در دنیای امروز، رسانههای اجتماعی، مطبوعات آنلاین و دیگر کانالهای دیجیتال، مکانهایی هستند که مردم وقت خود را در آنها سپری میکنند. این موضوع، شیوه کار روابط عمومی دیجیتال را تغییر داده و باعث تکامل آن شده است. در این مقاله قصد داریم به چند مثال بینالمللی از روابط عمومی دیجیتال اشاره کنیم و با طرز کار آن بهتر آشنا شویم.
یک کمپین روابط عمومی دیجیتال به استراتژی و روشهایی اشاره دارد که برای ارتقای یک کسبوکار، برند یا محصول ازطریق کانالهای آنلاین استفاده میشوند. رسانههای اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها، بازاریابان محتوا و دیگر پلتفرمهای دیجیتال شامل این استراتژیها میشوند.
هدف اصلی یک کمپین روابط عمومی دیجیتال، بالابردن آگاهی از برند، بهبود شهرت آنلاین، جذب ترافیک و تولید لید است. روابط عمومی دیجیتال برای رسیدن به اهداف موردنظر و مخاطبان وسیعتر، رویکردهای سنتی را با تکنیکهای خلاقانه بازاریابی دیجیتال ترکیب میکند.
برای نمونه، تصور کنید که صاحب یک برند لباس دوستدار محیطزیست هستید و میخواهید از مدل جدید لباس شنای برندتان رونمایی کنید؛ رویکری که کمپین روابط عمومی سنتی برای ارتقای محصولتان در پیش میگیرد، تبلیغ آن در روزنامهها و مجلات مد، انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، ارائه نمونه محصول و هماهنگکردن مصاحبههایی با ژورنالیستهای مدنظر است.
رویکرد سنتی جوابگوی شما است، اما میتوانید از استراتژیهای روابط عمومی دیجیتال نیز برای رسیدن به مخاطبانی وسیعتر و شهرت بیشتر برندتان استفاده کنید؛ مثلا، میتوانید یک بیانیه مطبوعاتی منتشر و درباره اثرات منفی فستفشن بر محیطزیست صحبت کنید؛ سپس بک لینکی را از آن بیانیه به کالکشن جدیدتان بدهید. این رویکرد، متداولترین شیوه کار روابط عمومی دیجیتال است.
در ادامه چند نمونه از کمپینهای خلاقانه روابط عمومی دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد:
Direct Apply که یک پلتفرم کاریابی است، کمپین روابط عمومی دیجیتالی به نام «کارکنان آینده» را به راه انداخت؛ کارکنان آینده کمپینی طنزآمیز است و بررسی میکند که کارکنان دورکار در آینده چهشکلی خواهند داشت. این کمپین با نشاندادن تصویری از یک کارمند دورکار ۲۵ ساله به اسم سوزان، با استفاده از جلوههای ویژه، وایرال شد و توسط سایتهای بزرگی مانند HuffPost و Daily Mail مورد توجه قرار گرفت.
کمپین «جذابترین مردان تاس» که توسط Reboot Online راه اندازی شد، یک بازی هوشمندانه با فرهنگ سلبریتیها بود که لیستی از بهترین مردان تاس مشهور را بر اساس ویژگیهای مختلف مانند «درخشندگی» و علاقه عمومی در جستجوها رتبهبندی میکرد. این کمپین توجهات رسانهای زیادی را به خود جلب کرد، در پلتفرمهای مختلف گفتوگوهایی را برانگیخت و باعث افزایش نرخ کلیک سایت Reboot Online شد. این کمپین از جنجالها دور نماند و بحثهایی درباره روش تحلیل و دقت دادههای استفاده شده برای انتخاب برندگان به وجود آمد! با این وجود، این کمپین تبلیغ خوبی برای Reboot ایجاد کرد.
سایت netflights.com این کمپین معروف روابط عمومی دیجیتال را ارائه داد که در آن، ارزش لانژهای فرودگاهها در سراسر جهان با یکدیگر مقایسه میشد. «بهترین لانژهای فرودگاهی در جهان» این دیدگاه را که لانژها فقط برای مسافران مرفه هستند، تغییر داد و نشان داد که لانجها میتوانند بهصرفه و برای عموم مردم باشند. این زاویه دید هوشمندانه، توجهات زیادی را به خود جلب کرد و باعث تبلیغ سایت پرواز و اقامتیاش شد.
کمپین روابط عمومی دیجیتال Yard، به تاثیر مخرب جتهای افراد مشهور بر محیطزیست میپردازد و تمرکزش روی انتشار گاز کربندیاکسید در محیط است. این تحقیق که دادههایش را از منابعی مانند CelebrityJets به دست آورده است، با ارائه لیستی از اسامی سلبریتیهایی که جتهای خصوصی آنها حجم زیادی از گاز CO2 را منتشر میکرد، جنجالی رسانهای به پا کرد. این حرکت جسورانه Yard مذاکراتی را بر سر اهمیت استفاده از وسایل نقلیه دوستدار محیطزیست به وجود آورد و همچنین، باعث بالارفتن نرخ کلیک سایت شد.
