همینطور بر اساس تصمیم سازمان و نیز به استناد قانون بودجه مبالغی با عنوان حفظ قدرت خرید برای بازنشستگانی که از متناسبسازی بی بهره بودهاند در ردیف دیگری در حکم ذکر گردیده است.
همانطور که در احکام صادره آذر ماه قابل مشاهده میباشد، ارقام مربوط به گام اول قانون متناسبسازی برنامه هفتم در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی در ردیف جداگانه در حکم صادره قید شدهاند.
همینطور بر اساس تصمیم سازمان و نیز به استناد قانون بودجه مبالغی با عنوان حفظ قدرت خرید برای بازنشستگانی که از متناسبسازی بی بهره بودهاند در ردیف دیگری در حکم ذکر گردیده است.
بدیهی است که مطابق بخشنامه ۸۲ مبالغ متناسبسازی طبق تکلیف قانونی مصوبه متناسبسازی برنامه هفتم برای مستمریبگیران غیر حداقلبگیر لازم است که به عنوان بخشی از مستمری پایه آنان قلمداد گردد تا کاهش ضریب مستمری آنان به مقداری که قانون معین نموده جبران و ضریب مستمریشان افزایش یابد.
بدیهی است که اگر مبلغ متناسبسازی مزبور به عنوان مستمری پایه محسوب نگردد ضریب مستمری آنان اعاده نخواهد گردید که خلاف الزام قانون متناسبسازی است.
از طرفی دیگر مبالغ حفظ قدرت خرید نباید به عنوان بخشی از مستمری پایه محسوب گردند، در غیر اینصورت ضریب مستمری را دستخوش تغییر مینمایند که در مصوبه قانون متناسبسازی چنین تغییری برای حداقلبگیران منع گردیده است.
بازنشستگان معزز اگر سری به بخشنامه ۸۲ مستمریها بزنند توضیحاتی در این موارد داده شده است.
با توجه به آنکه متناسبسازی برنامه هفتم اصلاح ضرایب مستمری را هدف قرار داده است و این اصلاح جز با اصلاح مستمری پایه محقق نمیگردد، تشکیک در اینکه مبلغ متناسبسازی ناشی از اعمال مصوبه قانون برنامه هفتم به مستمری پایه افزوده خواهد گردید یا خیر، کاملاً بیمعنا است!
اما اینکه چه زمانی مبلغ متناسبسازی با مستمریپایه تجمیع میشوند، بهتر است به سابقه اجرایی این امر در متناسبسازیهای قبل رجوع گردد.
همواره در ابتدای سال آتی که اعمال افزایش سالانه بر روی مستمری پایه محقق میگردد، باید شاهد این تجمیع باشیم و لذا انجام و یا عدم انجام آن تا حکم بعدی افزایش مستمری پایه هیچ اثر و تفاوتی ایجاد نخواهد نمود. بلکه تفکیک آن در فیش و حکمها این قابلیت را برای افراد فراهم مینماید که مقدار افزوده آنان مشخص باشد و نیز سازمان بتواند در اسناد مالی و حسابداری خود ارقام تجمیعی گام اول متناسبسازی را برای مستمریبگیران مشمول قانون و ارقام تجمیعی حفظ قدرت خرید را برای انواع مستمریبگیران مشمول ضابطه حفظ قدرت خرید را ثبت و گزارش نماید.
حقوق بازنشستگان کارگری بازهم با تاخیر در حال واریز شدن است.
بازنشستگان تامین اجتماعی از تاخیر در پرداخت حقوق آذر خود انتقاد کردند.
به گفته بازنشستگان، جدول اعلامی تامین اجتماعی رعایت نشده و بازهم حقوق بازنشستگان با تاخیر در حال واریز شدن است.
بازنشستگان با انتقاد از این تاخیر، خواستار پاسخگویی تامین اجتماعی هستند.
گفتنیست به نظر میرسد تعطیلی بانکها و ادارات موجب این تاخیر شده است. اما علت اصلی آن هنوز مشخص نیست.
هیات دولت آییننامه اصلاح شدهی متناسبسازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد.
در جلسه یکشنبه ۲۵ آذر، آیین نامه همسانسازی بر مبنای ۴۰ درصد شاغل همتراز به تصویب هیئت محترم وزیران رسید و از اول آذرماه سال جاری قابل اجراست.
این آییننامه به صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ شده و طبق توافقات صورت گرفته، مابه التفاوت ۸ ماه گذشته (از ابتدای سال تا پایان آبان) در بودجه ۱۴۰۴ قابل پیشبینی و پرداخت است.
