
سیتروئن C ۵ X و C ۵ Aircross را میبایست دو محصول وارداتی و جدید سایپا – سیتروئن قلمداد کرد.
به تازگی تصاویری از یک ویدیو به دستمان رسیده است که نشان میدهد گروه خودروسازی سایپا و زیرمجموعه آن یعنی سایپا – سیتروئن قصد دارند دو محصول جدید سیتروئن یعنی C ۵ X و C ۵ ایرکراس را در بازار ایران به صورت وارداتی عرضه نمایند. شایان ذکر است، همانطور که از این تصاویر مشخص است، نمونههای اولیه این دو خودرو نیز به ایران رسیده است.
به نقل از اسب بخار، با حکم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و طی مراسمی، علیرضا مصدقی به عنوان سکاندار هدایت شرکت سایپا – سیتروئن منصوب و سیداحمد میررفیع در سمت رئیس هیئت مدیره این شرکت معرفی شد. در جریان این مراسم، تصاویری از بازدید مصدقی از خودروهای جدید هم منتشر شد که مشابه به سیتروئن C ۳ XR نبودند. با تطبیق این دو صحنه از ویدیو با خودروهای جدید سیتروئن دریافتیم که یکی از این داشبوردها برای C ۵ X و دیگری برای C ۵ ایرکراس است.
سیتروئن C ۵ ایکس در اصل همزاد پژو ۴۰۸ X است و از بدنهای مابین یک سدان و کراس اوور بهره میگیرد. سیتروئن همیشه با طراحیهای متفاوت و یا حتی عجیب شناخته شده است و حالا در سیتروئن C ۵ X هم این نوع طراحی را میبینیم. طراحی متفاوت و عجیب این خودرو از کانسپت Cxperience الهام گرفته شده است که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و پیش نمایشی از طراحیهای آینده سیتروئن بود. به نوعی این خودرو را میتوان جانشین مدرن زانتیا، مدل محبوب بازار ایران به حساب آورد.
درون کابین آخرین سبک طراحی سیتروئن و پیشرفتهترین تکنولوژیهای این خودروساز فرانسوی را میبینیم. یک صفحه نمایش افقی بزرگ در مرکز و یک کلاستر دیجیتالی در پشت فرمان را میتوان از ویژگیهای داخل کابین C ۵ X برشمرد. سیتروئن برای نخستین بار در C ۵ X از هدآپ دیسپلی بزرگی با قابلیت واقعیت افزوده بهره میبرد که در نوع خود جالب بوده و باید دید آیا نسخههای وارداتی به ایران نیز از آن بهرهمند خواهند بود یا خیر.
برای این خودرو انواع قوای فنی بنزینی و هیبریدی ارائه میشود و احتمال دارد مانند ۴۰۸ X، سایپا نیز به سراغ مشخصات مربوط به نسخه ۱٫۶ لیتری توربوشارژ با گیربکس ۸ سرعته AT برود.
سیتروئن C ۵ ایرکراس هم یکی از جدیدترین محصولات کمپانی سیتروئن است که در نسخه فیس لیفت با تغییراتی جزئی در ظاهر و تغییر سیستم اطلاعات سرگرمی نسبت به مدل قبل بهروزتر و مدرنتر شده است.
سال ۲۰۱۷ بود که کمپانی سیتروئن تصمیم گرفت طبق سلیقه بازار جهانی و تمایل به خودروهای کراس اوور و اصطلاحاً شاسی بلند، با مدل C ۵ در نسخههای سدان و واگن خداحافظی کند و تنها یک سال پس از آن، این خودروساز این نام را با معرفی یک کراس اوور با نام C ۵ ایرکراس احیا کرد.
سیتروئن C۵ X و C۵ Aircross
در این خودرو نیز پیشرانههای بنزینی، دیزل و پلاگین هیبرید ارائه میشود که در نسخه پلاگین هیبرید با پیشرانه پیورتک بنزینی و پیشرانه برقی که از طریق پک باتری ۱۳٫۲ کیلووات ساعتی تغذیه میشود خروجی ترکیبی به نهایت قدرت ۲۲۲ اسب بخار میرسد و برد پیمایش برقی در این نسخه ۵۵ کیلومتر است. این مدل هم احتمال دارد که با پیشرانه ۱٫۶ توربو جی دی آی پا به بازار ایران بگذارد.