چه موقع باید گوش درد را جدی بگیرید!

درد گوش یکی از آزاردهنده‌ترین دردهایی است که هر فرد ممکن است در طول زندگی خود تجربه کند. این درد می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ همچنین دارای انواع گوناگونی است و با توجه به سن، طول دوره درد، بیماری و ... درمان‌ می‌شود.
چه موقع باید گوش درد را جدی بگیرید!
کد خبر : ۷۳۸۰۶

 یکی از سوالات رایجی که در این باره از سوی افراد پرسیده می‌شود، این است که چه موقع باید گوش درد را جدی بگیریم و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنیم. در این مطلب، به این سوال مهم پاسخ داده و درباره مهم‌ترین علل احساس درد در ناحیه گوش نیز اطلاعاتی ارائه داده‌ایم.

مراجعه به پزشک برای درد گوش

درصورتی‌که درد گوش شما با علائمی همچون سرگیجه، سردرد، تغییر شکل ماهیچه‌های یک طرف صورت یا ورم اطراف گوش همراه بود، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ همچنین، اگر کودک شما از درد شدید گوش رنج می‌برد و علائمی مانند آبریزش بینی یا عفونت را نیز به همراه دارد، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود. علاوه‌بر این، در مواردی که درد گوش علائم خاصی ندارد؛ اما شدت آن زیاد است و روش‌های التیام‌بخش هم تاثیری بر کاهش این درد ندارند، باید از پزشک متخصص کمک بگیرید.

برای تشخیص علت درد گوش، باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک گوش شما را با دقت معاینه می‌کند تا بتواند مشکل را تشخیص دهد؛ همچنین در صورت لزوم، توصیه می‌کند تا آزمایش‌هایی را برای تشخیص علت گوش درد انجام دهید.

چه موقع باید گوش درد را جدی بگیرید!

مهم‌ترین علل گوش درد چیست؟

احساس درد در ناحیه گوش می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ علت‌هایی که هرکدام از آن‌ها بخش خاصی از ساختار گوش را دربرمی‌گیرند و علائم گوناگونی را ایجاد می‌کنند. در این بخش، مهم‌ترین علل درد گوش را معرفی کرده و درباره هرکدام از آن‌ها توضیحاتی داده‌ایم:

جرم بیش از اندازه گوش

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ممکن است باعث بروز درد گوش شود، تجمع جرم گوش است. وجود جرم می‌تواند از مجرای گوش در برابر مواردی مانند آب، باکتری و دیگر آسیب‌ها محافظت کند؛ اما هنگامی که این جرم‌ها بیش از اندازه تولید شوند، می‌توانند باعث انسداد مجرای گوش و به‌دنبال آن، ایجاد درد در ناحیه گوش شوند.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی، یکی دیگر از دلایل گوش درد به‌حساب می‌آید؛ به‌طور کلی، عفونت گوش میانی حاکی از وجود مایعات و بافتی عفونی در فضای گوش میانی فرد است. در چنین وضعیتی، فرد علاوه‌بر درد شدیدی که در عمق گوش خود احساس می‌کند، تا چند روز دچار گرفتگی بینی یا حتی تب نیز خواهد بود.

عفونت گوش مترشحه

عفونت گوش مترشحه، یکی دیگر از دلایل درد گوش به‌شمار می‌رود. در این حالت، فرد ابتدا شاهد ترشحات بدون نشانه عفونت در قسمت گوش میانی خواهد بود؛ به این علت که معمولا نشانه‌ای از التهاب در بافت‌ها وجود ندارد و در نتیجه، فرد احتمالا درد کمی را احساس می‌کند. این درد در اغلب موارد با احساس کیپ شدن گوش و حتی افت شنوایی همراه است.

