
پیامک تامین اجتماعی به کارفرمایان مبنی بر آمادگی وصول حق بیمه در روز تعطیل دوشنبه ۶ اسفند و حتی اعلام حضور فیزیکی کارکنان بخش وصول شعب تامین اجتماعی، واکنشهایی را در فضای مجازی برانگیخت.
متن این پیامک به شرح زیر است:
سازمان تامین اجتماعی
کارفرمای گرامی؛ باسلام، پیرو اعلام تعطیلی ادارات به استحضار میرساند، ضمن فراهم بودن ۲۴ ساعته امکان ارائه لیست و پرداخت حقبیمه به صورت غیرحضوری در سامانه es.tamin.ir، در صورت نیاز برای مراجعه حضوری، همکاران وصول شعب این سازمان آماده ارائه خدمت هستند.
این پیامک عجیب که در روز تعطیل خواستار اقدام کارفرمایان برای عمل به تعهداتشان در پرداخت حق بیمه شده واقعا عجیب است و نمیدانم متولیان تامین اجتماعی به تبعات چنین اقدامی اندیشیدهاند؟!
اگر یکی از چالشهای اقتصادی پیش روی کشور را که روز به روز در حال تعمیق است، ناترازی صندوقهای بازنشستگی بدانیم، نوع رفتار تامین اجتماعی در قبال کارگران، مستمری بگیران و کارفرمایان میتواند در چگونگی مواجهه با این ناترازی موثر باشد.
تردیدی نیست که با توجه به سن پایین بازنشستگی و همزمان افزایش امید به زندگی در ایران، افزایش سن بازنشستگی برای مواجهه با معضل ناترازی صندوقهای بازنشستگی گزینهای اجباری است که نمیتوان از آن فرار کرد. بررسیها نشان میدهد که سهم صندوقهای بازنشستگی از مصارف بودجه عمومی به سرعت در حال افزایش است و از ۱۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد در سال جاری رسیده و براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ به ۱۷.۱ درصد در سال آینده خواهد رسید و واضح است که تداوم این روند چیزی از بودجه برای عمران، آموزش، بهداشت و خدمات رفاهی باقی نمیگذارد.
در چنین شرایطی افزایش سن بازنشستگی در قانون برنامه هفتم توسعه از روز یک شنبه ۵ اسفندماه برای اجرا ابلاغ شد. اقدامی که سالها بود در محافل کارشناسی و جلسات تصمیم گیری در دولت و مجلس به دلیل نگرانی از تبعات اجتماعی آن، به آینده موکول شده بود.
اگر به تبعات ناترازی ادامه دار صندوقهای بازنشستگی و ضرورت تغییرات در سن بازنشستگی توجه کنیم، میبینیم که برای همراه سازی افکار عمومی با این اقدام، باید مجموعهای از اصلاحات رفتاری و رویکردی را در نظام تامین اجتماعی پیش برد. بخشی از این اصلاحات ناظر به رفتار سازمان تامین اجتماعی با بخشهای مختلف جامعه است. آن چه که بالاتر درباره فعالیت بخش وصول شعب تامین اجتماعی دیدیم، دقیقا مغایر با آن رفتار و رویکردی است که همراهی مردم را بر میانگیزد.
اضافه بر این، اقدامات دیگری نظیر قطع ارائه خدمات به کارکنان واحدهای اقتصادی بدهکار به تامین اجتماعی نیز از دیگر اقدامات غلط و اعتمادسوز تامین اجتماعی در مدتهای اخیر بوده است. آن هم در شرایطی که قانون تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرده است که خدمات این سازمان به بیمه شدگان به هیچ بهانهای از جمله بدهی کارفرما به تامین اجتماعی نباید قطع شود. به ویژه این که تامین اجتماعی ابزارهای لازم را برای وصول مطالبات خود از کارفرما دارد و بدهی خود را معمولا با جریمه تاخیر از کارفرمایانی که در موعد مقرر نمیتوانند حق بیمه بپردازند، دریافت میکند.
در هر حال انتظار میرود رفتار تامین اجتماعی در وصول حق بیمه و مطالبات خود به گونهای باشد که به بی اعتمادی نسبت به این سازمان و سختتر کردن اصلاحات لازم در قوانین بازنشستگی منجر نشود. نمیتوان انتظار داشت کارفرمای متضرر از تعطیلی همچنان مکلف به ادای تعهدات خود حتی در روزهای تعطیل باشد و تامین اجتماعی بدون ارائه فرصت لازم حتی در روزهای تعطیل هم به دنبال وصول مطالبات باشد.
منبع: اقتصادآنلاین