آرم سایپا همزمان با ورود مدیرعامل جدید این شرکت تغییر کرد؟ آرم پیشینِ این شرکت خودروسازی در سال ۱۳۶۴ طراحی شدهبود و ۳۹ سال از زمان طراحی آن میگذرد. آیا با تغییر مدیر عامل و لوگو جدید سایپا، کیفیت محصولات سایپا هم تغییر میکند؟
آرم قدیمی سایپا در سال ۱۳۶۴ و توسط مرحوم مرتضی ممیز استاد طراحی گرافیک که وی را بهعنوان پدر هنر گرافیک مدرن ایران هم میشناسیم، طراحی شده بود.
اگر به تصویر این آرم در بالا نگاه کنید، متوجه میشوید که یک هستهی مرکزی با سه یال در درون آن دیدهمیشود. جهت این سه یال متحد المرکز به سمت خارج است. در اطراف این هسته مرکزی نیز سه یال جداگانه وجود دارد که جهت آنها به سمت داخل است. یالهای محیطی که به سمت داخل طراحی شدهاند، نماد ورودیهای مجموعه برای تولید خودروی ایرانی هستند. این منابع سه گانه شامل منابع انسانی، مواد اولیه و منابع مالی هستند. محور سهگانه متحد المرکز داخلی نیز، خروجیهای شرکت را نشان میدهد. این خروجیها شامل محصول، سود و خدمات هستند.
افزونبر این، شما در آرم سایپا، روندگی و جریان را مشاهدهمیکنید. لوگوی این مجموعه یک لوگوی پویاست و مسیرهای مختلفی را نشان میدهد. در واقع میتوان این لوگو را مسیرهای مختلفی در نظر گرفت که برای عبور و مرور خودروها ساخته شدهاند.
آرم جدید سایپا چگونه است؟
لوگوی جدید سایپا حالت سه پَر خود را همچنان حفظ کرده، اما شبیه به برج آزادی شدهاست. یک دایره نیز دور آن اضافه شدهاست تا کمی شبیه رینگ خودرو به نظر برسد. آرم جدید کمی هم شبیه آرم مرسدس بنز شدهاست! رنگ در نظر گرفته شده، برای آن نقرهای است. گفنتی است که پرههای آرم قدیمی سایپا بسیار با صلابت و تو پُر به نظر میرسند. اما در لوگوی جدید شاهد تو خالی و ضعیف شدن پرهها هستیم. شاید دیگر وقت آن است که لوگوی سایپا هم با کیفیت محصولات آن همخوانی داشته باشد!
هدف طراح آرم سایپا احتمالا القای حس آزادی و هیجان است. امیدواریم این حسها در محصولات جدیدی که این آرم روی آنها نصب میشود هم تجربه شوند!
منبع: بیت ران