کمپین «پراسترسترین شهرهای دنیا برای رانندگی» که به رهبری Eskimoz همراه با Digital Uncut برای HiyaCar راه اندازی شد، روی میزان استرس رانندگی در شهرهای مختلف جهان، نگاهی مبتنیبر داده میاندازد. این تحقیق، ۳۶ شهر معروف را رتبهبندی کرد و با درنظرگرفتن فاکتورهای مانند میزان ترافیک، کیفیت جاده و حجم اتومبیلها، به بررسی میزان استرس رانندگان پرداخت. این کمپین خلاقانه، توسط رسانههای دیجیتال معروفی مانند Time Out London، انتخاب شد، برای HiyaCar نرخ ترافیک بالایی را به همراه آورد و باعث بهبود شناخت برند آن شد.
کمپین Eskimoz و Digital Uncut برای سایت JustServicesGroup.com به بررسی هزینه مخفی وسایل به اصطلاح «خونآشام» پرداخت. این کمپین روابط عمومی دیجیتال، بیان میکند که نگهداشتن ابزاری مانند کنسول بازی و ابزار رطوبتگیر هوا در حالت استندبای، میتواند به قبض برق سالیانه شما حدود 1000 پوند اضافه کند. این مقاله توسط رسانههای محلی مانند Liverpool Echo مورد توجه قرار گرفت و در رسانههای اجتماعی به محبوبیت رسید؛ درنتیجه، JustServicesGroup.com توجهات زیادی را به خود جلب کرد.
افراد اهل لندن میدانند که اینترنت داخل متروهای شهر چیزی نیست که بتوان به آن اعتماد کرد؛ بنابراین، این کمپین که به مقایسه سرعت اینترنت متروهای لندن پرداخته بود، علایق مخاطبان را در پی داشت. USwitch موفق شد بهشکل هوشمندانهای این موضوع را به خدمات خودش پیوند دهد؛ این سایت این کار را با اشاره به حقیقت نهچندان مطلوبی که بسیاری از خانههای بریتانیا حتی سرعت اینترنتی کمتر از سرعت اینترنت متروهای لندن دارند، انجام داد. این کمپین در مطبوعاتی مانند Metro پوشش داده شد و توجهات زیادی را در رسانههای اجتماعی جلب خود کرد؛ درنتیجه، افراد زیادی را ترغیب به چککردن ابزار مقایسه اینترنت USwitch کرد.
کمپین روابط عمومی دیجیتال TechShielder به نام «خانه شما چقدر درباره شما میداند؟» روی نگرانیهای مردم بر سر امنیتشان در خانههای هوشمند تمرکز کرد. کمپین TechShielder به مخاطبان این دیدگاه را میدهد که وسایل خانگی که به یکدیگر متصل هستند چگونه دادههای خصوصی آنها را جمعآوری و از این اطلاعات استفاده میکنند؛ این کمپین همچنین افراد را تشویق به توجه بیشتر به امنیت دیجیتالیشان میکند. این نوع محتوا برای TechShielder که یک مجله تکنولوژی متمرکز بر امنیت سایبری و امنیت مشتریان است، بسیار مناسب بود و ترافیک بالا و مخاطبان وفاداری را برای سایت ایجاد کرد.
اگر به نوشیدنی لاته با ادویه کدو حلوایی علاقه دارید، پس کمپین SpaSeekers.com کاملا مختص شما است. موتور جستجوی اسپا با ارائه کمپین «اولین روز اسپا با تم کدو حلوایی در جهان» دقیق قبل از شروع فصل پاییز، توجهات را به سمت برند خود منعطف کرد. این محتوا برای مخاطبان هم سرگرمکننده و هم وسوسهانگیز بود و به همین دلیل در مطبوعاتی مانند Metro و TheManc.com پوشش داده شد. این کمپین همچنین گفتوگوهایی را در شبکههای اجتماعی برانگیخت و به دنبال آن، مشتریان زیادی را برای SpaSeekers.com به همراه آورد.
سایت مشهور بیسکویت McVities یک همکاری با محققان برای پیداکردن مناسبترین فرمول برای فروبردن بیسکویتهایشان در چای یا قهوه، ترتیب داد. این برند حتی تا جایی پیش رفت که فردی را بهعنوان «مدیر ارشد فروبردن بیسکویت» استخدام کرد! کمپین عجیب و طنزآمیز MacVities مورد توجه افراد علاقهمند به خوردن بیسکویت با چای یا قهوه قرار گرفت و توسط نشریهای مانند Sun پوشش داده شد. ترکیب دادههایی که به ندرت از آنها استفاده میشود با شوخطبعی، این کمپین را به یک موفقیت وایرال تبدیل کرد.
دریافت بک لینک یکی از رویکردهای اصلی روابط عمومی دیجیتال است؛ بک لینک که فاکتوری مهم در بهبود سئو به حساب میآید، لینکی در سایتهای دیگر است که کاربران با کلیک روی آن به سایت شما هدایت میشوند. هر چقدر بک لینکهای باکیفیتتری دریافت کنید، گوگل نیز به همان مقدار به سایت شما اهمیت میدهد و آن را به عنوان یک منبع موثق و قابلاعتماد میبیند. اما چگونه میشود به این بک لینکها دست پیدا کرد؟ یک راه مطمئن برای این کار اجرای درست کمپینهای روابط عمومی دیجیتال است.