حقوق آذرماه ۱۴۰۳ بر مبنای احکام همسان سازی جدید پرداخت میشود.
به گفته علیزاده، سازمان تأمین اجتماعی، شورایعالی کار و کانون عالی بازنشستگان، مقصر اصلی کاهش حقوق بازنشستگان هستند، بنابراین متناسبسازی بایستی برای جبران این فاصله صورت گیرد و انتظار میرفت افزایش حقوق برای حداقلبگیران، دست کم مبلغ ۵ میلیون تومان باشد.
«سعید علیزاده» بازنشسته تامین اجتماعی در انتقاد از نحوهی اجرای همسانسازی به خبرنگار ایلنا گفت: آقای میدری وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده است «احکام همسانسازی بازنشستگان تامین اجتماعی برای حدود هشتصد هزار بازنشسته صادر خواهد شد و برای ۳ و نیم میلیون نفر احتیاجی به صدور حکم نیست» که منظور ایشان از ۳ و نیم میلیون نفر کسانی هستند که حداقل مبلغ یعنی فقط ۷۱۶ هزار تومان به مستمریشان اضافه شده است. در حالی که جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دریافت حداقل چند میلیون تومان افزایش حقوق بر اساس اجرای فرمول متناسبسازی را داشتند با مشاهده افزوده شدنِ ۷۱۶ هزار تومان به حقوق ۷میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حداقلبگیران، شوکه شدند و خیال اجرای عدالت را برباد رفته دیدند!
او افزود: باید پرسید معنی متناسبسازی چیست؛ از نظر بازنشستگان، همسانسازی یعنی جبران عقب ماندگی اولین حقوق بازنشستگی نسبت به حداقل دستمزد سال بازنشستگی و به عبارتی حفظ قدرت خرید در سطح اولین حقوق بازنشستگی دریافتی. در حال حاضر بازنشستگان حداقلی بگیر از سال ۱۳۸۷ تا سال جاری حدود ۶۰ درصد و بازنشستگان سایر سطوح تا حدود ۱۱۰ درصد عقب ماندگی حقوق از نرخ تورم ۱۶ساله دارند که باید جبران میشد. علت این عقب ماندگی هم این است که در این ۱۶ سال سازمان تامین اجتماعی برخلاف ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، برای افزایش سالانه مستمری بازنشستگان از مصوبات ناعادلانهی شورایعالی کار تبعیت نموده است.
به گفته علیزاده، سازمان تأمین اجتماعی، شورایعالی کار و کانون عالی بازنشستگان، مقصر اصلی کاهش حقوق بازنشستگان هستند، بنابراین متناسبسازی بایستی برای جبران این فاصله صورت گیرد و انتظار میرفت افزایش حقوق برای حداقلبگیران، دست کم مبلغ ۵ میلیون تومان باشد.
این بازنشسته افزود: به راستی چه تعداد بازنشسته و مستمریبگیر در فاصله ۷ میلیون و ۱۵ میلیون تومان حقوق هستند که آنها نیز حداقل افزایش مستمری یعنی ۷۱۶ هزار تومان را دریافت کردند، نه بیشتر؟ این شیوه اجرای متناسبسازی در حق همه اینها ظلم کرده است.
این فعال صنفی با تاکید بر اینکه «مبالغ پرداختی ناچیز و توهینآمیز است و باید حداقل ۵ میلیون به حقوق بازنشستگان کف بگیر و میانهی رو به پایین افزوده میشد» اضافه کرد: میگویند صندوق تأمین اجتماعی توان پرداخت این مبالغ را ندارد پاسخ این است که طی سالیان طولانی و در دهههای گذشته، اگر دولتهای متعدد بدهیشان به سازمان تأمین اجتماعی را به موقع پرداخت میکردند، الان صندوق تامین اجتماعی پر و پیمان بود؛ سوال اصلی این است که چرا مدیران عامل سازمان و مسئولان کانون بازنشستگان به قدر کافی پیگیر دریافت طلب سازمان از دولت نبودهاند؟!
علیزاده در پایان گفت: باید بدانیم مبلغ یکدرصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده که در بودجه سال جاری از اول سال از ۹۰ میلیون ایرانی برای همسانسازی گرفته شده چند میلیون همت است؛ چه میزان از آن صرف همسانسازی شده و چرا سهم بازنشستگان تامین اجتماعی «هیچ» است؟!
منبع: اندیشه قرن