گرفتگی شیپور استاش

لوله استاش، یک تونل باریک است که در بخش فوقانی گلو واقع شده و به گوش میانی متصل است. این لوله، نقش مهمی در تنظیم فشار هوای پشت پرده گوش دارد و بر فرایند تخلیه مایعات اضافی از گوش میانی هم دخیل است. در صورت بروز انسداد در لوله استاش، احتمالا فرد با مشکلات متعددی مانند عفونت، آلرژی و ... مواجه خواهد شد که این موارد، می‌توانند علائمی همچون گوش درد، وزوز گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه و ... را به‌دنبال داشته باشند.

عفونت لاله گوش

عفونت لاله گوش هم از دیگر دلایل درد گوش بوده و در صورت عدم درمان، مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. این عفونت با قرمزی، درد و تورم پوست همراه است و حتی امکان دارد تا ایجاد آبسه نیز پیش برود. معمولا این عفونت و درد گوش در کسانی دیده می‌شود که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند؛ همچنین افرادی که ضربه‌ای به غضروف گوش آن‌ها وارد شده نیز ممکن است مستعد این عفونت باشند.

سرماخوردگی

بروز درد در ناحیه گوش، یکی از علائم رایج سرماخوردگی یا آنفولانزا به‌شمار می‌رود؛ بااین‌حال، بهتر است در صورت بروز این علامت، به پزشک عمومی مراجعه کنید تا در صورت وجود عفونت ناشی از سرماخوردگی، بتوانید به‌سادگی آن را مهار و درمان کنید.

بررسی خطرات و عوارض عفونت گوش

اگرچه عفونت گوش حاد موجب عوارض طولانی‌مدت نمی‌شود؛ اما اگر این عفونت درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی‌تری را به‌دنبال داشته باشد. به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوارض گوش درد، می‌توان به کاهش شنوایی اشاره کرد که پس از بهبود عفونت، برطرف خواهد شد. این عارضه، در موارد عفونت‌های مکرر یا تجمع مایعات در گوش میانی، به کاهش شنوایی شدید منجر می‌شود و در صورت وارد شدن آسیب دائمی به پرده گوش یا دیگر ساختارهای گوش میانی، ممکن است افت شنوایی به‌صورت دائمی رخ دهد.

بروز مشکلات شنوایی در نوزادان یا کودکان نوپا به‌صورت موقت یا دائمی، ممکن است موجب تاخیر در مهارت‌های گفتاری، رشدی و اجتماعی آن‌ها شود. اگر فرزند شما دچار عفونت گوش میانی یا تجمع مایعات در ناحیه گوش میانی شده باشد، برای تقویت سطح شنوایی، ارتقای مهارت‌های گفتاری، افزایش درک زبانی و توانایی‌های رشدی او، باید از متخصص شنوایی (شنوایی‌سنجی)، درمانگر رشد یا گفتار درمانگر کمک بگیرید.

علاوه‌بر موارد فوق، عفونت‌هایی که به درمان پاسخ نمی‌دهند، می‌توانند به بافت‌های مجاور گسترش پیدا کرده و موجب ماستوئیدیت یا همان التهاب استخوان برآمده در پشت گوش شوند. این موضوع بسیار خطرناک بوده و یکی از اصلی‌ترین عوارض گوش درد محسوب می‌شود.

چه موقع باید گوش درد را جدی بگیرید!

مراجعه به بهترین پزشک برای درمان درد گوش

در این مطلب، مهم‌ترین دلایل درد گوش را مورد بررسی قرار داده و در مورد خطرات و عوارض این درد نیز مطالبی مطرح کردیم؛ همچنین توضیح دادیم که چه موقع باید گوش درد را جدی بگیرید و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که از درد گوش رنج می‌برید، بهتر است هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا آسیب جدی به سلامتی‌تان وارد نشود. برای پیدا کردن یک پزشک متخصص و حاذق نیز می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. دکترتو آسان‌ترین روش برای دریافت نوبت اینترنتی بوده و شرایط مشاوره آنلاین و تلفنی را هم برای کاربران فراهم کرده است. با دکترتو، می‌توانید از بهترین و باتجربه‌ترین متخصص‌ها نوبت بگیرید و سوالات پزشکی خود را نیز از پزشک مورد نظرتان بپرسید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر