رتبهبندی معلمان یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. رتبهبندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند.بر اساس رتبه بندی معلمان آنها با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین میشد. رتبهبندی معلمان اواخر آبان ماه سال گذشته به تصویب رسید. رتبه بندی معلمان برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می شود.
احمد محمودزاده در دیدار با نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه بوشهر، اظهار داشت: هدف اصلی سند تحول، تربیت دانشآموز در تراز انقلاب با ویژگیهای برجسته اخلاقی، علمی و دارای شجاعت و خلاقیت و کارآفرینی است.
احمد محمودزاده در دیدار با نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه بوشهر، اظهار داشت: هدف اصلی سند تحول، تربیت دانشآموز در تراز انقلاب با ویژگیهای برجسته اخلاقی، علمی و دارای شجاعت و خلاقیت و کارآفرینی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی گفت: در راستای تحقق فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری، اجرا سند تحول بنیادین، مهمترین رسالت و وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی افزود: برای تحقق این هدف مهم باید همه ارکان آموزش و پرورش شامل دانشآموز، معلم، خانواده، محتوای درسی، شیوه ارزشیابی در این راستا هدایت شده و نقش آفرینی کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی اضافه کرد: در حالی که تأکید سند بر تربیت دانشآموز در همه عرصهها است، اما کنکور فقط در یک بعد دانشآموز را ارزشیابی میکند که باید این موضوع برطرف شود.
وی یادآور شد: از ابتدای شروع بهکار دولت سیزدهم، قرارگاه اجرا سند تحول بنیادین در وزارتخانه و استانها ایجاد شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت به تنهایی نمیتواند مسئولیت تربیت حدود ۱۵ میلیون دانشآموز را به خوبی انجام دهد و نیازمند مشارکت همه ذینفعان شامل دستگاههای اجرایی و گروههای جهادی است.
محمودزاده تأکید کرد: باید همه تلاش کنیم تا کرامت معلمان به عنوان عنصر اصلی اجرا سند تحول بنیادین، در جامعه تقویت شود.
وی با بیان اینکه آینده کشور در کلاسهای درس مهندسی میشود، عنوان کرد: باید زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری مدارس با مشارکت همه تأمین شود.
امام جمعه بوشهر نیز با قدردانی از تلاش مجموعه آموزش و پرورش این وزارتخانه را راهبردیترین وزارتخانه دانست و خاطرنشان کرد: تمدن آفرینی، پیشرفت، اقتدار ملی و بینالمللی منوط به داشتن آموزش و پرورش توانمند و قوی است.
نماینده ولیفقیه در استان بوشهر آموزش و پرورش را بنیادیترین پایه آفرینش تمدن و پیشرفت دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش در اقتدار ملی و نظم نوین آینده جهان تاثیرگذار است.
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۰ سال پیش تدوین شده است گفت: تدوین سند ۲۰ ساله بلند، میان و کوتاه مدت برای آموزش و پرورش در عرصه فضای آموزشی با استاندارد بینالمللی و تجهیزات پیشرفته، خودکفایی، تولید و مرجعیت علمی یک ضرورت است.
امام جمعه بوشهر از تخریب کلاسهای درسی در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: اکنون ۱۷۰۰ کلاس تخریبی در استان بوشهر وجود دارد که نوسازی و مرمت این فضاها باید در اولویت قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: بر اساس برنامهریزی تا افق ۱۴۰۸ هیچ کلاس تخریبی در استان بوشهر وجود ندارد.
نماینده ولیفقیه در استان بوشهر مدارس غیرانتفاعی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این مدارس ضمن داشتن ساختمان استاندارد باید مدیریت فرهنگ اسلامی و انقلابی و رشد علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گرفته شود.
صفایی بوشهری اضافه کرد: توجه به فرهنگ علمی، دینی و بصیرتی در مدارس غیرانتفاعی یک ضرورت است.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ستاریفرد در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری شبانهروزی همکاران خود در ستاد، استانها و مناطق افزود: برخی مناطق و استانها در صدور احکام بسیار خوب عمل کردند؛ ولی متاسفانه تعدادی نیز از فرصت آبان ماه، آنچنانکه انتظار داشتیم، استفاده نکردند. بنابراین باید این ۲ هفته پیشرو دوچندان تلاش کنیم تا مزایای رتبهبندی را بطور کامل مستقر کنیم و به طور موازی ارزیابی و تعیین امتیاز رتبه افراد نیز دنبال شود، نکته قابل توجه اینکه همچنانکه قبلا تاکید و تصریح شد مسئولیت صدور احکام رتبهبندی مشمولان، تسریع و دقت در کار و حسن انجام امور مربوط با مدیران مناطق و مدیران کل استان هاست، وزارتخانه نیز باید در این راستا نقش تنظیمگری و تسهیلگری خود را بخوبی ایفا نماید تا ان شاء الله هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی محقق شود.
طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آییننامه رتبهبندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبهبندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویتهای دولتها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبهبندی معلمان اجرا میشود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبهبندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.
جوابیه آموزش و پرورش به کم و کاستی های فیش حقوقی آبان ماه فرهنگیان را در ادامه بخوانید.
منصور نجفی مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان ایلام در گفتگو با کانال اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام درباره ابهامات فیش حقوقی آبان ماه فرهنگیان توضیحاتی ارائه کرد.
نجفی گفت: در این مرحله برای همکاران عزیز بازنشسته بعد از ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ با توجه به تاکید مرکز برنامه ریزی منابع انسانی فعلا حکمی صادر نگردیده، ان شاء الله در آذر ماه این مهم نیز میسر خواهد شد.
به گفته وی در خصوص همکاران انتقالی چه موقت و چه دایم با توجه به نیاز به تبادل فایل انتقالی بین مناطق مبدا و مقصد قسمت اعظم کار انجام شده لیکن در مواردی اندک به دلیل مشکلات ابلاغ امکان صدور احکام وجود نداشته و تلاش میشود تا ماه آینده این مشکل نیز حل شود.
نجفی ادامه داد: با توجه به اینکه لازمه صدور احکام نیاز به ابلاغ تمام وقت افراد بوده در مواردی به دلیل کسر ساعت موظف امکان صدور احکام وجود نداشته. این افراد نیز در آذر ماه مشکل آنها برطرف خواهد شد.
روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام در ادامه نوشت:
در مواردی اندک نیز اسامی بعضی از همکاران ارجمند به دلیل مشکلات سیستم در جدول رتبه بندی مشاهده نمی شد وعملا صدور احکام ممکن نبود جهت حل مشکل این عزیزان نیز با شرکت پشتیبان رایزنی صورت گرفته است.
تاریخ صدور احکام از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بوده و با توجه به پرداخت علی الحساب قبلی به حساب همکاران عزیز، سه ماه از مقدار پرداخت شده بازگشت داده میشود.
تاریخ پرداخت ترمیم حقوق نیز از ابتدای مهرماه جاری بوده و معوقات آن نیز همانند رتبه بندی پرداخت خواهد شد.
همکارانی که در فاصله زمانی ۳۱ شهریور تا امروز در دو منطقه بوده، مطالبات قبلی را در منطقه مبدا و مطالبات بعد از تاریخ انتقال را نیز قطعا در منطقه مقصد دریافت خواهند نمود.
همه عزیزانی که صندوق بازنشستگی آنان صندوق بازنشستگی کشوری بوده مطابق قوانین مشمول مقرری ماه اول خواهند بود.
بار دیگر تاکید می گردد همکاران اداری در همه مناطق با توجه به وقت کم با تلاش شبانه روزی تلاش کردند که به موقع فرآیند صدور احکام را به پایان رساندند که وظیفه خود میدانم از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.
در پایان در خصوص همکاران باقی مانده ان شاء الله تلاش میشود تا ماه آینده احکام آنان نیز صادر گردد.
وزیر آموزش و پرورش با اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، گفت: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاههای دیگر و یک سال در دانشگاه فرهنگیان درس بخواند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و آخرین اخبار از استخدام در این وزارتخانه، اظهار کرد: در بخشهای کیفیتبخشی مثل مربی پرورشی، مشاور، مربی بهداشت و مربی تربیتبدنی کمبود نیروی انسانی داریم؛ ضمن اینکه به سرایدار و خدمتگزار هم در آموزش و پرورش نیاز داریم.
وی ادامه داد: مجوزی برای جذب نیروهای کیفیت بخشی دریافت کردیم که اقدامات آن در دانشگاه فرهنگیان و معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.
نوری با اشاره به اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، افزود: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاههای دیگر درس بخواند و با شرایط ویژه جذب شود؛ به عنوان مثال نمره کل او کمتر از ۷۵۰۰ نباید باشد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این روش، دانشجو، یک سال هم در دانشگاه فرهنگیان درس میخواند تا برای تدریس به اول مهر سال آینده برسد.
وی با بیان اینکه قرار نیست دیگر آزمون ماده ۲۸ داشته باشیم، تصریح کرد: جذب ما در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.