طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان در ریاض افتتاح شد

متروی بدون راننده ریاض از اول دسامبر آغاز به کار کرد و سه خط از آن افتتاح شد (یک خط دیگر در ژانویه افتتاح می‌شود و دو خط دیگر به زودی پس از آن راه‌اندازی خواهند شد).
طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان در ریاض افتتاح شد
کد خبر : ۷۹۸۳۲

عربستان سعودی با راه‌اندازی متروی جدید ریاض، به عنوان طولانی‌ترین سیستم متروی بدون راننده جهان، به دنبال کاهش ترافیک و آلودگی هوا است.

این کار بخشی از تلاش عربستان سعودی است که قصد دارد کشور خود را به بهشت گردشگری آینده‌نگر تبدیل کند و پروژه‌هایی مانند: Line و Mukaab را راه‌اندازی کرده است، در همین راستا نیاز دارد که شبکه حمل و نقل خود را به طور جدی ارتقا دهد.

متروی بدون راننده ریاض از اول دسامبر آغاز به کار کرد و سه خط از آن افتتاح شد (یک خط دیگر در ژانویه افتتاح می‌شود و دو خط دیگر به زودی پس از آن راه‌اندازی خواهند شد).

این مترو دارای طول کلی ۱۷۶ کیلومتر است و مناطق کلیدی، مراکز تجاری و جاذبه‌های فرهنگی در سراسر پایتخت عربستان سعودی را به هم متصل می‌کند. 

با ظرفیت نهایی ۳.۶ میلیون مسافر روزانه پس از تکمیل کامل، پیش‌بینی می‌شود که این سیستم مترو به طور قابل توجهی ترافیک جاده‌ای را در ریاض کاهش دهد و به تبع آن میزان انتشار دی‌اکسید کربن را به میزان حدود ۱۲.۵ میلیون تن (حدود ۱۰.۸ میلیون تُن) در سال کاهش دهد. 

طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده ریاض شامل ۸۵ ایستگاه مترو است. مهم‌ترین آنها ایستگاه متروی منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD) است، که توسط گروه معماری زا‌ها حدید طراحی شده است.

این ایستگاه دارای طراحی دقیقی است که هدف آن تسهیل حرکت مسافران می‌باشد و نمای خارجی آن شکلی منحنی و شبکه‌ای دارد، که به‌گونه‌ای طراحی شده است تا گرمای شدید تابستان در پایتخت عربستان سعودی را کاهش دهد. 

برای جابه‌جایی مسافران، در مجموع از ۶۹ قطار Alstom Metropolis و ۴۷ قطار Innovia Metro استفاده می‌شود، که همه آنها برقی هستند.

این قطار‌ها در سه کلاس مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند: کلاس اول، کلاس خانواده و کلاس تک‌نفره، که شامل صندلی‌های ارگونومیک، نورپردازی LED، تهویه مطبوع و سیستم اطلاعات مسافر هستند.

همان‌طور که اشاره شد، این قطار‌ها خودران هستند و پیش‌تر در سیستم‌های حمل و نقل بدون راننده در بوداپست (مجارستان)، سیدنی (استرالیا) و تایپه (تایوان) استفاده شده‌اند. 

شرکت Alstom که تجهیزات پروژه طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده ریاض را تأمین کرده است، می‌گوید که قطار‌ها بدون راننده هستند. حرکت قطار‌ها با یک سیستم پیشرفته کنترل می‌شود، که سرعت آنها را تنظیم و حرکت ایمن و روان را تضمین می‌کند، که از جمله آن باز شدن خودکار در‌های قطار است.

ایستگاه‌ها دارای تهویه مطبوع و در‌های محافظ روی سکوی ایستگاه‌ها هستند، که مانع از ورود افراد به ریل می‌شود.

همچنین قطار‌ها به یک سیستم اطلاعات مسافری پیشرفته مجهز هستند، که اطلاعات لحظه‌ای را هم داخل قطار و هم روی سکو‌ها از طریق صفحه‌نمایش‌ها و بلندگو‌ها به مسافران می‌دهد.

عربستان سعودی علاوه بر پروژه‌های عظیم خود در نئوم، امیدوار است که میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ باشد.

منبع: تکناک

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر