلاین

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر