با این روش‌ها از شر نفخ راحت شوید!

راه‌های از بین بردن نفخ شکم فوری زیادند. واقعا هم می‌شود به طور فوری نفخ شکم را کم کرد. کافی‌ست به نکاتی اهمیت دهید و اگر دچار نفخ شدید، روش‌هایی که می‌گوییم را انجام دهید.
با این روش‌ها از شر نفخ راحت شوید!
کد خبر : ۶۸۷۶۰

نفخ شکم مخصوصاً پس از خوردن غذا در یک مهمانی ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. در این مطلب راه‌های از بین بردن نفخ شکم فوری را بخوانید و دیگر نگران این مسئله نباشید.
راه‌های از بین بردن نفخ شکم فوری زیادند. واقعا هم می‌شود به طور فوری نفخ شکم را کم کرد. کافی‌ست به نکاتی اهمیت دهید و اگر دچار نفخ شدید، روش‌هایی که در این مطلب می‌گوییم را انجام دهید. با ما همراه باشید.

زی‌سان: نفخ شکم از آن دسته مشکلات آزاردهنده‌ای است که همه افراد حداقل یک بار به آن دچار شده‌اند. بروز نفخ شکم به دلایل مختلفی از جمله ناراحتی و تنش‌های عصبی یا نوع غذایی که می‌خورید، بستگی دارد. در ادامه راهکار‌های آسان و خانگی برای از بین بردن نفخ شکم به شما آموزش داده‌ایم تا اگر به این مشکل دچار شدید به راحتی آن را برطرف کنید.

نفخ شکم چیست؟
به گزارش زی‌سان، هنگامی که مواد غذایی به داخل معده می‌رسند، نوعی گاز آزاد می‌شود که به فرایند هضم غذا درون معده کمک کند. گاهی اوقات این گاز بیش از حد تولید می‌شود و باعث نفخ شکم می‌شود؛ به زبان ساده نفخ شکم از تجمع گاز درون دستگاه گوارش به وجود می‌آید که حالتی بسیار آزاردهنده است و باعث ورم و بزرگ شدن شکم نیز می‌شود. راه‌هایی برای از بین بردن نفخ شکم وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید.

برای از بین بردن نفخ شکم چه بخوریم؟
۱_ مصرف دمنوش و چای 
دمنوش زنجبیل و دمنوش یا عرق نعنا در از بین بردن نفخ شکم بسیار مؤثرند. برای تهیه دمنوش زنجبیل به حدود ۱ لیوان آب جوش و ۱ الی ۲ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل احتیاج دارید. درست کردن این دمنوش بسیار ساده است؛ فقط کافی است پودر زنجبیل را با آب جوش مخلوط کنید، روی درب لیوان را با یک نعلبکی بپوشانید، حدود ۳ الی ۴ دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیل دَم بکشد سپس آن را میل کنید.

برای تهیه دمنوش نعنا به حدود ۲ لیوان آب و چند برگ نعنای تازه احتیاج دارید. ابتدا آب را درون یک قوری یا کتری بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد سپس نعنا را به آب جوش اضافه کنید، شعله اجاق گاز را کم کنید و حدود ۲ دقیقه صبر کنید، بعد از گذشت این مدت، شعله را خاموش کنید و دمنوش را از روی گاز بردارید. اکنون دمنوش نعنای شفابخش شما آماده است.

*نکته: برای تأثیر بیشترِ دمنوشِ نعنا، می‌توانید حدود ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری عرق نعنا به آن اضافه کنید.

۲_ مصرف سرکه سیب
یکی از روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری، مصرف سرکه سیب است. برای این کار مقداری سرکه سیب را با ۱ لیوان آب مخلوط کنید و قبل از غذا میل کنید. این مخلوط تأثیر زیادی در جلوگیری از بروز نفخ شکم دارد.

۳_ مصرف مکمل پروبیوتیک
از آن جایی که مکمل‌های پروبیوتیک باکتری‌های مفیدی را به روده اضافه می‌کنند، می‌توانند در کاهش نفخ شکم و درمان بیماری‌های گوارشی نقش مفیدی داشته باشند.

+ پیشنهاد: رد پای کمبود این ویتامین در ابتلای زیاد به نفخ شکم

۴_ قرص ذغال فعال
به گزارش زی‌سان، اخیراً ذغال فعال به صورت مکمل و قرص وارد بازار شده است و نقش بسیار مؤثری در از بین بردن نفخ شکم دارد؛ این قرص گاز محبوس داخل معده را به دام می‌اندازد و همراه با مدفوع از بدن خارج می‌کند. اما دقت داشته باشید که قبل از مصرف قرص ذغال فعال با پزشک مشورت کنید.

۵_ مصرف آب به جای نوشابه‌های گازدار
نوشابه‌های گازدار باعث افزایش تجمع گاز در معده می‌شوند؛ در نتیجه نفخ معده را افزایش می‌دهند. یک راه مؤثر برای از بین بردن نفخ شکم جایگزین کردن آب به جای نوشابه‌های گازدار در وعده‌های غذایی است.

۶_ افزایش مصرف فیبر
از آن جایی که مصرف غذا‌هایی با فیبر بالا باعث سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز نفخ شکم می‌شود؛ پیشنهاد می‌کنیم این غذا‌ها را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

پیشنهاد: با معجون کلروفیل خانگی به راحتی مصرف فیبر روزانه‌تان را افزایش دهید!

۷_ کاهش مصرف نمک 
به گزارش زی‌سان، مصرف بیش از حد نمک باعث تجمع آب و مایعات درون بدن و بروز مشکلاتی همچون نفخ شکم و تورم در ناحیه دست و پا می‌شود؛ پس با کاهش مصرف نمک می‌توانید از بروز نفخ شکم جلوگیری کنید.

۸_ از بین بردن نفخ شکم با عرق نعنا
عرق نعنا یکی از از معروف‌ترین عرقیات است و برای از بین بردن نفخ شکم نیز کاربرد دارد؛ زیرا عرق نعنا باعث شل شدن عضلات معده، کاهش گرفتگی روده و رفع سوءهاضمه می‌شود. نعنا ماده ضدالتهاب قوی دارد که ورم معده را کاهش می‌دهد و فرآیند هضم غذا را آسان می‌کند.

انجام چه کار‌هایی برای از بین بردن نفخ شکم مفید است؟
۱_ خارج کردن گاز معده
یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش نفخ شکم خارج کردن گاز معده است. بیشتر افراد این کار را یک عمل زشت و ناپسند می‌دانند و ترجیح می‌دهند آن را انجام ندهند، اما این کار به از بین بردن نفخ شکم فوری و کاهش درد در ناحیه شکم کمک زیادی می‌کند.

۲_ از بین بردن نفخ شکم با ماساژ (گرم کردن ناحیه شکم)
به گزارش زی‌سان، گرم کردن ناحیه شکم با کیسه آب گرم یا حوله داغ و ماساژ شکم یکی دیگر از کار‌هایی است که می‌توانید برای از بین بردن نفخ شکم انجام دهید. گرما باعث شُل شدن ماهیچه‌های معده می‌شود؛ در نتیجه، گاز‌های محبوس شده داخل معده به آرامی به سمت بیرون حرکت می‌کنند و نفخ و احساس درد در ناحیه شکم کاهش می‌یابد.

۳_ از بین بردن نفخ شکم با ورزش (پیاده روی و ورزش سَبُک)
اگر پس از خوردن غذا احساس نفخ داشتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حرکات ورزشی سبک یا پیاده روی را امتحان کنید. قطعاً نفخ شکم‌تان به سرعت از بین می‌رود.

از بین بردن نفخ شکم در طب سنتی
متخصصان طب سنتی عقیده دارند، نفخ شکم در اثر سردی مزاج اتفاق می‌افتد و با مصرف سیر، آویشن، شاه بلوط، سیاه دانه یا زردچوبه این عارضه دردناک و ناخوشایند را از بین برد.

