بنزین مازاد بر سهمیه لیتری ۵۵ هزار تومان!

 افراد فاقد خودرو هم می‌توانند سهمیه خود را در بورس انرژی بفروشند و درآمد کسب کنند. پیشنهاد بعدی قیمت‌گذاری پلکانی است، به طوری که مصرف مازاد بر مصرف سهمیه ۲۰ لیتری، تا ۶۰ لیتر اضافه به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.
بنزین مازاد بر سهمیه لیتری ۵۵ هزار تومان!
کد خبر : ۷۹۰۹۵

پیشنهادی که الان به عنوان ضرورت مطرح است توزیع سهمیه عادلانه بنزین برای هر فرد است، پیشنهاد هم این است که برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال معادل ۲۰ لیتر بنزین با متوسط قیمت یارانه‌ای بنزین که ۲۲۵۰ تومان می‌شود عرضه شود.
 افراد فاقد خودرو هم می‌توانند سهمیه خود را در بورس انرژی بفروشند و درآمد کسب کنند. پیشنهاد بعدی قیمت‌گذاری پلکانی است، به طوری که مصرف مازاد بر مصرف سهمیه ۲۰ لیتری، تا ۶۰ لیتر اضافه به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.

پیشنهادی که الان به عنوان ضرورت مطرح است توزیع سهمیه عادلانه بنزین برای هر فرد است، پیشنهاد هم این است که برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال معادل ۲۰ لیتر بنزین با متوسط قیمت یارانه‌ای بنزین که ۲۲۵۰ تومان می‌شود عرضه شود. افراد فاقد خودرو هم می‌توانند سهمیه خود را در بورس انرژی بفروشند و درآمد کسب کنند. پیشنهاد بعدی قیمت‌گذاری پلکانی است، به طوری که مصرف مازاد بر مصرف سهمیه ۲۰ لیتری، تا ۶۰ لیتر اضافه به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: پیشنهاد من این است که برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال معادل ۲۰ لیتر بنزین با متوسط قیمت یارانه‌ای بنزین که ۲۲۵۰ تومان می‌شود عرضه شود. پیشنهاد بعدی هم قیمت‌گذاری پلکانی است، به طوری که مصرف مازاد بر مصرف سهمیه ۲۰ لیتری، تا ۶۰ لیتر اضافه به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.

علی محمودیان، عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: بر اساس آمار، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوئیل در کشور قاچاق می‌شود. مجموع این دو فرآورده به طور متوسط سالیانه ۶ میلیارد دلار کشور را دچار چالش می‌کند و این نشان می‌دهد که فاصله قیمتی که حامل‌های انرژی در ایران نسبت به بازار‌های منطقه دارد سبب شده که قاچاق جذابیت پیدا کند، بسیاری از گروه‌ها به این سمت متمایل شوند و با قاچاق، به لحاظ اقتصادی توانمند شوند و بتوانند شبکه‌سازی کنند.

به گفته محمودیان، با یارانه سوختی که کشور در حال حاضر می‌دهد، ۶۰ ملیارد دلار از منابع کشور از بین می‌رود، عدم اصلاح این روند بی‌تردید کشور را دچار مسائل اقتصادی و امنیتی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: وابستگی شدید ما به سوخت‌های فسیلی و سهم پایین انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باعث مواجه ما با هزاران نفر قربانی در سال شده و اثر مالی ۸ میلیار دلاری به دنبال داشته است.

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: سهم کنونی CNG در سبد سوخت خودرو‌های سبک حدود ۱۸ درصد است که ظرفیت ایجادشده در بدنه برابر ۳۵ درصد است، اگر این اقدام انجام شود که نیاز به سرمایه‌گذاری از توسط دولت دارد، سالانه معادل ۴ میلیارد دلار صرفه جویی با جایگزینی CNG به جای بنزین رقم می‌خورد.

محمودیان تصریح کرد: درخصوص LPG نیز تا ابتدای سال ۱۴۰۲، سالانه معادل ۷ میلیون لیتر بنزین به دلیل جایگزینی LPG، در سبد سوخت حمل و نقل صرفه جویی می‌شد که با تدابیری که اتخاذ شده و افزایش ۱۰ برابری قیمت LPG عملا این موضوع از چرخه خارج شد. امروز پیشنهاد این است که برای جبران مصرف بنزین در عرصه موتورسیکلت‌ها وارد شود و بتواند جلوی بخشی از این فشاری که به دلیل واردات بنزین است را بگیرد.

وی عنوان کرد: پیشنهادی که الان به عنوان ضرورت مطرح است توزیع سهمیه عادلانه بنزین برای هر فرد است، پیشنهاد هم این است که برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال معادل ۲۰ لیتر بنزین با متوسط قیمت یارانه‌ای بنزین که ۲۲۵۰ تومان می‌شود عرضه شود. افراد فاقد خودرو هم می‌توانند سهمیه خود را در بورس انرژی بفروشند و درآمد کسب کنند.

محمودیان گفت: پیشنهاد بعدی قیمت‌گذاری پلکانی است، به طوری که مصرف مازاد بر مصرف سهمیه ۲۰ لیتری، تا ۶۰ لیتر اضافه به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.

این مقام صنفی گفت: پیشنهاد بعدی بحث گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل پاک و سوخت‌های جایگزین است. یکی از موضوعاتی که مورد نیاز کمک از مردم است حرکت به سمت بهره وری انرژی است، ۲۰ درصد از انرژی که در کشور مصرف می‌شود قابلیت این را دارد که با بهره‌وری در حوزه تاسیسات خانگی صرفه جویی شود.

به گفته محمودیان، بخش خصوصی عددی معادل ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و خودرو‌های بنزینی به خودرو‌های دوگانه سوز تبدیل شده تا بتواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند.

وی گفت: وقتی بیش از ۷۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و اداری و استخدامی می‌شود، بی‌تردید برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بهره وری و عمرانی امکان‌پذیر نیست. دولت باید مدل‌های اقتصادی طراحی کند که سرمایه‌های مردمی را به سمت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی هدایت کند.

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: اگر همین الان برای این حوزه تصمیم نگیریم، بی‌تردید با بحران شدیدی طی دو سال آینده مواجه خواهیم و بودجه کشور باید صرف واردات بنزین و گازوئیل شد.

منبع: نبض صنعت

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر