رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.
محسن زارعی در نشست «ارائه و نقد الگوی اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» اظهار کرد: استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش و پرورش به عنوان یک تکلیف تعیین شده است همچنین در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، شاخصها تدوین و اعلام شده است که نبض آموزش و پرورش با رصد این شاخصها باید مشکل گرفته تا اگر انحرافی اتفاق افتاده مشخص شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در حوزه دانشآموزان، رصد و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی صرفاً در پایه دوازدهم به صورت دقیق و براساس امتحانات نهایی انجام میشود تا بدانیم وضعیت دانشآموزان به چه صورت است؛ بر این اساس همواره اعلام میکردیم معدل دانشآموزان ۱۲ است، فارغ از اینکه آینده دانشآموز در کنکور رقم میخورد.
زارعی بیان کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت مناسبی برای خروج آموزش و پرورش از این گرفتاری است، برای اطلاع از وضعیت دانشآموزان در سایر دورههای تحصیلی رصد دقیقی نداریم و آنچه به ما گزارش میشود براساس نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز است، آزمون پیشرفت تحصیلی میتواند به رصد دانشآموزان کمک کند.
وی با تأکید بر معرفی معلم تراز گفت: در این رابطه باید شاخصها اعلام شود البته قانون رتبه بندی بهترین فرصت برای این موضوع و ارزشگذاری زحمات معلمان است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: در فرایند رتبهبندی ابتدا همکاران نسبت به شایستگیها خود اظهاری و مدارک را بارگذاری کردند و پس از آن مدیران مدارس که بیشترین تعامل را با معلمان دارند نسبت به این خوداظهاری، گزارشی را به ارزیابان ارائه دادند.
وی گفت: ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان ارزیابی شدهاند و میتوانند براساس کارنامه تولید شده، تعیین رتبه شوند همچنین بازخورد شایستگیها به صورت نقاط قوت، قابل قبول و نیازمند توسعه به هر معلم ارائه میشود تا ضعفها و نقاط قوت کار خود را بداند.
طرح رتبهبندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدتها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیسجمهوری وقت ابلاغ شد.