از بین بردن نفخ شکم با داروی گیاهی
گیاهان دارویی بسیاری برای از بین بردن نفخ شکم استفاده می‌شود که محبوب ترینِ آنها، زنجبیل، نعنا، رازیانه و زیره سبز است.

از بین بردن نفخ شکم در دوران بارداری
معمولاً علت نفخ در دوران بارداری یبوست است و با برطرف‌شدن یبوست تا حد زیادی نفخ کمتر می‌شود. رعایت مواردی که در ادامه می‌خوانید باعث می‌شود نفخ شکم در دوران بارداری را کمتر تجربه کنید:

۱_ نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز

۲_ ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی

۳_ رعایت رژیم غذایی مناسب (عدم مصرف غذاها، میوه‌ها و سبزیجات نفاخ)

۴_ مصرف میوه‌هایی مانند: موز، آلو و انجیر و غلات کامل مانند: جو برای تأمین فیبر بدن

۵_ مدیریت اضطراب و استرس

۶_ کاهش سرعت غذاخوردن

۷_ مصرف غذا‌های حاوی پروبیوتیک مانند: ماست و کفیر

البته نفخ شکم در دوران بارداری طبیعی است و معمولاً از هفته ۸ تا ۱۱ بارداری این عارضه شروع می‌شود و تا زمان زایمان ادامه پیدا می‌کند.

از بین بردن نفخ شکم در پریودی
به گزارش زی‌سان، داشتن نفخ و ورم شکم در دوران پریود یک اتفاق طبیعی، اما آزاردهنده است، با این که نمی‌توان از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد، اما راهکار‌های ساده‌ای وجود دارند که با رعایت آنها تا حد زیادی می‌توان نفخ شکم در دوران پریودی را کاهش داد. در ادامه این راهکار‌ها را می‌خوانید.

۱_ مصرف نکردن کافئین

۲_ مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول روز

۳_ مصرف میوه‌های غنی از پتاسیم مانند موز

۴_ داشتن فعالیت بدنی

۵_ به حداقل رساندن مصرف نمک و چربی

از بین بردن نفخ شکم در خانه
اگر همه راه‌هایی که در این مطلب بیان شد را برای از بین بردن نفخ شکم امتحان کردید، اما جواب نگرفتید به شما پیشنهاد می‌کنیم مکمل منیزیم و مکمل ویتامین B ۶ مصرف کنید.

از بین بردن نفخ شکم با قرص
به گزارش زی‌سان، اگر چه این راه درمانی را پیشنهاد نمی‌کنیم، اما می‌توانید برای از بین بردن نفخ شکم دارو‌هایی که در ادامه می‌خوانید را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. با این‌حال حتی بهتر است درباره این دارو‌های بدون نسخه هم با پزشک مشورت کنید.

۱_ کپسول کلگارد هولیستیکا

۲_ کپسول انتریک کوتد کُلپرمین تیلوتس فارما

۳_ کپسول کربوگل (گل دارو)

۴_ قرص دایجستیو اید نچرال ورلد

۵_ قطره کارمینت پورسینا

داروی از بین بردن نفخ شکم
قرص و شربت سایمتیکون بهترین داروی شیمیایی برای درمان نفخ شکم است و به خروج هوای اضافی و از بین بردن نفخ شکم کمک زیادی می‌کند. با دکترتان پیش از استفاده مشورت کنید.

در این مطلب راهکار‌هایی برای از بین بردن نفخ شکم فوری به شما ارائه کردیم. حالا که تا اینجا با زی‌سان همراه بودید، بگذارید نکته آخر را به شما بگوییم. بعضی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند، جویدن آدامس نفخ شکم را از بین می‌برد، اما هنگام جویدن آدامس، برعکسِ این عمل اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانی که در حال جویدن آدامس هستید، مقدار زیادی هوا را هم می‌بلعید که باعث تشدید نفخ و احساس درد در ناحیه شکم یا معده می‌شود. در نهایت اگر از این راه‌ها نتیجه نگرفتید حتماً با یک پزشک در این رابطه مشورت کنید.

منبع: زی سان

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر