
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد: متقاضیان خرید تاکسی میتوانند وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد صفر دریافت کنند.
شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد فراخوان تاکسیهای فرسوده برای دریافت تاکسیهای برقی بیان داشت: ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در فرودگاهها و محدوده اطراف بازار در حال فعالیت هستند. در حال حاضر هزار و ۷۵۲ دستگاه خودروی برقی از محل قرارداد شهرداری با کشور چین وارد کشور شده و آماده واگذاری است.
وی افزود: در شهر تهران شاهد فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم که منجر به آلودگی هوا نیز میشود. اما با تدابیر شهردار تهران از سال گذشته به سمت برقی سازی و نوسازی ناوگان حرکت شد. برای افزایش قدرت خرید تاکسی داران در روزهای پایانی سال گذشته توافق نامهای بین شهرداری و دولت منعقد شد و از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تسهیلات ویژهای برای تاکسی داران در نظر گرفته شد که از محل صرفه جویی سوخت تامین میشود. این تسهیلات معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و متقاضیان میتوانند این وام را با کامزد صفر دریافت کنند. وام توسط بانک شهر پرداخت خواهد شد.
مالکی همچنین اضافه کرد: در این توافق نامه تامین کنندگان و وارد کنندگان خودرو متعهد به ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی باتری به مدت ۵ سال شدند. قیمت خودروها پس از ۳۰ فروردین اعلام میشود، اما به نظر میرسد به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون به فروش برسد و تاکسی داران با آورده کمی میتوانند خودرو را خریداری کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مصاحبه با رادیو گفتوگو با اشاره به وام ۹۰۰ میلیونی با کارمزد ۸ درصد به ۱۷۲ دستگاه برقی واگذار شده در سال گذشته خاطرنشان کرد: به دستور شهردار تهران اخیراً ۴۰۰ میلیون وام مجدد به این گروه پرداخت شد چرا که جزو پیشگامان برقی سازی بودند و به این صورت تمام مبلغ خودروی آنها به صورت پرداخت تسهیلات انجام شد. خودروهای برقی توسط شهرداری و همکاری بانک شهر وارد شده و خدمات پس از فروش با شرکت خودروسازی ایران روور انجام میشود.
وی یادآور شد: ممکن است مشکلاتی برای خودروها ایجاد شود، اما تعمیرگاههای سطح شهر میتوانند خدمات را ارائه دهند. شرکت خودروسازی که این خودروها را وارد میکند نسبت به رفع مشکلات نیز موظف هستند.۲ دستگاه مسئول شدهاند که برای متقاضیان جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسیهای برقی پس از مدت ۵ سال به ازای دریافت باتریهای فرسوده یک باتری نو به صورت رایگان به رانندگان تحویل دهند.
مالکی اذعان کرد: شهرداری در این روند به دنبال سود نبوده است. شهرداری هزینههای کمرگی و ارزش افروزده پرداخت کرده و قرار است خودور با قیمت تمام شده به دست متقاضیان برسد. چرا که هدف از واردات این خودرو صرفاً ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل است.